Amerykański lider e-commerce działa w Polsce już 10 lat

15 godzin temu
Zdjęcie: /materiały promocyjne


Rok 2024 to wyjątkowy moment dla Amazon w Polsce – firma obchodzi dziesięciolecie działalności w naszym kraju. Choć wszystko zaczęło się już w 2012 i 2013 roku, kiedy to Amazon kupił trójmiejski startup IVONA Software, zajmujący się technologiami syntezowania mowy. Wówczas trudno było jeszcze zakładać, iż jedna z największych na świecie firm technologicznych i jednocześnie globalny lider e-commerce stanie się tak ważnym inwestorem i pracodawcą w naszym kraju. Amazon przeznaczył bowiem od 2012 r. do 2024 r. na rozwój nad Wisłą 30 mld zł, stworzył około 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy i nieustanne wspiera lokalnych przedsiębiorców.



Amazon traktuje Polskę jako jedno z najważniejszych miejsc biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Potwierdzeniem, iż nasz kraj postrzegany jest jako najważniejszy element światowej układanki jednego ze światowych liderów e-commerce, są liczby. Zgodnie z raportem Keystone, Amazon przeznaczył na rozwój w Polsce w latach 2012-2023 ponad 30 mld zł. Środki te trafiły między innymi na stworzenie sieci centrów logistycznych, innowacje technologiczne oraz wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców. Według szacunków autorów raportu przyczyniło się to do wzrostu polskiego PKB o ponad 31 mld zł, a każda zainwestowana złotówka wygenerowała szacunkowo 1,01 zł wartości dodanej. Co więcej - według raportu Keystone - inwestycje Amazon w Polsce w latach 2012-2023 wygenerowały wynagrodzenia o łącznej wartości ponad 19 mld zł, a firma zyskała miano największego amerykańskiego pracodawcy w kraju[1].


W 2014 r. - niespełna dwa lata po zakupie Ivona Software - Amazon uruchomił swoje pierwsze centra logistyczne w Sadach koło Poznania i dwa w Bielanach Wrocławskich. Z miejsca stały się one jednymi z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Kolejne lata przyniosły natomiast dynamiczny rozwój infrastruktury logistycznej, sytuując Polskę w regionalnym centrum operacyjnym firmy z Seattle.

Dekada innowacji i rozwoju


Kolejne inwestycje Amazon w Polsce związane były z dalszą rozbudową sieci centrów logistycznych (Sosnowiec, Łódź czy Gliwice), a co za tym idzie tworzeniem miejsc pracy. Chodzi nie tylko o bezpośrednie zatrudnienie, ale także - poprzez współpracę z lokalnymi dostawcami - generowanie dodatkowych etatów w pośrednich sektorach, włączonych w cały łańcuch wartości i dostaw Amazon w Polsce.


W 2021 r. firma uruchomiła sklep Amazon.pl. Z jednej strony zapewniła polskim konsumentom dostęp do milionów produktów, z drugiej - dała szansę lokalnym przedsiębiorcom na zasięgową sprzedaż na międzynarodową skalę. To otworzyło nowe możliwości dla małych i średnich firm (MŚP), które mogą dzięki temu w łatwy sposób docierać do klientów w całej Europie.


Skala i zasięg inwestycji wskazują, iż lider e-commerce, i jednocześnie jedna z największych firm technologicznych na świecie, zamierza kontynuować swój rozwój w Polsce.

Przyszłość Amazon w Polsce


W listopadzie 2024 r. firma z Seattle otworzyła swoje 11. centrum logistyczne w naszym kraju, tym razem w Gorzyczkach. Obiekt ten jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie - łączy w sobie innowacyjne rozwiązania (choćby systemy automatyzacji procesów magazynowych) z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Centrum w Gorzyczkach stworzyło ponadto setki nowych miejsc pracy w regionie, dokładając tym samym cegiełkę do umocnienia pozycji Polski jako znaczącego gracza w europejskiej sieci logistycznej Amazon.


Amazon podkreśla, iż punktem wyjścia wszystkich inwestycji są potrzeby klientów. Ci z Polski wyróżniają się wyjątkowym sentymentem lokalnym, a odpowiedzią jest sklep Polskie Marki na Amazon.pl, czyli uruchomiona w 2024 r. przestrzeń zarezerwowana dla polskich sprzedawców, którzy zyskują widoczność i wsparcie w rozwoju w e-commerce.
- Polska jest kluczową lokalizacją dla dalszego rozwoju Amazon w Europie. W nadchodzących latach planujemy przez cały czas inwestować w naszym kraju. Dotyczy to zarówno centrów logistycznych i sklepu, jak również subskrypcji Amazon Prime, która - oprócz darmowych i szybkich przesyłek milionów produktów z Amazon.pl - obejmuje Prime Video, w tym kolejne polskie produkcje filmowe. Będziemy przez cały czas pracować nad rozwojem naszej oferty produktów i usług, a także nad poszerzaniem jej dostępności - mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.
Jak dodaje: - Budując biznes w Polsce, staliśmy się integralną częścią życia Polaków i jesteśmy z tego dumni.
[1] Raport "Firmy amerykańskie w Polsce", Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, czerwiec 2023


materiał promocyjny
Idź do oryginalnego materiału