27% MŚP planuje zwiększenie wydatków na benefity w 2025

1 dzień temu

Zwiększenie wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje w tym roku 27% firm z sektora MŚP, wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie VanityStyle. O dodatkowych inwestycjach w benefity myślą przede wszystkim średnie przedsiębiorstwa (49-250 pracowników) oraz firmy produkcyjne.

W nieco ponad połowie przedsiębiorstw (51%) budżet na benefity pozostanie bez zmian, a w 10% ulegnie zmniejszeniu. Przedstawiciele 12% badanych podmiotów pod koniec ubiegłego roku nie podjęli jeszcze decyzji w tym zakresie, podano.

„W decyzjach przedsiębiorców odbijają się jak w soczewce problemy i wyzwania, z którymi w tej chwili mierzy się sektor MŚP. Z jednej strony firmy muszą inwestować w zwiększenie atrakcyjności ofert dla pracowników, aby przyciągać talenty i zwiększać zaangażowanie zespołów. Z drugiej, rosnące koszty operacyjne i trudna sytuacja finansowa części firm z tego sektora zmusza je do ostrożności w planowaniu takich wydatków. To dwa przeciwstawne zjawiska składające się na realny dylemat, który może mieć istotny wpływ na przyszłość tych przedsiębiorstw” – powiedziała prezes VanityStyle Joanna Skoczeń, cytowana w komunikacie.

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej planuje przeznaczenie dodatkowych środków na świadczenia pozapłacowe. Budżet na benefity w 2025 roku zamierza zwiększyć 17% mikro-, 31% małych oraz 34% średnich przedsiębiorstw. Najczęściej działanie takie deklarują firmy produkcyjne (39% wskazań). W przypadku podmiotów specjalizujących się w usługach i handlu jest to odpowiednio 25 i 21%.

„Zwiększenie środków na benefity to w tej chwili w znacznej mierze próba urealnienia budżetów. Skumulowana inflacja z kilku ostatnich lat sprawiła, iż podrożało wszystko, również świadczenia pozapłacowe. Coraz więcej przedsiębiorców z sektora MŚP dostrzega także istotną rolę benefitów w budowaniu lojalności pracowników i ograniczaniu rotacji, której sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy. Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity i starają się dopasować je do indywidualnych potrzeb poszczególnych członków zespołów, podobnie jak to robią korporacje i duże przedsiębiorstwa” – dodała Joanna Skoczeń.

Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92% firm z sektora MŚP. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie, które zapewnia 35% badanych pracodawców. Na drugim miejscu znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29% mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a na trzecim prywatna opieka medyczna (25% wskazań). Ponadto 24% firm zapewnia pracownikom programy rozwojowe i szkolenia, karty sportowe oraz dofinansowanie posiłków, 21% – bony i karty przedpłacone, a 20% – skrócone godziny pracy w piątki oraz bilety i vouchery na wydarzenia kulturalne. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.

Badanie zrealizowano na próbie 500 mikro, małych i średnich firm (próba ogólnopolska, reprezentatywna, z firmami mikro zatrudniającymi do 9 osób).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału