Piotr Wiśniewski (DBR77): Nasz cyfrowy bliźniak sprawi, że i Ciebie będzie stać na automatyzację produkcji

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

marketplace robotów przemysłowych

Udostępnij:

– Przed uruchomieniem Platformy DBR77, digitalizacja i robotyzacja zakładów produkcyjnych była dostępna praktycznie wyłącznie dla dużych firm produkcyjnych. W DBR77 zaproponowaliśmy bliźniaka cyfrowego dostępnego w formule SaaS. Rozwiązanie to pozwala na praktycznie bezinwestycyjne rozpoczęcie procesu transformacji w kierunku rozwiązań cyfrowych – przekonuje dr Piotr Wiśniewski, CEO DBR77.

Rozmawiamy z dr Piotrem Wiśniewskim, wieloletni manager w dużych firmach produkcyjnych, absolwentem Harvard Business School, ekspertem ICAN Institute, a co najważniejsze w naszej dzisiejszej rozmowie, współtwórca marketplace robotów przemysłowych DBR77.

Jak do tego właściwie doszło, że powstało DBR77? Zawsze zastanawia mnie, dlaczego osoby o uznanej pozycji, na wysokich stanowiskach, takie jak np. Ty, decydują się na rzucenie wszystkiego i założenie własnego biznesu. Jak doszło do tego, że zająłeś się budową własnego biznesu?

Można powiedzieć że praktycznie od zawsze chciałem pracować dla siebie. Jednakże gdy wchodziłem na rynek pracy w 2001 roku, nie miałem na to większego pomysłu. W tamtych czasach marzyłem, aby założyć własne biuro rachunkowe i pracować dla innych jako podmiot gospodarczy.Udało mi się, świadczyłem usługi doradztwa podatkowego, jednak szybko okazało się, że małe przedsiębiorstwo w Toruniu nie daje szans na realizację dużych i kolorowych wyzwań. I tak od 2007 roku zacząłem swoją pracę dla grupy Boryszew, gdzie zarządzałem zakładami chemicznymi Elana, a następnie największym polskim producentem komponentów samochodowych – firmą Maflow. Za moich czasów firma ta urosła od 2,5 tysiąca pracowników do blisko 4000 pracowników, operując w 10 zakładach na 4 kontynentach.

Bardzo ważnym owocem tej pracy było także nawiązanie przyjaźni z późniejszymi wspólnikami DB77 – Marcinem Żurawikiem i Pawłem Kalińskim.

Lata tworzenia spółek DB77 były trudnym czasem. Często opowiadam o tym, jak zacząłem pracować nad tym projektem w maju 2016 roku, a pierwsza faktura jaką zapłacił klient pojawiła się dopiero prawie rok później, w styczniu 2017 roku. We wczesnym okresie rozwoju firmy, regularnie bywały tygodnie, kiedy pracowaliśmy po 100 godzin w zasadzie bez wynagrodzenia. Zatem pytanie, co skłania ludzi do tego typu działania jest jak najbardziej oczywiste. My chyba po prostu chcieliśmy mieć prawdziwy wpływ na to, co zawodowo chcemy realizować. Chcieliśmy, aby dystans pomiędzy stwierdzeniem „mam pomysł” i „zróbmy to” dzieliła rozmowa 3 wspólników.

DBR77 to marketplace dla robotów przemysłowych. Zastanawiam się, dlaczego wcześniej w Polsce nie powstało takie rozwiązanie. W innych branżach marketplace to przecież standard już od lat.

Często pytam uczestników moich prezentacji: „Kto z Państwa zamierza w najbliższym roku kupić buty, a kto pastę do zębów”? Wszyscy się wtedy uśmiechają i podnoszą ręce, na co ja przewrotnie pytam „A kto dla tej produkcji zamierza wysłać swoje dziecko do pracy na linii produkcyjnej?”. Oczywiście nikt wtedy nie podnosi ręki, ale wszyscy nagle zdają sobie sprawę, jak wielkim wyzwaniem jest brak osób zainteresowanych produkcją dóbr, które wszyscy chcemy nabywać. Przez ostatnie 7 lat pracując w projektach konsultingowych, poznaliśmy ponad 100 firm, które mierzą się z analogicznym wyzwaniem. To właśnie obserwacja tych przedsiębiorstw oraz własne doświadczenia sprawiły, że poświęciliśmy się projektowi budowy platformy DBR77.

