Automatyzacja i sztuczna inteligencja stają się ważnym elementem współczesnego HR.
W rekrutacji wykorzystuje je w tej chwili 24,7% przedsiębiorstw, a 34,1% w zarządzaniu zasobami ludzkimi – wynika z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding. Jednocześnie aż 45,1% firm nie planuje wdrażania tych rozwiązań – głównie z powodu niskiej świadomości płynących z nich korzyści, braku zasobów i ograniczeń budżetowych.
Coraz więcej firm stawia na inteligentne rozwiązania
Automatyzacja i sztuczna inteligencja wspierają już zarówno rekrutację, jak i codzienne zarządzanie zasobami ludzkimi. W rekrutacji pomagają w selekcji kandydatów, analizie CV, prowadzeniu wstępnych rozmów czy planowaniu spotkań.
– Technologia zmienia sposób, w jaki firmy pozyskują kandydatów, a osoby szukające pracy aplikują na stanowiska. Kilka kliknięć na telefonie wystarczy, by wysłać CV, porozmawiać z chatbotem lub umówić się na rozmowę, najczęściej online. Rekruterzy z kolei cenią sobie wsparcie automatyzacji i sztucznej inteligencji w analizie CV, dopasowywaniu profilu kandydata do oferty, planowaniu spotkań czy przeprowadzaniu wstępnych wywiadów – komentuje Agnieszka Żak, dyr. Regionalna Gi Group.
Cyfrowe awatary już wspierają onboarding pracowników
Jednocześnie automatyzacja i AI usprawniają wdrożenie nowych pracowników, umożliwiają monitorowanie wyników, personalizację ścieżek rozwoju czy prognozowanie rotacji. Dzięki tym technologiom firmy podejmują trafniejsze decyzje i szybciej reagują na potrzeby zespołu.
– Cyfrowe awatary już wspierają onboarding pracowników, ułatwiając ich adaptację w firmie. Rozwiązania oparte na AI są także coraz częściej wykorzystywane w szkoleniach – dostosowują treści do stylu uczenia się oraz celów zawodowych, rekomendując indywidualne ścieżki rozwoju. Nie tylko zwiększają efektywność nauki, ale realnie wspierają rozwój kompetencji i przygotowanie do codziennych obowiązków. Co więcej, narzędzia AI umożliwiają monitorowanie postępów i oceny skuteczności działań rozwojowych, dostarczając cennych danych zarówno pracownikom, jak i managerom oraz działom HR – dodaje Daniel Piaszczyk, Senior Partner w Wyser Executive Search.
Już co 4 firma (24,7%) stosuje AI w procesach rekrutacyjnych
Jak wynika z „Barometru rynku pracy” Gi Group Holding, już co czwarta firma (24,7%) stosuje takie rozwiązania w procesach rekrutacyjnych, a więcej niż co trzecia (34,1%) w zarządzaniu zasobami ludzkimi, przy czym 16,5% organizacji wykorzystuje je dla obu tych celów. Jednocześnie blisko połowa przedsiębiorstw (45,1%) przez cały czas nie używa tego typu rozwiązań i nie planuje ich wprowadzenia.
Wdrożenie AI zależne od branży i wielkości firmy
Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, iż najbardziej zainteresowane automatyzacją i AI w HR są średnie firmy – jedynie 37% z nich nie planuje wdrożenia tych rozwiązań. 44% już to zrobiło w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, a 27% w procesach rekrutacyjnych.
Otwartość na wdrożenie tych technologii w rekrutacji przejawiają adekwatnie wszystkie branże, nieco częściej firmy z sektora usług (27%) oraz przemysłu (26%) niż handlu (22%). Po technologie w zarządzaniu w HR najchętniej sięga transport i logistyka (42%) oraz handel (39%), nieco rzadziej przemysł i usługi (odpowiednio 35% i 37%), najrzadziej – sektor publiczny (24%).
Bariery to m.in. brak odpowiednich zasobów
– Technologia wkroczyła już do świata HR, jednak jeszcze wiele firm nie korzysta z jej możliwości. Bariery to brak odpowiednich zasobów, ograniczenia budżetowe oraz niska świadomość możliwości, jakie oferuje automatyzacja i AI – komentuje Agnieszka Żak, dyr. Regionalna Gi Group.
Intuicja, etyka, transparentność – tego AI nie zrobi za nas
Choć AI znacząco usprawnia i przyspiesza pracę specjalistów HR, nie jest w stanie całkowicie zastąpić ludzkich kompetencji – w szczególności empatii, intuicji czy umiejętności budowania relacji.
– Rozwiązania technologiczne nie powinny być stosowane bez odpowiedniego nadzoru ze strony człowieka. Aby zapewnić rzetelność i uczciwość działania algorytmów, konieczne jest ich monitorowanie oraz weryfikowanie wyników. Automatyzacja wspiera rekrutera, ale nie podejmuje za niego decyzji – mówi Ewa Michalska, dyr. Operacyjna Grafton Recruitment.
Standardy etyczne zyskują na znaczeniu wraz z rosnącym wpływem technologii na procesy HR
Wraz z rozwojem narzędzi AI pojawiają się również wyzwania – nie tylko technologiczne, ale także prawne i etyczne. Kluczem do ich efektywnego wdrożenia jest umiejętne łączenie ludzkiej intuicji i doświadczenia z potencjałem algorytmów, przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości oraz przestrzegania obowiązujących przepisów. Wdrażanie algorytmów musi odbywać się w zgodzie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO) oraz zasadą równego traktowania kandydatów. Szczególną uwagę należy zwrócić na transparentności działania systemów – pracownicy i kandydaci powinni wiedzieć, w jaki sposób ich dane są przetwarzane i na jakiej podstawie podejmowane są decyzje.
– Standardy etyczne zyskują na znaczeniu wraz z rosnącym wpływem technologii na procesy HR. Istotne jest nie tylko rozwijanie narzędzi opartych na AI, ale również świadome zarządzanie ich skutkami – zarówno w wymiarze społecznym, jak i prawnym – podsumowuje Ewa Michalska.