Niemal połowa (48%) przedsiębiorstw z sektora TSL (Transport Spedycja Logistyka) nie planuje żadnych działań rozwojowych w 2025 r., a 65% firm koncentruje się na optymalizacji kosztów, szukając sposobów na poprawę rentowności, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD) i Rzetelnej Firmy.
Z badania „Problemy i wyzwania firm transportowych” wynika, iż co piąty przewoźnik zamierza rozbudować flotę pojazdów z silnikami spalinowymi, a 6% myśli o inwestycji w pojazdy zeroemisyjne lub skorzystaniu z dostępnych dofinansowań, podano.
„Strategie nastawione na wzrost zysków koncentrują się głównie na cięciach – zarówno w tej chwili (65% firm), jak i w planach na przyszłość (56%). Pozostałe działania, takie jak dywersyfikacja czy dokładniejsza weryfikacja zleceniodawców, mają zdecydowanie mniejszy udział” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Firmy zajmujące się transportem lekkim i ciężkim w kraju i poza jego granicami mierzą się z szeregiem poważnych wyzwań. Zdaniem respondentów, do trzech największych należą: wzrost cen paliw i opłat autostradowych (71%), niższe stawki zleceń (65%) oraz wzrost kosztów utrzymania floty, np. ubezpieczeń (64%).
„Działalność firm najbardziej utrudniają nowe przepisy dotyczące opłat drogowych i autostradowych (69%). Ponadto, ponad połowa badanych wskazała na politykę klimatyczną UE oraz zmiany w przepisach dotyczących płacy minimalnej. Większość firm, bo 61%, w tym 42% zdecydowanie, uważa, iż czas przewidziany na wdrożenie regulacji klimatycznych jest niewystarczający na adaptację w branży. Kolejnym istotnym problemem jest rekrutacja kierowców. Aż 60 proc. firm za największe wyzwanie uznaje wysokie oczekiwania finansowe potencjalnych pracowników. Inne wskazywane trudności to trudne warunki pracy, brak doświadczonych kierowców oraz wzrost oczekiwań dotyczących podwyżek wynagrodzenia” – powiedziała ekspertka Rzetelnej Firmy Sandra Czerwińska, cytowana w komunikacie.
Firmy transportowe same postulują zmiany, które mogłyby poprawić ich sytuację, takie jak uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (42%), wprowadzenie zakazu przewozów na terenie UE przez firmy spoza UE oraz zmniejszenie liczby odgórnych regulacji.
Ogólnopolskie badanie „Problemy i wyzwania firm transportowych” zostało zrealizowane na zlecenie Rzetelnej Firmy w kwietniu 2025 r., przez IMAS International – metodą CAWI i grupie klientów Kaczmarski Group, KRD, NFG na reprezentatywnej grupie 300 firm transportowych z sektora MŚP (transport lądowy lekki i ciężki, krajowy i międzynarodowy; wykluczenie magazynów, spedycji i transportu pasażerskiego).
Źródło: ISBnews