DBR77 odpowiada na gigantyczne wyzwanie a zarazem problem, z jakim zderzają się wszystkie firmy produkcyjne w Polsce, regionie, a może i na świecie. Problemem tym jest brak rąk do pracy lub gwałtownie rosnące jej koszty.

wizualizacja robotów przemysłowych dbr77

Wizualizacja ustawienia robotów przy linii produkcyjnej. Źródło: materiały własne DBR77.

Do powstania platformy DBR77 niezbędnych było wiele czynników, które spotkały się w jednym czasie. Po pierwsze, to oczywiście dostępna technologia. Jeszcze 5 lat temu niemożliwym było zbudowanie bliźniaka cyfrowego pełnego zakładu produkcyjnego w przeglądarce komputera.

Ale myślę, że na sukces w tworzeniu platformy największy wpływ miał fakt spotkania się w jednym miejscu kilku, nieskromnie powiem, wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach. Mam tu na myśli między innymi Mateusza odpowiedzialnego za nasze Studio 3D, Konrada odpowiadającego za całą architekturę systemu oraz wiele algorytmów, Agaty, która potrafiła jako praktyk w obszarze robotyzacji zaplanować wiele użyteczności i funkcjonalności systemu, Niny i Filipa, którzy od pierwszego dnia robili tysiąc różnych rzeczy, abyśmy my mogli skupić się na tworzeniu tego projektu.

Zatem wcześniej projekt ten nie mógł się wydarzyć, bo osoby te wcześniej ze sobą nie pracowały, ale co równie ważne, nie mieliśmy zasobów finansowych do tego, abyśmy mogli skupić się przez wiele miesięcy nad budową od zera tak skomplikowanego technologicznie i biznesowo projektu.

 Jak finansujecie swoje projekty, kto Was wspiera?

Droga DBR77 to nie jest droga typowego startupu. W 2016 roku powstała od zera spółka DB77 Consulting. Podmiot ten od tego momentu realizuje na rynku usługi consultingu operacyjnego i strategicznego. W żadnej mierze, produkty tej spółki nie spełniają wymogu projektów startupowych. Dzięki nim jednak szybko budowaliśmy swoje relacje rynkowe oraz płynność finansową. Można zatem powiedzieć, że consulting był naszą pierwszą ścieżką na rynek. Spółka ta praktycznie już od roku 2017 generowała pozytywny przepływy finansowe. W tym samym roku, wydarzyły się jeszcze z mojego punktu widzenia dwa ważne wydarzenia. Powstała spółka DB77 Tax&Legal oraz zdiagnozowano u mnie nowotwór. To właśnie w trakcie chemioterapii narodziła się myśl nowego modelu biznesowego zaspokajającego w sposób masowy potrzeby robotyzacji firm produkcyjnych w Polsce.

DBR77 zaistniał w swojej obecnej formie wraz z rozpoczęciem pandemii COVID – 19. To właśnie w marcu 2020 roku namalowany został pierwszy schemat blokowy platformy. W roku 2021 pozyskaliśmy pierwsze finansowanie trzech inwestorów wysokiego ryzyka, które przyczyniło się do skokowego rozwoju platformy. Można zatem powiedzieć, że operacyjnie wszystkie spółki grupy DB77 są rentowne od 2017 roku. Jednakże sama Platforma DBR77, jako typowa spółka deeptechowa, potrzebuje dla rozwoju swoich funkcjonalności długiego okresu czasu. Dlatego na jej pełną rentowność przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać.

Bardzo zaciekawiła mnie Twoja wypowiedź na LI “Z niecierpliwością oczekuję kolejnych lat pełnych wyzwań, ale też porażek i sukcesów, które pozwolą nam się rozwijać i doskonalić nasze umiejętności”. Kiedy mieliście swoje największe momenty zwątpienia, czym były spowodowane i jak wyszliście na prostą?

Nie wiem, czy kiedykolwiek mieliśmy prawdziwe momenty zwątpienia. Ale opowiem może inną historię. Gdy dawno temu decydowałem się na to, aby porzucić pracę CEO globalnej firmy i bardzo chciałem rozpocząć swój własny projekt wahałem się, co oznacza, że po prostu bałem się, czy mi się uda i czy starczy mi sił. Pamiętam, jak poszedłem na basen z moimi córkami, które miały wtedy 4 i 5 lat. Moja starsza córka pływała już wtedy bez ramiączek, natomiast młodsza musiała z nich korzystać, bo była za mała. W pewnej chwili Misia (młodsza córka) poprosiła mnie, abym zdjął jej te ramiączka. Na pytanie jak zamierza się nie utopić odpowiedziała mi, że to jest proste, może przecież opadać na dno i odbijać się, aby złapać powietrze. W właśnie tej chwili zrozumiałem, że ja boję się zmienić pracę, a to dziecko dla dobrej zabawy potrafi zrealizować tak odważny plan. Czego zatem się bać?

Gdy budowaliśmy firmę, często przez całe miesiące nie było nas stać na wypłatę wynagrodzeń dla wspólników. Aby opłacać własnego rachunki, zaczęłam prowadzić wykłady dla projektów Executive education firmy ICAN oraz programów MBA. I bywało tak, że kończyłem pracę w niedzielę o godzinie 17:00, żeby w poniedziałek o 8.00 rano ruszać na nowo.

Przywykliśmy do mówienia o sukcesach. Mało kto z nas opowiada o problemach i porażkach. Ale bądźmy szczerzy, budowa nowego biznesu to przede wszystkim wyzwania i trudne decyzje. W przypadku budowy startupu na każde „tak” od klienta albo inwestora przypada co najmniej 50 „nie”. I nie jest to wyścig, tylko bieg maratoński.

Kim jest Wasza grupa targetowa, klienci z jakich branż? I czy to bardziej poziom MŚP czy dużych firm?

Zazwyczaj odpowiadam na to pytanie, że usługi Platformy DBR77 przeznaczone są dla małych i średnich firm produkcyjnych. Prawda jest jednak taka, że nasi czołowi klienci to polskie firmy, których zatrudnienie przekracza 1000 osób. Jednocześnie pracujemy także z lokalnymi zakładami produkcyjnymi globalnych firm produkcyjnych. Trudno zatem jest określić, jaka jest docelowa wielkość przedsiębiorstwa. Można natomiast powiedzieć, że staramy się obsługiwać każdą branżę, w której występuje proces produkcyjny bądź logistyczny.

Jeszcze 5 lat temu digitalizacja i robotyzacja obejmowała niemalże wyłącznie zakłady branży automotive. Jednakże już od roku 2020 straciła ona prymat głównego odbiorcy tej technologii i dzisiaj praktycznie w każdej branży brakuje rąk do pracy i tu pojawiamy się my. Dzięki naszej technologii jesteśmy w stanie poprawić efektywność istniejącego parku maszynowego o 20%, jednocześnie ograniczając zapotrzebowanie na pracę ludzi poprzez automatyzację. Spodziewamy się, że w najbliższym okresie, praktycznie wszystkie branże będą w równym stopniu wykorzystywały digitalizację i automatyzację procesów zarówno produkcyjnych, jak i procesów je wspierających na terenie zakładów.

Jak działa Wasz marketplace: w jaki sposób klient kupuje produkt z wykorzystaniem DBR77?

Marketplace DBR77 to dwustronny marketplace, w którym spotykają się zakłady produkcyjne oraz integratorzy technologii robotycznej. W pierwszym kroku, zakład produkcyjny odwzorowuje fragment procesu, który chciałby zautomatyzować. Odwzorowanie to odbywa się w bliźniaku cyfrowym 3D udostępnionym przez Platformę DBR77. Tak opisane wyzwanie technologiczne rozsyłane jest do integratorów zarejestrowanych na platformie. W następnym kroku proponują oni koncepcję rozwiązań technologicznych, które podlegają automatycznej analizie skutków operacyjnych oraz finansowych realizacji inwestycji.

Gdy zakład produkcyjny zapozna się z proponowanymi koncepcjami, może poprosić o przedstawienie przez Integratorów oferty ich realizacji. Gdy wybrana oferta zostanie zaakceptowana, dochodzi do zawarcia umowy oraz finalnie do realizacji inwestycji. Poprzez Platformę, zakład produkcyjny może także uzyskać finansowanie danej inwestycji oraz wsparcie w uzyskaniu i rozliczeniu ulgi podatkowej na robotyzację.

Piszecie, że waszą misją jest sprawić, żeby “automatyzacja i digitalizacja procesów produkcyjnych była dostępna dla wszystkich”. Jak DBR77 może pomóc w tym zadaniu?

