53,5% Polaków chce ostrej walki cenowej dyskontów przed świętami

1 dzień temu

Zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami tuż przed świętami oczekuje 53,5% Polaków (wobec 55,5% rok temu), żeby w tym roku kupić taniej produkty na Wielkanoc, wynika z raportu UCE Research i Shopfully (dawniej Grupa Offerista). Przeciwnego zdania jest 21,2% rodaków, 15,3% konsumentów nie potrafi określić się w tym temacie, zaś 10% w ogóle nie jest nim zainteresowanych.

Autorzy raportu „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, przewidują, iż im bliżej do świąt, tym walka będzie coraz ostrzejsza, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski. Przybędzie też zwolenników wojny cenowej, bo żywność na świąteczny stół stale drożeje, bez względu na rywalizację dyskontów.

„W identycznym, zeszłorocznym badaniu 55,5% konsumentów oczekiwało, iż obniży nieco świąteczne wydatki, dzięki rywalizacji dyskontów. Widać więc delikatny spadek r/r. Natomiast przez cały czas dotyczy to ponad połowy Polaków. I to nie powinno nikogo dziwić. Żywność w sklepach cały czas drożeje i przede wszystkim jest powyżej głównego wskaźnika inflacji. W mojej ocenie, podejście Polaków jeszcze długo się nie zmieni, choćby jak wzrosty cen wyraźnie nie wyhamują. Konsumenci również w lepszych czasach będą oczekiwać tego typu wojny cenowej, tylko zwolenników będzie nieco mniej niż teraz. Po części same sieci handlowe nauczyły ich tego, iż powinny starać się o uwagę klientów” – powiedział współautor raportu z Shopfully Robert Biegaj, cytowany w komunikacie.

„Faktycznie przed świętami nabiera ona szczególnego rozpędu, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski w tym okresie. Ale stanowczo nie zamierzają rozdawać konsumentom towarów za półdarmo. Muszą zarabiać i robią to. Przyciągają klientów do sklepów niskimi marżami na niektóre produkty. Resztę towarów sprzedają z większymi zyskami” – dodał.

Z raportu wynika też, iż 21,2% Polaków nie oczekuje ostrej walki między dyskontami przed świętami, która pozwoli taniej zrobić zakupy, podano.

„Wskazane osoby prawdopodobnie pochodzą z grupy społecznej, która nie za bardzo szuka w sklepach okazji. Do tego dane pokazują, iż są to głównie rodacy z dochodami powyżej średniej krajowej. Poza tym raczej są to najmłodsi dorośli, więc niekoniecznie robią też duże, rodzinne zakupy. Ich zainteresowanie aktywnością dyskontów jest znikome. Są one jednoznacznie przekonane o tym, iż nie warto na tego typu akcje w ogóle zwracać uwagi. Do tego dochodzi też efekt zmęczenia ciągłym atakiem reklam, w których jedna lub druga sieć pokazuje, iż jest tańsza bądź lepsza od konkurenta. Te działania w pewien sposób wprowadzają chaos w ofertach tych sklepów” – powiedział ekspert z Shopfully.

Raport wykazał również, iż 15,3% konsumentów nie potrafi się określić, czy oczekuje walki cenowej przed Wielkanocą dla własnych korzyści. Z kolei 10% ankietowanych twierdzi, iż w ogóle ich ten temat nie obchodzi.

„Oczywiście czym bliżej będą święta, tym bardziej te grupy będą się pomniejszać. Konsumenci coraz mocniej będą potrzebowali zrobić taniej zakupy, bo ceny w sklepach stale rosną. I widać to szczególnie w przedświątecznym okresie. Natomiast zwolenników może ostatecznie przybyć na poziomie 4-5%” – podsumował Biegaj.

Badanie zostało przeprowadzone 2-3 kwietnia 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Shopfully na próbie 1 008 konsumentów w wieku 18-80 lat.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału