Agencja Informacyjna: Art-Media, Burson i MSL to ścisła czołówka tej branży według „Raport PR Check. Ranking agencji public relations” opublikowanego przez branżowy magazyn „Press”. Zestawienie obejmuje 47 podmiotów zajmujących się public relations (komunikacją społeczną) w Polsce. Ilustruje on sytuację w tej branży w roku 2024.
Spis treści
- Co oznacza termin public relations?
- Juliusz Bolek ujawnia: Jakie są różnice między public relations i reklamą?
- Jakie są inne określenia na PR?
- Agencje PR. Na jakich danych opiera się „Raport PR Check”?
- Czy udział agencji PR w rankingu miał wymiar historyczny?
- Ile jest wart rynek public relations w Polsce?
- Jak wygląda czołówka agencji public relations według przychodów?
- Co zaobserwowała Emilia Hahn?
- Co sądzi o budżetach na PR Paweł Trochimiuk?
- Co z z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w działaniach PR?
- Co może zmienić przewodnictwo Polski w Unii Europejskiej?
- Co to jest czasopismo „Press”
- Czy magazyn „Press” jest dostępny w formie elektronicznej?
Co oznacza termin public relations?
Angielski termin public relations (skrót PR) po polski będzie to komunikacja społeczna, relacje publiczne, kontakty z otoczeniem) czyli imagistyka społeczna to budowanie i utrzymywanie wzajemnie korzystnych relacji podmiotu z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym. Działania komunikacji społecznej ukierunkowane są na kształtowanie wizerunku, uzyskanie akceptacji i przychylności. Wizerunek uzyskiwany jest na bazie wspomnianych relacji i komunikowanych do otoczenia prawdziwych informacji.
Juliusz Bolek ujawnia: Jakie są różnice między public relations i reklamą?
„Efekty uzyskiwanie przy pomocy public ralations wymagają zdecydowanie więcej czasu niż działania marketingowe.” – Wyjaśnia Agencji Informacyjnej Juliusz Bolek – doradca biznesowy, przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. – „Public relations pochłaniają znacznie więcej czasu, w zamian zapadają głęboko w pamięci adresatów, w przeciwieństwie do efektów instrumentów reklamowych, których zapamiętywanie jest znacząco krótsze. Na reklamę stać wielkie biznesy, za które w ostatecznym rozrachunku płacą kupujący. Na public relations stać każdego przedsiębiorcę i jednocześnie nie stać na to aby zapominać o komunikacji społecznej.” – Twierdzi Juliusz Bolek – doradca biznesowy, przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Jakie są inne określenia na PR?
Nazwą powszechnie używaną w języku polskim jest również peer, piar lub pijar, który jest zgłoskową realizacją pierwszych liter PR wymawiany po angielsku. Mimo, iż te dziwaczne terminy uchodzą za powszechne, większość społeczeństwa (opinii publicznej) ich nie rozumie, a choćby nie zna. Z tego powodu osoby używające żargonowych słów publiczne często bywają nie zrozumiałe dla odbiorców.
Agencje PR. Na jakich danych opiera się „Raport PR Check”?
Najnowszy, opublikowany właśnie „Raport PR Check. Ranking agencji public relations”, przez branżowy magazyn „Press”, posługuje się danymi na koniec 2023 roku.
Według zestawień i opinii ekspertów, branża public relatons w Polsce borykała się ze zdarzeniami politycznymi, szczególnie z wyborami do Sejmu i Senatu, w 2023 roku, które mocno oddziaływały na rynek. Pomimo tego przodujące przedsiębiorstwa, zajmujące się komunikacją społeczną, utrzymują rynkową pozycję.
2024 – jaki to był rok dla PR?
Według branżowego magazynu „Press”, miniony rok okazał się dla branży public relatins czasem wielkiego oczekiwania. Najpierw na wynik wyborów, następnie na stworzenie rządu Rzeczpospolitej Polskiej, później na obiecywane w czasie kampanii wyborczej zmiany ustawowe. Rządzący zapowiadali wymianę kadr i merytoryczne nominacje w spółkach Skarbu Państwa, ale z tymi zmianami się nie spieszono.
Przez wiele miesięcy te często największe przedsiębiorstwa w Polsce były „zahibernowane” nie prowadziły więc nowych kampanii reklamowych ani public relations. Dlatego polscy przedsiębiorcy przyglądali się nowej rzeczywistości, popadając w decyzyjną stagnację. Jak jednak wynika z rankingu „Raport PR Check. Ranking agencji public relations.”, branża komunikacji społecznej poradziła sobie z tymi wyzwaniami całkiem przyzwoicie.
Czy udział agencji PR w rankingu miał wymiar historyczny?
Branżowy magazyn „Press”, w najnowszej edycji przeglądu branży public relations „Raport PR Check. Ranking agencji public relations.” poinformował, iż do przeglądu zgłosiło aż 47 agencji – najwięcej w 19-letniej historii. Każdy podmiot zobowiązany był do wypełnienia ankiety, w której poza danymi finansowymi (odpowiednio za 2022 i 2023 rok) znalazły się informacje o ofercie agencji, zakresie świadczonych przez nią usług, zatrudnieniu czy sukcesach i nagrodach zdobytych w 2023 roku.
Redakcja przekazane dane weryfikowała w Krajowym Rejestrze Sądowym, a tam, gdzie nie było to możliwe (przedsiębiorstwa nie udzieliły kompletu informacji i/lub nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego), prawdziwość danych oparto na oświadczeniach zarządów.
Ile jest wart rynek public relations w Polsce?
Z danych wynika, iż czas wyczekiwania na rozwiązania w polityce i biznesie zaszkodził branży komunikacji społecznej. Rynek public relations za 2023 rok nie może pochwalić się tak szybkim wzrostem, jak w roku poprzednim (aż o 33 proc.), ale wciąż radzi sobie całkiem przyzwoicie. Łączny przychód 47 rankingowanych podmiotów wyniósł 511.102.000 zł, czyli o 7 proc. więcej niż w 2022 roku (476.136.000 zł).
Art-Media, Burson i MSL – tak wygląda czołówka agencji public relations
Na podium znalazła, mimo spadku o 26 proc., – MSL (spółka Lion Communications) z zyskiem w wysokości 2.800.000 zł. Na drugim miejscu znalazła się agencja Burson (dawniej Hill & Knowlton) 1.655.000 zł, a na trzecie awansowała AM Art-Media Agencja PR, która odnotowała wzrost zysku aż o 420 proc. (z 288.000 zł w 2022 roku do 1.501.000 zł w 2023 roku).
Pod względem przychodu po raz kolejny pierwsze miejsce na podium zajęła agencja The Partners (dawniej Partner of Promotion) z przychodem na poziomie 57.151.000 zł. Z wypracowanymi przychodami w wysokości 47.030.000 zł i dynamiką wzrostu na poziomie 8 proc. drugie miejsce zajęła MSL (spółka Lion Communications), a trzecie K+PR z wynikiem 34.100.000 zł. Liderem wzrostu przychodów (aż o 167 proc.) okazała się agencja Personal PR, a zaraz za nią Publicis Consultants (wzrost o 61 proc.). Ponad 50-proc. wzrost udało się wypracować jeszcze trzem agencjom: OneMulti (58 proc.), Kava (57 proc.) i Compass PR (56 proc.), spadek zaś odnotowało 12 podmiotów (między 1 a 40 proc. spadku).
Jak wygląda czołówka agencji public relations według przychodów?
Poniższa tabela przedstawia 10 agencji zajmujących się public relations, pod względem przychodu
1 The Partners (d. Partner of Promotion) | 57 151 | 50 197 | 14% |
2 MSL (spółka Lion Communications) | 47 030 | 43 598 | 8% |
3 K+PR | 34 100 | 41 354 | -18% |
4 24/7Communication | 30 031 | 32 119 | -6% |
5 Publicis Consultants | 25 840 | 16 070 | 61% |
6 Burson (d. Hill & Knowlton) | 24 643 | 27 671 | -11% |
7 FleishmanHillard | 21 163 | 18 129 | 17% |
8 AM Art-Media Agencja PR | 19 556 | 19 377 | 1% |
9 Grayling Poland | 18 398 | 22 553 | -18% |
10 38 Content Communication | 14 200 | 9 543 | 49% |
Jak Ignacy Krasicki ocenia wyzwania rynkowe stojące przed agencjami public relations?
Oceny całościowej sytuacji rynkowej podjął się Ignacy Krasicki – partner i prezes zarządu agencji Art-Media PR, która jest w pierwszej złotej dziesiątce czołowych przedsiębiorstw branży i utrzymuje w niej stabilną pozycję.
