Agencja Informacyjna: Zdaniem menadżerów Grupy Żabka, wiek to atut, a nie przeszkoda. Osoby po 50. roku życia wnoszą na rynek pracy zarówno cenne doświadczenie jak i zaangażowanie, odpowiedzialność oraz życiową mądrość – wartości, które stanowią solidny fundament do rozpoczęcia nowego etapu kariery lub uruchomienia własnego biznesu. Z myślą o tej właśnie grupie powstał program „Aktywni 50+” – projekt edukacyjny Grupy Żabka, realizowany w ramach platformy StudiumPrzedsiebiorczosci.pl. Jego celem jest inspirowanie, wzmacnianie i wspieranie osób po 50. w ich zawodowej i przedsiębiorczej drodze.
Spis treści
Seniorzy w liczbach
Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny w 2023 roku, wynika, iż 2.700.000 mężczyzn i 2.100.000 kobiet po 50. roku życia pozostaje aktywnych zawodowo. To niemal 30 proc. całego rynku pracy w Polsce. Mimo to wiele osób w tym wieku wciąż napotyka bariery związane z tzw. ageizmem, czyli dyskryminacją ze względu na wiek.
Co sądzi Marzena Rudnicka o dwóch mega trendach współczesności?
„W czasach zderzenia dwóch mega trendów – historycznej zmiany demograficznej z rewolucją technologiczną, wiele osób dojrzałych napotyka trudności na rynku pracy.” – Twierdzi Marzena Rudnicka założycielka Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i prezes Grupy SilverHUB. – „Doświadczenie zawodowe i duży kapitał wiedzy mogą jednak okazać się atutem. Wiek średni, to dla wielu osób doskonała okazja do zmiany swojej dotychczasowej ścieżki życiowej i dobry moment, aby pomyśleć o własnym biznesie. Jako przedsiębiorczyni z prawie dwudziestoletnim doświadczeniem zachęcam, by przyjrzeć się własnym możliwościom. W tym na pewno pomogą bezpłatne kursy, prowadzone w ramach programu Studium Przedsiębiorczości – Aktywni 50+.”– Informuje Marzena Rudnicka założycielka Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i prezes Grupy SilverHUB. Program „Studium Przedsiębiorczości 50+” powstał po to, by te bariery przełamywać – poprzez edukację, dostęp do rzetelnych informacji i motywację do działania na własnych zasadach.
Co to jest Studium Przedsiębiorczości – Aktywni 50+?
Studium Przedsiębiorczości – Aktywni 50+ to kursy, webinary, artykuły – wiedza i motywacja w jednym miejscu. W ramach programu „Studium Przedsiębiorczości – Aktywni 50+” zaplanowano m.in. 4 tematyczne kursy online, przygotowane z myślą o osobach 50+, które szukają nowej ścieżki zawodowej lub rozważają rozpoczęcie własnego biznesu. Ich tematy to: „Biznes 50+ – nowy rozdział życia według własnego scenariusza” – jak odważnie sięgać po nowe zawodowe cele i budować karierę na własnych zasadach, „Marka osobista 50+” – jak świadomie budować swój wizerunek i odnaleźć się w świecie mediów społecznościowych; „Nowy start 50+. Jak znaleźć nową ścieżkę zawodową?” – kurs dla tych, którzy chcą się przebranżowić i odnaleźć w nowej roli zawodowej; „Techniki aktorskie dla liderów” – narzędzia do efektywnej komunikacji w biznesie i nie tylko.
Co można znaleźć na platformie StudiumPrzedsiebiorczosci.pl?
Dodatkowo na platformie StudiumPrzedsiębiorczosci.pl znajdują się webinary, artykuły i inne materiały edukacyjne – dostępne w przystępnej formie, które można obejrzeć w dogodnym dla siebie czasie. Wśród nich jest m.in. webinar „Niewidoczni na rynku pracy – o życiu zawodowym osób 50+”, a już niedługo zaplanowano kolejne spotkania poświęcone m.in. franczyzie i zakładaniu własnego biznesu. Program „Studium Przedsiębiorczości 50+” skierowany jest do szerokiego grona osób: zarówno do tych, którzy poszukują pracy po dłuższej przerwie zawodowej, jak i tych, którzy pragną zmienić branżę, założyć działalność lub po prostu się rozwijać. Wiek nie powinien być powodem wycofania się z życia zawodowego, a wręcz przeciwnie – to czas, aby sięgać po swoje i działać na własnych zasadach.
Czy franczyza Żabki to bezpieczny start dla nowych, jak i doświadczonych przedsiębiorców?
Franczyza to jedno z zagadnień, o którym można dowiedzieć się więcej w ramach programu „„Studium Przedsiębiorczości 50+”. Oferta grupy Żabka, tworzącej największą w Polsce i dynamicznie rozwijającą się sieć nowoczesnych sklepów typu modern convenience to propozycja dla osób w każdym wieku, także tych bez wcześniejszego doświadczenia w handlu. Niski wkład własny, system szkoleń, pomoc w formalnościach i stałe wsparcie doradców sprawiają, iż to model szyty na miarę osób, które chcą działać, ale nie chcą być pozostawione same sobie.
Czy osoby po 50. Roku życia są otwarte na założenie własnej działalności?
Badania przeprowadzone przez Kantar pokazują, iż osoby po 50. Roku życiu są otwarte na założenie własnej działalności, ale obawiają się zawiłości formalnych i konieczności nadążania za zmianami prawnymi. Oferta franczyzowa Grupy Żabka odpowiada również na te potrzeby. Co istotne, dla osób na emeryturze prowadzenie sklepu może być czymś więcej niż źródłem dochodu. To sposób na aktywność, kontakt z ludźmi, poczucie sprawczości i realizację własnych ambicji.
Co to jest ageizm?
Ageizm (ang.agism i ageism, od age „wiek”) – jest to dyskryminacja ze względu na wiek. . Najczęściej, choć nie zawsze, dotyczy problemów na rynku pracy (tak z jej znalezieniem, jak i utrzymaniem). Widoczny jest także w lekceważącym traktowaniu osób starszych oraz braku oferty rozrywkowej i rekreacyjnej, ale również praw wyborczych, przykładem jest lansowane hasło zwolenników Platformy Wyborczej „Zabierz babci dowód osobisty (aby nie mogła uczestniczyć w głosowaniu). Głównie dotyka seniorów, którzy nie podążają za nowinkami technologicznymi, są mnie sprawni fizycznie i mniej zdrowi, albo po zakończeniu przez nich aktywności zawodowej, postrzeganych jako niepotrzebnych. Dyskryminacja odnosząca się do ludzi młodych nazywana jest adultyzmiem. W Polsce ofiarami ageizmu są już kobiety po 35. roku życia oraz mężczyźni po 45.
Co Juliusz Bolek sądzi o zjawisku ageizm?
„Ageizm czyli lekceważenie, wyszydzenie, wykluczanie i rezygnowanie z osób starszych to nie tylko dyskryminacja, ale również poważny błąd popełniany zarówno przez pracodawców, jak również szerzej przez ludzi młodych.” – Uważa Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. – „Ludziom starszy należy się szacunek, nie tylko właśnie ze względu na wiek, ale również ze względu na posiadaną przez nich wiedzę i doświadczenie życiowe i zawodowe, które stanowią istotną część kapitału ludzkiego. Spece zajmujący się zatrudnianiem, tacy jak ci z Grupy Żabka, doskonale zdają sobie z tego sprawę.” – Wyjaśnia Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Kogo dotyka ageizm?
„Ageizm dotyka choćby ludzi po ukończeniu 40. roku życia, a to przecież ponad połowa Polaków. Co więcej, wydłuża się średnia długość życia.” – Zauważa Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu i dodaje. – „W latach 70. XX wieku, w Polsce zrealizowano serial komediowy „Czterdziestolatak”, wyreżyserowany przez Jerzego Gruzę. Tytułowy bohater filmu uchodził już prawie za seniora i walczył ze swoją starością. Dziś osoby po 40 roku życia są w pełni sprawne i aktywne zawodowo. Coraz więcej, coraz starszych osób zadziwia swoją żywotnością. Jednocześnie maleje tak zwany przyrost naturalny. Te zjawiska demograficzne wskazują, iż populacyjnie będzie się zwiększać liczba osób po 40. Roku życia. Z tego wynika, iż niebawem młodzi ludzie staną się mniejszością. Zmiana podejścia do seniorów i walka ze stereotypami to wyzwanie, z którym przyjdzie się mierzyć wszystkim Polakom.” – Ocenia Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Co to jest sklep typu modern convenience?
Modern convenience to anglojęzyczny termin odnoszący do pojęcia „współczesnej wygody”, w węższym znaczeniu używa się go w odniesieniu do modelu małych sklepów, zwykle położony w dzielnicach mieszkaniowych miast albo w innych dogodnych i często odwiedzanych punktach przez klientów. W Polsce twórczo koncepcję sklepów modern convenience twórczo rozwija sieć sklepów Żabka. W tego typu placówkach oferuje się przede wszystkim towary pierwszej potrzeby, a więc żywność i napoje, wiele jest gotowych do natychmiastowego spożycia, a zatem są to przede wszystkim gotowe, konfekcjonowane produkty spożywcze i napoje (mrożonki, konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody) itp., środki czystości osobistej i gospodarczej, gazety, alkohole, papierosy, zapałki, baterie itd. Czasami są też np. losy na loterie.
W sklepach sieci Żabka są to choćby startery do telefonów komórkowych i ich zasilenia, możliwość nadania i odebrania paczki, ubezpieczenia czy choćby naprawa obuwia. Żabka posiada też szeroką ofertę posiłków na ciepło takich jak hot dogi, pizza, panini, frytki i wiele innych. Furrorę stanowi sprzedaż wysokiej jakości gorącej kawy.
Co składa się na na Grupę Żabka?
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje, wiodącą w Polsce, sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 11.000 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych (bez obsługi sklepu) pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia.
Do Spółki należy marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną, ofertą cyfrową. najważniejsze inicjatywy to udoskonalenie Żabka Ads oraz rozszerzenie oferty q-commerce do ponad 10.000 produktów na nowej platformę internetowej sieci Żabka delio+.
Jak rozwija się Grupa Żabka?
W 2024 r. Grupa rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo. Od października 2024 r. akcje Grupy notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI Gospodarka /DEC/ 25 sierpnia 2025