Urodziłaś się i pracowałaś przed 1999 r.? Warto sprawdzić, czy do ZUS-u trafiły wszystkie dokumenty, które potwierdzają twoje okresy zatrudnienia, a także wysokość wynagrodzenia. Może się bowiem okazać, że czegoś nie dostarczono, a emerytura jest lub będzie wypłacana z tego powodu w nieprawidłowej wysokości. Czego potrzeba i gdzie szukać dowodów?
Dla tych, którzy pracowali przed 1999 r., kluczowym składnikiem emerytury jest kapitał początkowy. Świadczenie ustalane jest na podstawie dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia. Jakie to dokumenty?
Jeśli ich nie masz i nie wiesz, jak udowodnić w ZUS-ie, że pracowałaś, możesz skorzystać też z "dowodów pośrednich" na pracę. To między innymi umowy i aneksy, legitymacje służbowe, wpisy w starym dowodzie osobistym, pisma od pracodawcy kierowane do ciebie w czasie zatrudnienia. Ważne są też zeznania świadków (najlepiej co najmniej dwóch byłych współpracowników).
Emerytura obliczana jest też na podstawie wysokości wynagrodzenia z umów o pracę. Powinno być ono udokumentowane na zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, które wystawia pracodawca. Jak jeszcze potwierdzić wysokość pensji, jeśli miejsca pracy już nie ma? W przypadku likwidacji zakładu pracy często możesz otrzymać kserokopię dokumentów z archiwum lub innej jednostki zajmującej się przechowywaniem dokumentów ze zlikwidowanych zakładów pracy.
Pieniądze Fot. Tomasz Waszczuk / Agencja Wyborcza.pl
Rozporządzenie ministra kultury z dnia 10 lutego 2005 r. w sprawie określenia maksymalnej wysokości opłat za sporządzenie odpisu lub kopii dokumentacji o czasowym okresie przechowywania reguluje maksymalne ceny, jakie należy uiścić za sporządzenie odpisów lub kopii dokumentów z archiwum. Ile to kosztuje?
Łącznie jednorazowe zamówienie nie może przekroczyć 200 zł.