Podsumowanie IV Forum Wymiany Doświadczeń

2 tygodni temu

Rozmawialiśmy, między innymi, o najnowszych trendach w kształceniu doradców zawodowych, najlepszych, oferowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, narzędziach pomocnych w pracy doradców oraz o bezpośrednim doświadczeniu praktyków związanych ze szkolnym i pozaszkolnym doradztwem zawodowym.

Zaproszeni eksperci i praktycy dyskutowali o kształceniu doradców zawodowych, w tym: ich potrzebach szkoleniowych, czynnikach, które wpływają na jak najlepsze przygotowanie do ich roli zawodowej i związanych z tym wyzwaniach. Rozmawiali również o doświadczeniach z wykorzystywania różnorodnych technik i narzędzi w pracy doradczej.

Uczestnicy zapoznali się również z opracowanymi przez nas narzędziami, które mogą być wsparciem dla doradców i nauczycieli w pracy z młodzieżą: Metodą Bilansu Kompetencji, Moim Portfolio, Kompasem szkolnictwa branżowego oraz chatbotem Zeterką.

Najważniejsze 3 elementy IV Forum Wymiany Doświadczeń:

  1. prof. Anna Paszkowska-Rogacz chętnie widziałaby wprowadzenie w polskich szkołach, wzorem Finlandii, poradnictwa rówieśniczego; w rozmowie pojawiły się także pomysły dotyczące wprowadzenia mentoringu dla mniej doświadczonych doradców zawodowych, zapewnienia superwizji oraz rozwijania sieci współpracy pomiędzy doradcami;
  2. materiały do pracy doradców w szkołach – rozmawialiśmy o tym, iż materiałów jest bardzo dużo, są dostępne, tylko ciężko znaleźć je wszystkie w jednym miejscu. Wiele z materiałów powstało w ramach projektów i są swobodnie dostępne do wykorzystywania. Warto korzystać z takich zasobów, wymieniać się między sobą i rozpowszechniać je. Tu ponownie odpowiedzią jest wymienianie się przez doradców doświadczeniem, kontaktami i materiałami. Cieszymy się, iż IBE mogło odpowiedzieć na tę potrzebę;
  3. sporo miejsca poświęciliśmy narzędziom dostępnym w Internecie, opracowanym przez IBE, w ramach projektów ZSK i ZRK. Uczestnicy ocenili je jako bardzo przydatne w pracy, choć czasem trudne do odnalezienia w gąszczu danych; czasem też uczniowie chcieliby większej możliwości personalizacji, “skórek”. Warto też pracować nad mobilnymi wersjami aplikacji.

Jakie wsparcie IBE oferuje doradcom zawodowym?

  • Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) umożliwia rozpoznanie i uporządkowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. w pracy, na kursach, w szkole). dzięki MBK można także określić predyspozycje i zainteresowania danej osoby pod kątem założonego celu. Daje to pełny obraz jej potencjału opartego na doświadczeniu oraz możliwych kierunków dalszego uczenia się.
  • Moje Portfolio pomaga rozpoznawać, nazywać i dokumentować kompetencje. Pomaga dostrzec swoje mocne strony, obszary i kierunki do rozwoju. Narzędzie do samodzielnej pracy lub z pomocą doradcy.
  • Kompas szkolnictwa branżowego to aplikacja przedstawiająca ponad 200 zawodów i kwalifikacji zawodowych ze szkolnictwa branżowego określonych w podstawach programowych kształcenia w zawodach z roku 2019. Zawody są pogrupowane wg obszarów kształcenia i branż. Pomaga w określeniu ścieżki kształcenia branżowego.
  • czatbotka Zeterka to narzędzie wspierające użytkowników portalu kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji. Pojawia się w prawym dolnym rogu strony Rejestru Kwalifikacji oraz na każdej karcie informacyjnej poszczególnych kwalifikacji. Zeterka została zaprojektowana, aby pomagać osobom odwiedzającym portal nie tylko w poznawaniu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub wyszukiwaniem kwalifikacji, ale również, by zachęcać do poszukiwania dalszych dróg kształcenia albo rozwoju zawodowego.
  • w ramach projektu Kariera bez barier przeprowadzimy cykl bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w tym doradców i specjalistów, podnoszących ich wiedzę na temat kształtowania kompetencji potrzebnych na rynku pracy u uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami oraz z niepełnosprawnościami. W latach 2023–2025 zostanie przeszkolonych 3000 osób.
  • w ramach projektu Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży zostanie m.in. opracowany, jako element szkolnej oceny funkcjonalnej, model wsparcia przejścia między poszczególnymi etapami kształcenia oraz wejścia na rynek pracy (z systemu edukacji) i materiały dla doradców zawodowych uwzględniające zagadnienie dobrostanu.

Wszystkie informacje będą na bieżąco pojawiały się na naszych stronach!

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału