Jak radzić sobie z wyzwaniem zarządzania swoimi dotychczasowymi kolegami: pięć kluczowych strategii sukcesu.

1 tydzień temu

Awans na lidera zespołu, którego wcześniej byliśmy częścią, to ogromne osiągnięcie, ale także wyjątkowe wyzwanie. Nagle jesteśmy odpowiedzialni za prowadzenie kolegów, z którymi wcześniej pracowaliśmy ramię w ramię, a ta zmiana wymaga zdefiniowania na nowo relacji oraz ustanowienia nowych zasad współpracy, aby zachować szacunek i spójność zespołu. jeżeli znalazłeś się w tej sytuacji, nie jesteś sam – według Harvard Business Review wielu nowych menedżerów walczy z przejściem do roli lidera właśnie z powodu trudności z przekształceniem relacji z dawnymi kolegami.

Zapytaliśmy naszych coachów, którzy pracują z nowymi liderami o pięć kluczowych strategii, które pomogą ci przejść przez ten skomplikowany proces z pewnością siebie i jasnością.

1. Zdefiniuj na nowo swoją rolę i ustal jasne granice

Jednym z najważniejszych kroków po awansie jest ponowne określenie swojej roli – zarówno dla siebie, jak i dla zespołu. Jako koledzy mogliście dzielić frustracje, żartować z polityk firmy i szefów. Teraz jesteś odpowiedzialny za nadzorowanie działań zespołu, utrzymanie odpowiedzialności i dążenie do wyników. Twoja lojalność powinna także przesunąć się w kierunku zespołu liderskiego. Uczytelnienie tej zmiany i ustalenie jasnych granic jest kluczowe.

Pomocna może być otwarta rozmowa z zespołem na temat twoich nowych obowiązków i tego, co one oznaczają dla wszystkich. Według badań Center for Creative Leadership przejrzystość jest kluczową cechą nowych liderów, która pomaga budować zaufanie i unikać nieporozumień dotyczących zmiany w dynamice. Bądź jasny co do tego, co obejmuje Twoja nowa rola i jakie mogą być jej konsekwencje dla waszych relacji.

Abyś mogła być w tym procesie autentyczna, musisz zaakceptować fakt, iż twój zespół nie będzie już Twoją grupą wsparcia w takim zakresie jak wcześniej. Zamiast tego poszukaj wsparcia w gronie ludzi na Twoim poziomie w hierarchii firmy. To oni mierzą się z podobnymi co Ty wyzwaniami i będą mogli lepiej zrozumiec Twoją sytuację i związane z nią niuanse.

2. Buduj autorytet na wiarygodności, a nie hierarchii

Możesz czuć presję, aby budować swoją nową pozycję w zespole w oparciu o przewagę w hierarchii. Tymczasem znacznie skuteczniejsza jest wiarygodność. Zamiast przyjmować pozycję „szefa”, staraj się demonstrować swoje kompetencje, niezawodność, zaangażowanie w cele zespołu i odpowiedzialność za zespół. Bądź dla zespołu oparciem. Twoi koledzy znają twoje mocne strony, więc skoncentruj się na wspieraniu potrzeb zespołu i podejmowaniu przemyślanych decyzji.

Badanie przeprowadzone przez Gallupa wykazało, iż zespoły kierowane przez menedżerów, którzy koncentrują się na mocnych stronach i wspólnych celach, wykazują wyższe zaangażowanie i produktywność. Wykorzystaj istniejące relacje, pokazując, iż twój przyniesie zespołowi korzyści, bo jak nikt inny z zewnątrz rozumiesz swoich podwładnych.

3. Komunikuj się otwarcie i regularnie

Komunikacja jest fundamentem skutecznego przywództwa, szczególnie w przypadku nowej roli menedżerskiej. Gdy zarządzasz dawnymi kolegami, otwarta komunikacja może złagodzić napięcia i sprzyjać współpracy. Informuj zespół o zmianach, decyzjach i celach oraz zachęcaj ich do dzielenia się swoimi opiniami. W ten sposób tworzysz poczucie wspólnej odpowiedzialności i wzmacniasz fakt, iż mimo zmiany ról, przez cały czas cenisz ich perspektywę.

Zachęcaj członków zespołu do udzielania feedbacku na temat twojego stylu przywództwa i nowych dynamik. To zawsze znakomita okazja do uświadomienia członkom zespołu twojej nowej roli i konsekwencji zmiany. Wiele badań nad przywództwem pokazuje, iż liderzy, którzy tworzą otwarte kanały komunikacji z zespołem, szybciej zdobywają szacunek i budują wspierającą kulturę zespołową.

4. Bądź sprawiedliwy i unikaj faworyzowania

Awans na lidera dawnych kolegów często powoduje ryzyko faworyzowania, czy to świadomego, czy nieświadomego. Długotrwałe relacje z niektórymi członkami zespołu mogą sprawić, iż ta zmiana będzie trudna, ponieważ inni członkowie zespołu mogą poczuć się pominięci lub wręcz podejrzliwi. Upewnij się, iż traktujesz wszystkich sprawiedliwie i unikasz wszelkich oznak faworyzowania, dając wszystkim członkom zespołu równe szanse do wnoszenia wkładu w rozmowę, rozwoju i dzielenia się feedbackiem.

Faworyzowanie jest jednym z głównych źródeł napięć w nowych relacjach lider-kolega. Badania McKinseya pokazują, iż faworyzowanie może prowadzić do spadku zaangażowania niektórych członków, a choćby odejść z zespołu. Upewnij się, iż podejmujesz świadomy wysiłek, aby zaangażować wszystkich członków zespołu w podejmowanie decyzji i nagradzać osiągnięcia w oparciu o wartość, którą wnoszą.

5. Inwestuj w samorefleksję i ciągłe uczenie się

Przejście do roli lidera to ogromna szansa do rozwoju osobistego. Poświęć czas na samorefleksję, ocenę swoich osiągnięć i rozważ, jakie aspekty twojego przywództwa mogą wymagać doskonalenia. Regularnie zadawaj sobie pytanie: „Czy jestem takim liderem, którego bym szanował i z którym chciałbym pracować?” Szukanie feedbacku od zaufanych mentorów lub zewnętrznych coachów może dostarczyć świeżych perspektyw i konstruktywnych wskazówek.

Dodatkowo, jak pokazują badania Korn Ferry, nowi liderzy, którzy dążą do ciągłego rozwoju, zwykle lepiej adaptują się do nowej roli. Otwartość na rozwój nie tylko wzmacnia twoje przywództwo, ale także pokazuje zespołowi, iż jesteś zdeterminowany, aby stać się jak najlepszym liderem.

Cóż, przejście z roli kolegi do lidera zespołu to podróż pełna przygód. Warto odbywać ja świadomie, a jeszcze lepiej także w dobrym towarzystwie doświadczongo przewodnika – coacha lub mentora.

Idź do oryginalnego materiału