Autonomia w pracy czy mikrozarządzanie? Gi Group Holding bada zaufanie w firmach

8 godzin temu

Jak styl zarządzania wpływa na rozwój zespołów i motywację pracowników? Wyniki badań Gi Group Holding pokazują, iż swoboda działania sprzyja efektywności i zaangażowaniu, a brak zaufania ogranicza potencjał firm. To istotny temat dla wszystkich menedżera i organizacji chcącej utrzymać talenty i budować nowoczesną kulturę pracy.

Autonomia sprzyja rozwojowi


61 proc. respondentów uważa, iż samodzielność w pracy sprzyja ich rozwojowi. Dla 32 proc. przekłada się ona na większą efektywność. Jedynie 6 proc. badanych czuje się przytłoczonych oczekiwaniami w autonomicznym modelu pracy, a 1,5 proc. ma trudność z ustalaniem priorytetów.


Nasze obserwacje potwierdzają wyniki ankiety - pracownicy chcą mieć wpływ na to, jak pracują i jakie rozwiązania wdrażają. Gdy brakuje im przestrzeni na samodzielność, pojawia się frustracja, spada motywacja, co z czasem może prowadzić do rotacji. Pracownicy pozbawieni możliwości wykazywania inicjatywy osłabiają efektywność zespołów – mówi Tomasz Tarabuła, Dyrektor Regionalny Gi Group.


Z kolei 52 proc. respondentów przyznaje, iż mikrozarządzanie ogranicza ich w pracy, a 40 proc. z tego powodu rozważa odejście z firmy. Tylko 8 proc. ankietowanych dostrzega w nadmiernej kontroli pozytywny wpływ na wydajność.


Efektywne przywództwo nie opiera się na kontroli, ale zaufaniu i partnerstwie. Dobry lider potrafi wskazać zespołowi cele i zaufać, iż zostaną zrealizowane. W praktyce jednak mikrozarządzanie przez cały czas bywa stosowane - często nie z powodu złych intencji, ale z niewystarczającego przygotowania do zarządzania zespołem i braku umiejętności delegowania odpowiedzialności – mówi Piotr Wajgielt, Executive Manager w Wyser Executive Search.

Bariery dla samodzielności i jak je przełamać


Kluczowymi barierami ograniczającymi autonomię są kultura niskiego zaufania, strach przed popełnieniem błędu oraz brak umiejętności zarządzania w modelu partnerskim.


Aby organizacja mogła się rozwijać, musi traktować autonomię nie jako przywilej zarezerwowany dla wybranych, ale jako kompetencję, którą można i należy świadomie kształtować. Samodzielność wymaga zaufania i przestrzeni do podejmowania decyzji. Pracownik nie nauczy się działać odpowiedzialnie, jeżeli wcześniej nie dostanie realnej szansy, by decydować i ponosić konsekwencje swoich wyborów – mówi Ewa Michalska, Dyrektor Operacyjna Grafton Recruitment.


Organizacje powinny inwestować w rozwój kompetencji przywódczych i budować kulturę, w której błędy są postrzegane jako element uczenia się. Co więcej, powinny też korzystać z narzędzi wspierających transparentność, takich jak informacja zwrotna i otwarta komunikacja.


– Przyszłość rynku pracy należy do osób, które potrafią działać niezależnie i odpowiedzialnie. Firmy, które nie wdrożą modelu zarządzania opartego na zaufaniu, będą mieć trudność z utrzymaniem talentów i reagowaniem na zmieniające się potrzeby rynku – mówi Tomasz Tarabuła.


Badania Gi Group Holding przeprowadzono na platformie LinkedIn, a udział w nich wzięło odpowiednio 310 i 340 osób.




Polecamy także:



  • Gorączka AI napędza rynek IT. Ofert pracy przybywa, a juniorzy walczą o wejście do branży

  • Złoty odporny mimo cięcia stóp. Uwaga rynku skupia się na wojnie celnej i napięciach fiskalnych

  • Zrównoważona moda. Konsumenci rezygnują z fast fashion, ale branża też musi się zmienić

  • Trump uderza cłami w Europę. Co oznacza to dla gospodarki UE?

Idź do oryginalnego materiału