BMW testuje humanoidalne roboty. Przejmą trudne i niebezpieczne zadania w procesie produkcji

10 miesięcy temu

Innowacje technologiczne sięgają coraz głębiej i trafiają nie tylko do samochodów BMW, ale obejmują sam proces produkcji pojazdów marki. w tej chwili amerykańska firma technologiczna Figure opracowuje dla BMW roboty wzorowane na ludziach. Celem współpracy obu firm jest przetestowanie, czy i jak poradzą sobie jako robotnicy produkcyjni.

Humanoidalne roboty zastąpią w przyszłości ludzi?

Nie jest tajemnicą, iż Chiny planują masową produkcję humanoidalnych robotów. Oczekują, iż po telefonach, komputerach i samochodach EV, będą kolejnym zaawansowanym technologicznie produktem. Amerykański Amazon zaś już testuje robota Digit firmy Agility Robotics w centrum badawczo-rozwojowym w pobliżu Seattle. Chce sprawdzić, jak można go wykorzystać do automatyzacji swoich magazynów. Projekt znajduje się jednak w fazie pilotażowej.

To, czy roboty ostatecznie zastąpią ludzi także na linii montażowej w produkcji samochodów, to jedna z najbardziej dyskusyjnych kwestii w branży samochodów. BMW po raz pierwszy testuje humanoidalnego robota w swojej fabryce w Spartanburgu w USA. Docelowo planuje się go wykorzystać w produkcji. Gdzie dokładnie niemiecki producent będzie używać humanoidalnych robotów jeszcze nie wiadomo.

Tam, gdzie pojawiają się inteligentne roboty, tam rośnie niepokój pracowników i pada pytanie – co z ich zatrudnieniem? Czy będzie praca dla nich?

Nie jest jasne, jaki wpływ w kwestii zatrudnienia pracowników będzie miało wykorzystanie robotów przypominających ludzi w Spartanburgu. Fabryka zatrudnia około 11 000 pracowników i produkuje ponad 1500 samochodów dziennie. Ponadto nie ma tam rady zakładowej.

Figure 01 szkoli się w fabryce BMW

BMW przetestuje roboty powierzając im trudne zadania

Firma Figure podpisała pierwszą umowę komercyjną i wysyła swoje humanoidalne roboty ogólnego przeznaczenia do pracy w rzeczywistych warunkach w zakładzie produkcyjnym BMW w Południowej Karolinie.

Zgodnie z notatką sporządzoną przez kalifornijskiego producenta robotyki FigureAI i fabrykę BMW w Spartanburgu, wiemy, iż „Humanoidalne roboty firmy Figure umożliwiają automatyzację trudnych, niebezpiecznych lub żmudnych zadań w całym procesie produkcyjnym, co z kolei pozwala pracownikom skupić się umiejętnościach i procesach, których nie można zautomatyzować, oraz zapewnia ciągłą poprawę wydajności i bezpieczeństwa produkcji”.

W Spartanburgu produkuje się wszystkie modele X, od X3 do X7. Pod względem ilościowym lokalizacja jest największą fabryką BMW na świecie. Plan zakłada fazie początkowej zidentyfikować odpowiednie przypadki użycia robota Figure 01 (patrz zdjęcie powyżej). Następnie w grę wchodzi wdrożenie pierwszych humanoidów do pracy w fabryce.

Nie wiadomo jeszcze, czy BMW wykorzysta je bezpośrednio na linii produkcyjnej, czy do wspierania zadań w otoczeniu.

„BMW angażuje się w integrację innowacyjnych technologii z naszymi systemami produkcyjnymi, aby zapewnić sobie przyszłość jako lidera i innowatora w branży. Zastosowanie rozwiązań robotycznych ogólnego przeznaczenia może zwiększyć wydajność, aby sprostać wymaganiom rosnące wymagania „Aby wspierać naszych klientów i umożliwić naszemu zespołowi skupienie się na nadchodzącej transformacji” – powiedział Robert Engelhorn, kierownik fabryki BMW w Spartanburgu.

Współpraca producenta premium i firmy technologicznej Figure dotyczy także sztucznej, wirtualnej produkcji oraz dalszej kontroli i integracji technologii robotycznej z produkcją.

„Roboty Figure umożliwiają firmom zwiększanie produktywności, obniżanie kosztów i tworzenie bezpieczniejszego, bardziej spójnego środowiska” – powiedział Brett Adcock, założyciel i dyrektor generalny FigureAI.

ciąg dalszy publikacji pod wideo

Dlaczego amerykanie wybrali właśnie BMW?

Firma Figure rozwijała swoje roboty już od miesięcy. Ma wysoce doświadczony zespół i mogłaby się rozwijać we współpracy z dowolnym amerykańskim producentem. Dlaczego więc startup zajmujący się robotyką wybrał BMW?

Producenci samochodów mają duże doświadczenie w robotyce i wykonali już wiele prac z humanoidami. Na przykład Honda z ASIMO, Hyundai jest właścicielem Boston Dynamics, Tesla z Optimusem, Toyota’s Robotics Institute, GM wykonał trochę pracy jakiś czas temu. jeżeli wejdziesz do fabryki takiej jak BMW, mają mnóstwo doświadczenia w robotyce – choć koncentrują się na konkretnych zadaniach, a nie na ogólnym przeznaczeniu – mówi Brett Adcock, założyciel i dyrektor generalny Figure

– Spotkaliśmy się z zespołem [BMW] około dziewięć miesięcy temu – kontynuuje – Zintegrowali wiele robotów w zakładzie [w Spartanburgu]. Chcieli, abyśmy pomogli rozwiązać dalsze problemy związane z automatyzacją dzięki bardziej zręcznym i mobilnym manipulacjom. Wierzymy w ten zespół i to, co robią, myślę, iż będą dla nas naprawdę dobrzy. Mamy pełne poparcie kierownictwa w Niemczech, oczywiście dobrą markę… Myślę, iż możemy rozwijać wiele robotów pod tym parasolem

W laboratoriach Figure rozpoczęto szkolenie w zakresie pierwszych zadań, które humanoid 01 zacznie wykonywać dla BMW. Amerykański startup nie ujawnił, ilu robotów będzie używać BMW.

Idź do oryginalnego materiału