Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Reklama

Rata w Norwegii już od618kr

Sprawdź ratę

Usługa realizowana przez DigiFinans.no | Priseksempel: Eff. rente 15,82%, 100 000 kr. over 5 år, etablering 950 kr., Tot. 142 730 kr.

Praca w Norwegii

W branży transportowej bez zmian. Zagraniczni pracownicy wciąż narażeni na wyzysk

Natalia Szitenhelm-Smeja

31 maja 2022 13:55

Udostępnij
na Facebooku
W branży transportowej bez zmian. Zagraniczni pracownicy wciąż narażeni na wyzysk

Cztery na dziesięć kontrolowanych przedsiębiorstw nie zapewnia ewidencjonowania czasu pracy zgodnie z przepisami /zdjęcie poglądowe stock.adobe.com/standardowa/Sergey Bogomyako

Najnowszy raport Inspekcji Pracy na temat warunków zatrudnienia w branży transportowej pokazuje, że w ciągu czterech lat w tym sektorze w zasadzie niewiele się zmieniło. Nadal dobrze mają się wyzysk pracowników, zwłaszcza cudzoziemców, czy brak umów o pracę.
W maju Arbeidstilsynet opublikowała raport, który pokazuje ogólną sytuację zatrudnienia w branży transportowej w latach 2019-2021. Maluje się ona raczej w ciemnych barwach.

Wciąż to samo: wyzysk, brak umów

Inspekcja Pracy punktuje grzechy główne sektora transportu. Jak informuje, w latach 2019-2021 przeprowadziła blisko 1500 kontroli w firmach transportowych w zakresie przewozów towarów i osób. 74 proc. przeprowadzonych kontroli wykazało jedno lub więcej naruszeń przepisów. 

Cztery na dziesięć kontrolowanych przedsiębiorstw nie zapewnia ewidencjonowania czasu pracy zgodnie z przepisami o czasie pracy kierowców i innych osób w transporcie drogowym (sprawdzono w 301 kontrolach).
Większość kontrolowanych przedsiębiorstw zawiera pisemną umowę o pracę ze swoimi pracownikami, ale sześć na dziesięć kontroli wykazało, że są to umowy, które nie spełniają minimalnych wymagań dla umów o pracę (sprawdzone w 126 audytach). M.in. nieprawidłowa była treść umowy - brakowało w nich informacji nt. stosunku pracy, takich jak godziny pracy, nadgodziny i wynagrodzenie za nadgodziny. 

Sześciu na dziesięciu skontrolowanych klientów usług transportowych nie wywiązuje się z obowiązku poinformowania i/lub zapewnienia, że ​​firmy, od których kupują usługi transportowe, w wystarczającym stopniu przestrzegają przepisów prawa (sprawdzono w 472 kontrolach). 

Inspekcja Pracy informuje, że wiele naruszeń dotyczyło nieprzestrzegania przez pracodawcę godzin pracy pracownika. - Pracodawca musi zarówno śledzić, ile pracuje każdy pracownik, jak i zapewnić, że praca nie przekracza liczby godzin lub dni określonych w ustawie o środowisku pracy - podkreśla Torgeir Moholt z Inspekcji Pracy. - Bardzo poważny jest fakt, że tak wielu kontrolowanych pracodawców nie planuje godzin pracy kierowców, nie rejestruje ich czasu pracy i nie sprawdza, czy jest on zgodny z przepisami - dodaje.

Wykorzystują niewiedzę

Od 2015 roku obowiązuje stawka minimalna dla kierowców zajmujących się przewozem towarów czy osób.

Pracownicy przewożący towary transportem drogowym pojazdami o masie całkowitej powyżej 3,5 tony muszą otrzymywać stawkę godzinową w wysokości co najmniej 185,50 NOK (stawka z 1.07.2021), a pracownicy firm zajmujących się przewozem osób autokarem lub autobusem muszą mieć stawkę godzinową w wysokości co najmniej 174,12 NOK (stawka z 1.07.2021). ~Arbeidstilsynet

Wiele firm transportowych wykorzystuje jednak niewiedzę pracowników - przede wszystkim cudzoziemców - w tym zakresie.  Norweskie firmy korzystające z usług zagranicznych przewoźników są zobowiązane do informowania o obowiązujących warunkach płacowych, i mają obowiązek zapewnić, aby podwykonawcy wypłacali swoim pracownikom zgodne z prawem wynagrodzenie. Sześć na dziesięć kontroli wykazało jednak, że informacja o minimalnej stawce jest zatajana. - Konsekwencją [...] może być to, że zagraniczni pracownicy są narażeni na rażący wyzysk i kradzież płac - podsumowuje Moholt.
W poprzednim audycie opublikowanym w 2018 grzechami głównymi były nieprzestrzeganie zasad czasu pracy, które obowiązują kierowców w Norwegii, zbyt długie zmiany oraz ograniczone przerwy, jak i wyzysk pracowników zagranicznych.

W poprzednim audycie opublikowanym w 2018 grzechami głównymi były nieprzestrzeganie zasad czasu pracy, które obowiązują kierowców w Norwegii, zbyt długie zmiany oraz ograniczone przerwy, jak i wyzysk pracowników zagranicznych. Źródło: stock.adobe.com/Sergii Figurnyi/standardowa

Na raporcie się nie skończy

Wyniki audytów pokazują, że nadal trzeba kontrolować branżę transportową, informuje Arbeidstilsynet. Inspekcja Pracy zapowiada, że będzie współpracować m.in. z policją, by zapobiegać nadużyciom w firmach transportowych. - Będziemy nadal przyglądać się branży, zwłaszcza pod kątem wynagrodzeń i warunków związanych z umowami i grafikami. Tutaj widzimy, że wyzwania są największe. Naszym zadaniem jest dopilnowanie, aby pracownicy faktycznie otrzymywali pensję, jaką powinni otrzymać - czytamy w komunikacie prasowym Arbeidstilsynet. 

Arbeidstilsynet, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok