10 programów motywacyjnych, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy

9 miesięcy temu
Zdjęcie: pracownik


Platforma Preply przedstawiła najskuteczniejsze programy motywacyjne, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy. Okazuje się bowiem, iż połowa Polaków ma zawodowe postanowienia noworoczne. Aż 73% z nich dotyczy zmiany miejsca pracy.

Podwyżka i awans to dla pracownika za mało

Jak wynika z badania „Świąteczne plany zawodowe” przeprowadzonego przez Pracuj.pl, tylko 40% Polaków oceniło pozytywnie swoje życie zawodowe w 2023 roku. 51% z nas zaplanowało postanowienia noworoczne związane z karierą. Połowa z nich dotyczy rozwoju. 7 na 10 – całkowitej zmiany miejsca pracy. Według ekspertów w Polsce kształtuje się nowy typ pracownika. Pracownika, który, aby się zaangażować, stawia swoje wymagania.

Specjaliści z platformy edukacyjnej Preply przygotowali zestawienie 10 programów motywacyjnych dla pracowników, które odnoszą wysoką skuteczność za granicą.

„Finanse i brak możliwości rozwoju to najczęstsze powody, przez które Polacy odchodzą z pracy. Jednak dziś sama podwyżka czy awans to często za mało dla pracowników – zwłaszcza jeżeli są rozchwytywanymi specjalistami. Tu liczą się inne korzyści, niekoniecznie materialne, a związane np. z panującą w firmie atmosferą. Na rynku międzynarodowym już panuje wyścig o to, „kto da więcej” i pozyska, a potem utrzyma największe talenty – komentuje Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.

Pierwsze tygodnie w nowej pracy są kluczowe

Na szczyt listy Preply trafiło tworzenie materiałów wdrożeniowych i zestawów powitalnych. Jak wynika z badań, okres wdrażania wpływa na to, jak długo pracownik pozostanie w firmie. Mowa tu choćby o trzech latach pracy w przedsiębiorstwie dzięki pozytywnym doświadczeniom z pierwszych tygodni.

Kolejne na liście są programy mentorskie dla nowych pracowników. Jak podaje Forbes, około 70% firm z listy Fortune 500 oferuje tego typu mentoring. Podium zamyka otwarta i spójna komunikacja wewnętrzna. Według jednego z cytowanych w zestawieniu badań spisana strategia komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa pomaga utrzymać wysoki poziom motywacji.

Obowiązki są ważne, ale relacje ważniejsze

„Firmy międzynarodowe zasilane przez pracowników z różnych państw coraz częściej wdrażają działania kładące nacisk na wzajemne poznawanie swoich kultur przez członków zespołów. W grę wchodzi choćby finansowanie nauki języków obcych, aby ułatwiać komunikację i zacieśniać więzi między pracownikami” – zauważa Sylvia Johnson z Preply.

Na czwartym miejscu zestawienia znalazło się tworzenie grup zasobów pracowniczych (ERG). Na podstawie danych, takich jak cechy demograficzne, modele pracy czy stanowiska, firmy budują grupy, w ramach których pracownicy mogą się od siebie uczyć i wymieniać doświadczeniami.

„Załóżmy, iż pewna grupa pracowników chce podszkolić język hiszpański, aby skuteczniej komunikować się z zagranicznymi klientami. Tak zwana grupa zasobów, która płynnie posługuje się tym językiem, może im w tym pomóc” – dodaje Sylvia Johnson.

Pierwszą piątkę listy zamyka organizowanie firmowych gier i wyzwań. Wykazują one wysoką skuteczność nie tylko w zakresie budowania relacji w zespołach, ale też podnoszą motywację do pracy.

Polacy oczekują docenienia przez pracodawcę

Na miejsce szóste trafiło docenianie pracowników. Jak wynika z cytowanych raportów, doceniony pracownik jest pięć razy bardziej skłonny do pozostania w firmie. Ma to poparcie w statystykach z Polski. Badanie z 2022 roku przeprowadzone przez Pracuj.pl na prawie 1800 Polakach wykazało, iż dla co czwartej osoby poczucie bycia docenionym jest powodem do pozostania w obecnym miejscu zatrudnienia. Na możliwość rozwoju i awansu wskazało jedynie 16% ankietowanych.

To samo badanie wykazało, iż dla polskich pracowników istotni są ludzie oraz panująca w firmie atmosfera. Te czynniki są ważniejsze choćby niż relacja z szefem. Specjaliści z Preply podobną tendencję zauważają na rynku międzynarodowym. Na dalsze miejsca zestawienia trafiły kolejno regularne zajęcia integracyjne oraz wspólne posiłki.

Czterodniowy tydzień pracy – standard czy marzenie?

Na całym świecie rośnie też popularność elastycznego podejścia do czasu pracy. Wśród stosowanych przez zagraniczne firmy rozwiązań Preply wymienia między innymi brak sztywnych godzin rozpoczęcia i zakończenia dnia oraz czterodniowy tydzień pracy. Ten ostatni temat jest w Polsce od lat przedmiotem dyskusji. Jak wynika z raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w całej Europie liczba godzin spędzanych na obowiązkach zawodowych spada.

Listę zamyka wspieranie rozwoju zawodowego. Jest to szczególnie ważne dla pokolenia millenialsów (urodzeni w latach 1980-1995), które obejmuje w Polsce największy odsetek osób aktywnych zawodowo.

Źródło: Preply

Idź do oryginalnego materiału