Przybywa firm wprowadzających wolontariat pracowniczy

13 godzin temu

– Każdej osobie, która angażuje się w wolontariat, trzeba dziękować, dlatego iż choćby mała skala zmienia bardzo dużo, szczególnie w otoczeniu tej jednej osoby i w otoczeniu ludzi, którzy potrzebują wsparcia.

Statystycznie prawie 1/3 Polaków między 18. a 89. rokiem życia angażuje się na stałe w wolontariat. To dużo, ale w dalszym ciągu pozostało liczna grupa osób, którą można do takiego działania zachęcić – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Katarzyna Nowakowska, wicemin. Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Co trzeci Polak ma doświadczenie związane z wolontariatem

Wolontariat staje się jednym z kluczowych elementów budowania kapitału społecznego w Polsce – wzmacnia lokalne wspólnoty, zwiększa zaufanie społeczne i uczy współodpowiedzialności. Mimo iż regularnie angażuje się w niego prawie jedna trzecia dorosłych Polaków, państwo i organizacje pozarządowe widzą w nim ogromny, wciąż niewykorzystany potencjał. Swoją rolę w jego rozwoju mają także firmy, które umożliwiają swoim pracownikom udział w akcjach wolontariackich i zachęcają ich do tego. Pytanie o ten aspekt zaangażowania biznesu często się pojawia na rozmowach kwalifikacyjnych.

Z badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, przygotowanego na ubiegłoroczny Światowy Dzień Wolontariusza (5 grudnia), wynika, iż co trzeci Polak ma doświadczenie związane z wolontariatem. Najczęstszą formą pomocy jest praca na rzecz konkretnej osoby (14 proc.) oraz wolontariat w fundacjach (12 proc.). Regularność przez cały czas pozostaje wyzwaniem: 63 proc. wolontariuszy pomaga kilka razy w roku, a co 10. kilka razy w tygodniu.

Pomaganie przynosi korzyści także samym wolontariuszom

– Na pewno wolontariat jest częścią budowania wspólnoty, zaufania pomiędzy ludźmi i poczucia, iż możemy liczyć na siebie w kryzysach – mówi wiceminister. – Zdecydowanie jest narzędziem budowania kapitału społecznego, wzmacniania zaufania i budowania społeczności lokalnych. Jak podkreśla, szczególnie ważne są dziś właśnie działania w lokalnych społecznościach, gdzie pomoc dociera najszybciej i najskuteczniej.

Raport Szlachetnej Paczki „Wolontariat, który otwiera oczy” podkreśla, iż pomaganie przynosi korzyści także samym wolontariuszom. Udział w programach zwiększa poczucie sensu, uczy spojrzenia na potrzeby innych i buduje empatię. Wolontariusze deklarują, iż doświadczenie to pozwala przewartościować własne życie i łatwiej radzić sobie z codziennymi problemami. W wielu przypadkach udział w akcji skutkuje także wzrostem zadowolenia z życia oraz poczuciem sprawczości.

Dostaliśmy jasny sygnał od naszych pracowników, iż chcieliby mieć program wolontariatu pracowniczego

– To, co sprawia, iż ludzie chcą się angażować, to bycie potrzebnym i pokazanie, iż mam wpływ, mogę zrobić coś dobrego. To daje olbrzymią satysfakcję ze swojego wkładu społecznego, ale też z czynienia dobra – podkreśla Katarzyna Przewęzikowska, head of external communications & CSR w Grupie Żabka. Firm wprowadzających wolontariat pracowniczy w Polsce jest coraz więcej. Badanie z panelu Ariadna wskazuje, iż angażuje się w niego 10 proc. Polaków. Szczególnie są to osoby młodsze, w wieku 18–24 lata (17 proc.).

– Dostaliśmy jasny sygnał od naszych pracowników, iż chcieliby mieć program wolontariatu pracowniczego i móc prowadzić projekty długofalowo. Dzisiaj na rozmowach rekrutacyjnych – szczególnie młodzi pracownicy – pytają wprost: czy państwo realizują wolontariat pracowniczy, bo chcemy pracować w firmie, która jest zaangażowana w pomoc społeczną – mówi Katarzyna Przewęzikowska.

Jedną z realizowanych przez sieć Żabka akcji jest „Paczka z uśmiechem”

– W naszym programie każdy z pracowników ma osiem godzin miesięcznie, które może przeznaczyć na udział w wybranej akcji wolontariackiej. Może ją wybrać samodzielnie lub wziąć udział w akcji, którą organizujemy w firmie. W zeszłym roku łącznie zrealizowaliśmy około tysiąca godzin wolontariatu pracowniczego. Jedną z realizowanych przez sieć Żabka akcji jest „Paczka z uśmiechem”, w ramach której wolontariusze przy współpracy z poznańskimi policjantami przygotowują świąteczne paczki dla dzieci przebywających w szpitalach. W tym roku przygotowano ich 650.

– Grupa Realizacyjna Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu, czyli policjanci, którzy zatrzymują najniebezpieczniejszych przestępców, organizuje wspólnie z Żabką już piąty raz akcję charytatywną na rzecz dzieci z poznańskich szpitali. Akcja już na stałe wpisała się w nasz coroczny kalendarz. To dla nas wyjątkowy czas, pełen emocji i wzruszeń, kiedy odkładamy na bok nasze codzienne służbowe obowiązki, by uzyskać nagrodę, jaką jest uśmiech i wdzięczność dzieci w szpitalach – mówi podkom. Łukasz Paterski, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Więcej: https://biznes.newseria.pl/news/prawie-13-doroslych,p968567621
https://3.newseria.pl/video/968567621_wolontariat_dzialania_3_sz.mp4
Idź do oryginalnego materiału