Wykorzystanie Platformy DBR77 obniża barierę wejścia w świat transformacji digitalnej firm produkcyjnych niemalże do zera. Przed uruchomieniem Platformy DBR77, digitalizacja i robotyzacja zakładów produkcyjnych była dostępna praktycznie wyłącznie dla dużych firm produkcyjnych, dysponujących znacznym budżetem oraz szerokim zespołem inżynierów o dużym doświadczeniu. Mieliśmy zatem do czynienia z barierą wejścia zarówno finansową jak i technologiczną.

DBR77 zaproponował bliźniaka cyfrowego dostępnego w formule SaaS. Rozwiązanie to pozwala na praktycznie bezinwestycyjne rozpoczęcie procesu transformacji w kierunku rozwiązań cyfrowych – zbierania danych oraz bliźniaka cyfrowego. Co więcej, marketplace sprawia, że możliwe jest dopasowanie stosownej technologii dla absolutnie każdego procesu produkcyjnego. Kolejnym niebagatelnym argumentem przemawiającym za wykorzystaniem Platformy w procesie transformacji digitalnej jest możliwość wynajmu długoterminowego środków trwałych związanych z automatyzacją i robotyzacją.

Podsumowując, Platforma DBR77 usuwa główne blokady powstrzymujące firmy produkcyjne we wdrożeniu technologii digitalizacji oraz automatyzacji, takie jak finansowa bariera wejścia, brak kompetencji w zakresie planowania procesów transformacji digitalnej oraz brak wystarczających kompetencji inżynieryjnych.

dbr77 wizualizacja pracy robota 3d Wizualizacja ustawienia robotów przy linii produkcyjnej. Źródło: materiały własne DBR77.

Jak automatyzują się polskie firmy?

Śmiało można powiedzieć, że w okresie ostatnich 2 lat polskie firmy dostrzegły potrzebę transformacji, zarówno w obszarze zarządzania danymi jak i fizycznych operacji w obszarze produkcji. Warto także dostrzec, że firmy poszukują także praktycznej wiedzy na ten temat. Jednakże w roku 2022, znakomita większość firm produkcyjnych wstrzymała się od procesów inwestycyjnych. Działo się tak zarówno z powodu kryzysu, jak i oczekiwania na środki unijne. Początek roku 2023 to duży bum związany z przygotowywaniem procesów inwestycyjnych. Wierzymy głęboko w to, że ten nagły wzrost zainteresowania nie okaże się pozorny i chwilowy.

Prawdą jest bowiem to, że wiele polskich firm produkcyjnych, tu mogę powołać się na swoje doświadczenia firm, którymi zarządzałem, obarczonych jest dużym ryzykiem długu technologicznego. Ryzyko to wynika z faktu, że przez ostatnie dziesięciolecia polskie firmy uzyskiwały trwałe przewagi konkurencyjne na bazie taniej dostępnej siły roboczej. Nie było zatem impulsów ekonomicznych to dokonywanie inwestycji. To właśnie teraz, na naszych oczach, inwestycje te zaczynają mieć sens. Widocznym jest więc zatem wzrost zainteresowania.

Jakiego typu i przeznaczenia roboty cieszą się w ostatnich miesiącach największą popularnością?

Polskie przedsiębiorstwa często realizują procesy związane ze spawaniem. W tym obszarze zgłaszanych jest mnóstwo zainteresowań oraz kwotowanych projektów. Duża część projektów opracowywanych obecnie na Platformie DBR77 to właśnie aplikacje spawalnicze. Drugą ważną klasą aplikacji są te typu pick and place. Zastępują one pracę pracowników wykonujących tak proste czynności jak konfekcjonowanie bądź pakowanie. To właśnie tutaj dostępnych jest wiele standardowych i powtarzalnych rozwiązań technologicznych, które są bardzo często oceniane przez firmy produkujące w Polsce jako uzasadnione ekonomicznie.

W naszej ocenie, niebawem nastąpi boom w obszarze robotyzacji procesów intralogistycznych czyli wykorzystania automatycznych robotów transportowych. Obecnie, prace na halach produkcyjnych i magazynowych wykonują ludzie, jednakże praca ta nie wnosi żadnej wartości dodanej dla produktu. Powinna być zatem wykonywana poprzez roboty bądź automaty.

Czy dostrzegacie w ostatnim czasie wyraźne zmiany w zainteresowaniu zakupem robotów?

Koniec roku 2022 pokazał chwilowe spowolnienie zainteresowania. Spowolnienie to z całą pewnością wynikało z nagłego wzrostu kosztu pieniądza oraz dużej niepewności, co do głębokości i długości trwania kryzysu gospodarczego. Jednak wraz z ogłoszeniem szeregu projektów grantowych skierowanych do firm produkcyjnych, w tym także w obszarze robotyzacji, zainteresowanie gwałtownie wzrosło. Ale również firmy produkcyjne, nie finansujące swoich inwestycji grantami, w ostatnich miesiącach również wróciły do projektów inwestycyjnych, które wstrzymały w poprzednim roku.

Przyszłość robotyzacji. Dokąd zmierzamy? Czy transformacja cyfrowa jest odpowiedzią na kryzys i w jakim zakresie?
W naszej ocenie, digitalizacja rozumiana jako szersze wykorzystanie danych dla potrzeb rozumienia procesów produkcyjnych oraz optymalizacja działań i wreszcie ich automatyzacja, to jedyny kierunek możliwości konkurowania na globalnym rynku. Wierzymy także, że podobne zdanie mają instytucje rządowe oraz unijne przygotowując programy dotacyjne dokładnie w tym kierunku.
Jesteśmy zatem przekonani, że zarówno budowa mapy rozwoju cyfrowego, wdrażania systemu zbierania informacji na liniach produkcyjnych, uruchomiania bliźniaków cyfrowych jak i wreszcie robotyzacja samej pracy, będzie przyspieszać na polskim rynku z każdym kolejnym kwartałem.

Wydarzyły się bowiem bardzo istotne okoliczności. Po pierwsze brak dostępnych rąk do pracy spowodował, że firmy produkcyjne przestały biernie akceptować zachodzące zmiany i zostały zmuszone do działania. Po drugie, dostępne są zarówno finansowania dotacyjne jak i dłużne, pozwalające finansować w sposób efektywny ekonomicznie projekty inwestycyjne.

Można zażartować, że nasze pokolenie zastało Polskę analogową, a odda cyfrową. Niestety proces transformacyjny, podobnie jak każda zmiana, wymaga dużej odwagi oraz ciężkiej pracy. W tym wypadku, ciężka praca oznacza przede wszystkim edukację.

Jako DBR77 macie mocny wgląd w to, co dzieje się na rynku robotów przemysłowych. Doradźcie naszym Czytelnikom, w jakich najbliższych wydarzeniach warto wziąć udział i gdzie znaleźć zasoby wiedzy, które mogą pomóc im w podjęciu decyzji o robotyzacji ich zakładu.

Najbliższym wydarzeniem, na które serdecznie zapraszam to targi ITM Industry Europe w Poznaniu (30.05 – 2.06.2023), których mamy przyjemność być Partnerem Branżowym. Dla uczestników przygotowaliśmy szereg atrakcji, takich jak strefa networkingowa, strefa robotów, strefa VR oraz scena warsztatowa DBR77, na której wystąpią najlepsi praktycy z zakresu dotacji unijnych, tworzenia mapy rozwoju cyfrowego czy obliczania emisji CO2. W ramach targór również będą miały miejsce panele dyskusyjne, w tym m.in. „Jak sfinansować transformację przedsiębiorstwa ze środków UE?”.

Zachęcam również gorąco do zapoznania się z naszymi programami edukacyjnymi: podcast #Robosapiens, w którym wraz z zaproszonymi gośćmi opowiada o, tym jak roboty zmieniają świat ludzi oraz newsletter Digital Pathfinder, w którym rozkładam na czynniki pierwsze wszystkie kwestie związane z digitalizacją oraz transformacją cyfrową.

W zakresie szeroko pojętej digitalizacji, w tym przypadku od podstaw, zachęcam do zapoznania się z programem edukacyjnym, jaki przygotowaliśmy wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju – “Automatyzacja i robotyzacja firmy”. To bezpłatny kurs online skierowany do osób odpowiedzialnych za usprawnianie wydajności procesów, kadry zarządzającej przedsiębiorstwem przemysłowym, kierowników czy koordynatorów projektów w obszarach budownictwa oraz do osób zainteresowanych tematyką robotyzacji i automatyzacji. Każdy uczestnik, który poprawnie rozwiąże test końcowy, otrzyma certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę.

Zachęcam również do zapoznania się z raportem „Prognoza kierunków rozwoju robotyzacji w Polsce”, który jest dostępny po zalogowaniu na Platformie DBR77. W raporcie analizujemy stan robotyzacji polskiego przemysłu i stawiamy predykcje kierunków jego rozwoju.

O najnowszych trendach w robotyzacji polskiego przemysłu piszemy również w tekście podsumowującym rok 2022 w branży przemysł 4.0.