Jedna na trzy firmy na świecie nie jest zadowolona ze swoich postępów w cyfryzacji – wynika z badania Red Hat. Wśród najczęściej wymienianych barier digitalizacji są: dług technologiczny (29%), luka kompetencyjna wśród specjalistów IT (25%) oraz procesy wykonywane manualnie (21%). W Polsce firmy radzą sobie z tymi przeszkodami modernizując systemy i wdrażając automatyzację, która pozwala bardziej efektywnie wykorzystać wiedzę ekspercką swoich pracowników.
W 2024 roku przedsiębiorstwa wciąż wskazują, iż automatyzacja ich procesów nie przebiega wystarczająco szybko. Na przestrzeni trzech ostatnich edycji raportu Red Hat 2024 Global Tech Trends[1] wśród przeszkód cyfryzacji wyraźnie wzrosło znaczenie procesów manualnych. Z pozycji piątej trafiły one w tym roku do pierwszej trójki największych barier.
Wynik ten może wskazywać na rosnącą świadomość przedsiębiorstw, iż nie da się skutecznie realizować strategii digitalizacji opierając się na przestarzałych procesach i dokumentach papierowych, przekazywanych przez pracowników „z ręki do ręki”. Głównym obszarem automatyzacji procesów jest utrzymanie działających systemów oraz usprawnienie cyklu wytwórczego nowych aplikacji. W ciągu najbliższego roku firmy najwięcej zamierzają wydać na automatyzację bezpieczeństwa (36% respondentów), usług w chmurze (36%) oraz procesów pozwalających przyspieszać wdrażanie usług (35% firm).
W Polsce zainteresowanie automatyzacją wciąż rośnie
Największe pole do poprawy w eliminowaniu procesów manualnych dostrzegają firmy działające na rynkach Ameryki Północnej (25%) i w regionie Pacyfiku (22%), w Europie z tym wyzwaniem mierzy się 16% przedsiębiorstw. W Polsce automatyzacja i unowocześnianie ekosystemu technologicznego biznesu pozostaje ważnym tematem. Firmy coraz częściej decydują się modernizację rozwiązań IT w kierunku budowania aplikacji cloud-native (tworzonych z myślą o płynnym działaniu w chmurze). W połączeniu z automatyzacją procesu zarządzania aplikacjami umożliwia to szybsze i bardziej elastyczne dostosowywanie technologii do zmieniających się potrzeb biznesu.
Popularnym trendem w automatyzacji firm w Polsce jest też wdrażanie środowisk IT oparte na modelu opisowym (czyli na kodzie) zamiast na ręcznym wprowadzaniu zmian oraz konfigurowaniu systemów. To tendencja widoczna również na świecie. Trzech na dziesięciu respondentów (30%) badania Red Hat przyznaje, iż w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy zamierza zainwestować w rozwój infrastruktury jako kodu (Infrastructure as Code, IaC). To nowe podejście, które pozwala nie tylko odciążyć zespoły IT od czasochłonnych zadań, ale również częściowo uniezależnić się od wiedzy eksperckiej poszczególnych specjalistów. Zamknięcie know-how w liniach kodu sprawia, iż choćby w przypadku rotacji pracowników czy zwiększającej się luki kompetencyjnej, wiedza kluczowa dla prowadzenia biznesu pozostaje w firmie.
Co czwarta firma nie może znaleźć pracowników
Według raportu Red Hat, niemal jedna na trzy firmy (29%) boryka się z długiem technologicznym utrudniającym modernizację infrastruktury IT, a co czwarta (25%) zwraca uwagę na rosnący problem z dostępnością talentów na rynku pracy. Choć brak wyspecjalizowanych pracowników IT może znacząco utrudnić automatyzację procesów, paradoksalnie adekwatnym ruchem jest właśnie zwiększenie wysiłków w tym zakresie. Automatyzacja usprawnia bowiem codzienną pracę, udrożnia przepływ informacji i dokumentów w firmie, a także pozwala specjalistom skupić się na bardziej ambitnych, kreatywnych zadaniach i lepiej wykorzystywać swoje umiejętności.
Dzięki temu pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji, bez których żadne przedsiębiorstwo w dłuższej perspektywie nie jest w stanie konkurować biznesowo. Firmy wydają się coraz lepiej zdawać sobie z tego sprawę. W badaniu Red Hat z 2023 roku poświęconemu automatyzacji[2], 28% menedżerów IT stwierdziło, iż bez niej ich firma nie będzie w stanie wdrożyć nowych technologii. Co piąty (21%) przyznał, iż pozostając przy procesach wykonywanych manualnie, jego przedsiębiorstwo nie przetrwa na rynku.
Automatyzacja nie jest panaceum na wszystkie problemy przedsiębiorstw, ale w obliczu coraz większej liczby zadań i ograniczonej puli rąk do pracy jest to potężne narzędzie. Pozwala nie tylko odciążyć pracowników od żmudnych i powtarzalnych zadań, ale również poprawić jakość pracy i wydajność operacyjną firmy.
Wojciech Furmankiewicz, dyrektor Red Hat ds. technologii i rozwiązań w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
[1] Raport Red Hat, Global Tech Trends, 2024: 2024 Global Tech Trends (redhat.com)
[2] Raport Red Hat, Thriving through change with enterprise-wide automation, 2023: Thriving through change with enterprise- wide IT automation (redhat.com)