Z pomocy AI przy tworzeniu CV korzystało 31% polskich pracowników, a 61% pozytywnie ocenia automatyczne rekomendacje ofert, które bazują na ich doświadczeniu zawodowym, wynika z badania Pracuj.pl. Sceptycyzm budzi zaś autonomiczna decyzja AI o wyborze kandydatów do zatrudnienia – 24% ankietowanych popiera takie rozwiązanie, zaś 41% wyraża negatywne opinie.
W badaniu „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” podkreślono, iż w procesie rekrutacji sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, również na etapie selekcji kandydatów, co jednak budzi wątpliwości wśród kandydatów i pracowników obecnych na polskim rynku pracy. 40% respondentów ocenia tę funkcję pozytywnie, zaś 25% ma wobec niej obawy.
„Wydaje się, iż kandydaci doceniają szybkość i efektywność, jaką może zapewnić AI, ale jednocześnie martwią się o możliwe błędy i zbyt mechaniczne podejście do oceny ich kompetencji. Jeszcze większy sceptycyzm budzi autonomiczna decyzja AI o wyborze kandydatów do zatrudnienia. Tylko 24% ankietowanych popiera takie rozwiązanie, podczas gdy 41% wyraża negatywne opinie. Widać tu wyraźny trend – im większy wpływ AI na ostateczne decyzje, tym większe wątpliwości wśród użytkowników” – czytamy w komunikacie.
Polacy są bardziej otwarci na rekomendacje AI w procesie rekrutacji, o ile to człowiek ma ostatnie słowo. 38% respondentów wyraża pozytywny stosunek do sytuacji, w której sztuczna inteligencja rekomenduje kandydatów do finalnego etapu rekrutacji, ale ostateczna decyzja należy do rekrutera. To pokazuje, iż użytkownicy są gotowi korzystać z technologii, ale pod warunkiem, iż AI będzie pełnić rolę doradczą, a nie decyzyjną, wskazano także.
Uznanie zyskują m.in. automatyczne rekomendacje ofert pracy, które bazują na doświadczeniu zawodowym kandydatów i 61% ankietowanych ocenia te funkcje pozytywnie. Kobiety wykazują większą aprobatę dla tego typu rozwiązań – pozytywnie ocenia je 67%, w porównaniu do 55% mężczyzn, podano.
Popularnością cieszy się także automatyczne dopasowywanie ofert na podstawie wcześniej określonych przez użytkowników kryteriów, takich jak wynagrodzenie, lokalizacja czy tryb pracy. Ponownie 61% badanych wyraża pozytywny stosunek do tej funkcji, przy czym kobiety są nieco bardziej entuzjastyczne (66%) niż mężczyźni (57%), podano.
Automatyczne uzupełnianie CV na podstawie informacji dostępnych w o użytkowniku na portalu rekrutacyjnym jest funkcją, która spotyka się z aprobatą 57% respondentów. Jednak, gdy chodzi o automatyczne uzupełnianie CV o informacje dostępne o kandydacie w sieci, opinie badanych są znacznie bardziej podzielone: 37% ankietowanych ocenia tę funkcję pozytywnie, a 28% wyraża zdecydowanie negatywne opinie, podano.
Z badania wynika też, iż sztuczna inteligencja wspiera Polaków w różnych aspektach ich pracy i 32% respondentów korzystało z AI przy tworzeniu materiałów tekstowych, takich jak raporty czy prezentacje. Również 31% badanych skorzystało z pomocy AI przy tworzeniu CV, co może wskazywać na rosnącą popularność tych rozwiązań wśród kandydatów. AI coraz częściej pomaga także w tworzeniu materiałów wizualnych – z takiego wsparcia skorzystało 26% badanych, przy czym kobiety częściej niż mężczyźni (30% w porównaniu do 23%) deklarują korzystanie z tej funkcji. Sztuczna inteligencja znalazła też zastosowanie w przygotowaniu zadań rekrutacyjnych, choć tu odsetek użytkowników wyniósł 9%.
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2 059 Polaków w wieku 18-65.
Źródło: ISBnews