– „Po pewnej stagnacji na rynku usług public relations w 3. pierwszych kwartałach 2024 roku, widać nareszcie widoczne ożywienie. Wynika to, w mojej ocenie, z kilku czynników. Po pierwsze, skorygowano w górę perspektywy wzrostu gospodarczego dla Polski. Po drugie – wyklarowała się sytuacja zarówno wewnętrzna, jak i w pewnym stopniu zewnętrzna. Nowy rząd rządzi już rok, dokonano zmian w instytucjach publicznych i spółkach kontrolowanych przez Skarb Państwa. Wybory w Stanach Zjednoczonych Ameryki – ważne dla całego regionu europejskiego pozwalają przewidywać w jakim kierunku będą rozwijać się sprawy w 2025 roku. Im mniej niewiadomych, tym większa decyzyjność biznesu.” – Komentuje Agencji Informacyjnej Ignacy Krasicki– partner i prezes zarządu agencji Art-Media PR.
Co zaobserwowała Emilia Hahn?
Na łamach branżowego periodyku „Press”, w artykule „Powrót do normalności” Kacper Peresada przytacza opinie, która wygłosiła Emilia Hahn – prezes agencji PR Hub, iż za branża ma za sobą pierwszy od lat moment, gdy działała w stosunkowo bezpiecznym otoczeniu biznesowym. – „W 2024 roku mogliśmy zaobserwować pewną stabilizację i powrót do bardziej przewidywalnych warunków rynkowych – stwierdza. Zarazem podkreśla, iż przez cały czas trudno mówić o unormowaniu sytuacji, ponieważ pandemia i trwająca wojna znacząco wpłynęły na gospodarkę, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Długotrwałe skutki tych wydarzeń determinują priorytety i oczekiwania klientów.
Co sądzi o budżetach na PR Paweł Trochimiuk?
Paweł Trochimiuk – prezes i właściciel agencji The Partners, zauważa, iż chociaż w komunikacji korporacyjnej nie trzeba było się mierzyć z wielkimi wstrząsami w branży, dla jego agencji duże znaczenie miała zmiana władzy. – „Jest poczucie oczekiwania na wymianę i moment, w którym osoby na stołkach będą mogły w końcu podejmować decyzje. Budżety na komunikację społeczną się zmniejszyły, a czasem choćby ich nie ma. Niektóre budżety już dawno powinny być na rynku, a przez cały czas jest czas oczekiwania.” – mówi w artykule „Press”.
Co z z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w działaniach PR?
Zofia Bugajna-Kasdepke – prezes zarządu SEC Newgate CEE, uważa, iż w tej chwili treści generowane przez program ChatGPT ze świata sztucznej inteligencji są sztampowe. Nie ma w nich kreatywności, szlifu ani błysku. Agencja SEC Newgate CEE inwestuje w narzędzia AI (skrót od ang. artificial intelligence), które odpowiadają za grafiki, copywriting czy wspomnianą analizę danych. Na łamach branżowego czasopisma „Press” prezes zaznaczyła, iż AI pozwala agencji rzucać wyzwanie zespołowi. – „Czasami pokazujemy, co ChatGPT wymyślił i wyjaśniamy, iż jako agencja public relations musimy stworzyć komunikację, na widok której klient będzie wiedział, iż warto nam zapłacić”.
Co może zmienić przewodnictwo Polski w Unii Europejskiej?
Na pozytywny, istotny czynnik mogący oddziaływać na cały rynek zwraca uwagę prezes Ignacy Krasicki z partner i prezes zarządu agencji Art-Media PR. –
„Sądzę, iż dodatkowym impulsem, w przypadku niejednej branży będzie półroczne przewodnictwo Polski w Unii Europejskiej, które rozpocznie się 1. stycznia 2024 roku. Jest to bowiem szansa, by polskie postulaty w zakresie wspólnotowych regulacji przebiły się na poziomie Brukseli.” – Rozważa Ignacy Krasicki – partner i prezes zarządu agencji Art-Media PR.
Co to jest czasopismo „Press”
Magazyn „Press” to publikacja ukazująca się periodycznie, wydawana co 2 miesiące. Jest on wydawany od 15 lutego 1996 r. przez spółkę pod tą samą nazwą. Jej założycielem, głównym udziałowcem i redaktorem naczelnym czasopisma jest Andrzej Skworz. Wydawnictwo adresowane jest do dziennikarzy, wydawców, pracowników reklamy i public relations oraz osób zajmujących się ESG.
Czy magazyn „Press” jest dostępny w formie elektronicznej?
16 grudnia 2003 roku został udostępniony serwis internetowy Press.pl. Od października 2005 czasopismo „Press” dostępne jest w formie elektronicznej. Ponadto portal rozsyła newsletter z najnowszymi wiadomościami branżowymi.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy uwadze inne publikacje na stronie www.agencja-informacyjna.com
Agencja Informacyjna, Gospodarka, /DEC/ 27.12.2024