Sukces marki modowej bez skutecznego zarządzania może być wyjątkowo trudny do osiągnięcia. Kluczowym elementem procesu będzie rola sternika i opiekuna, który obierze odpowiedni kierunek działania, zadba o każdy aspekt procesu rozwoju, będzie monitorować postępy i łączyć wizje odrębnych zespołów. Na czym polega rola brand managera i dlaczego jest nazywany jednym z najważniejszych filarów brandu? Sprawdzamy, jakie umiejętności powinien posiadać i jakie są jego zarobki w 2023.
Brand Manager – czym się zajmuje?
Brand manager to osoba kluczowa dla sukcesu marki. Jego zawód nie ogranicza się jedynie do zarządzania brandami modowymi, bowiem możemy odnaleźć go w wielu formach działalności gospodarczej. Jednak dla branży fashion jego postać stanowi podstawowy budulec brandu.
Menadżer marki modowej to osoba, która opracowuje strategię brandingową, pozwala marce zyskać widoczność i maksymalizować wyniki. Co więcej, zarządza projektami marki, nadzoruje ich powstawanie, a także zajmuje się wprowadzaniem ich na rynek. Na barkach opiekuna marki leży również zarządzanie treściami promocyjnymi, jak reklamy, kampanie mailingowe czy strony internetowe.
Złożona rola Brand Managera łączy kreatywność z zarządzaniem biznesem. Jego osoba stoi na czele zespołu kreatywnego i podejmuje najważniejsze decyzje, które wyznaczają kierunek danej marce. W porozumieniu z teamem kreatywnym ustala kody kolorystyczne, pozycjonowanie brandu oraz wybiera najodpowiedniejsze kanały sprzedaży. Do jego podstawowych zadań należy monitorowanie wyników marki. Bacznie przyglądać musi się również działaniom konkurencji. Na podstawie swoich obserwacji, Brand Manager może weryfikować strategię działania, wykorzystując przy tym różne środki, w tym komunikację czy dystrybucję.
Ile zarabia Brand Manager w Polsce? Zarobki 2023
Brand Manager to niezwykle pożądany specjalista na rynku pracy. Jego rola jest wyjątkowo istotna w strukturze marki modowej, stąd zarobki oferowane managerom marki sięgają o wiele wyżej niż najniższa krajowa. W 2023 roku managerowie marki mogą liczyć na atrakcyjne warunki zatrudnienia. Dane portalu wynagrodzenia.pl (bazujących na Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń) wskazują, iż mediana na stanowisku Brand Managera wynosi 10 760 zł / brutto. Co drugi brand manager otrzymuje miesięczne wynagrodzenie od 7 990 zł do 14 840 zł / brutto. 25 proc. Najgorzej wynagradzanych Brand Managerów osiąga zarobki poniżej 7 990 zł / brutto.
Na wyższe zarobki mogą liczyć osoby z większym doświadczeniem, odpowiednimi kwalifikacjami
Za wyższymi zarobkami idzie również większa odpowiedzialność. Dane portalu wynagrodzenia.pl wskazują, iż 25 proc. Brand Managerów otrzymuje pensję powyżej 14 840 zł / brutto.
Pensje brand managerów zależą od kluczowych czynników. Wśród nich wymienia się między innymi staż pracy i wykształcenie. Istotna będzie również wielkość firmy. Niewielkie, niszowe marki odzieżowe będą dysponować dużo niższym budżetem, niż np. światowe koncerny sektora luksusowego. Kwotę wynagrodzenia definiuje również miejsce pracy. Na najwyższe zarobki na tym stanowisku można liczyć w największych miastach Polski, jak Warszawa, Poznań czy Wrocław.
Portal wynagrodzenia.pl przedstawia również orientacyjny rozkład płci na stanowisku opiekuna marki. Dane wskazują, iż zdecydowana większość osób na stanowisku Brand Managera to kobiety (72 proc.).
Jakie umiejętności powinien posiadać Brand Manager?
Osoba Brand Managera pełni w strukturze firmy wyjątkową rolę – ma on funkcję łącznika pomiędzy dwoma odrębnymi zespołami – działem kreatywnym i teamem marketingu i sprzedaży. Dlatego też, osoba na tym stanowisku powinna posiadać doskonałe umiejętności nawiązywania relacji, być dobrym słuchaczem, negocjatorem i mediatorem – w końcu do jego zadań należeć będzie połączenie dwóch często odrębnych wizji. Dobry brand manager to przede wszystkim świetny lider, który jest w stanie prowadzić i zarządzać swoim zespołem. Musi być również opanowany, posiadać odpowiednie kwalifikacje interpersonalne, sprawnie organizować czas oraz podchodzić zadaniowo do wielu relacji.
Kluczową cecha Brand Managara będzie również kreatywność. Na tym stanowisku doskonale sprawdzi się baczny obserwator rzeczywistości i trendów, który regularnie monitoruje zmiany społeczne, kulturowe, gospodarcze i potrafi wyciągnąć trafne wnioski ze swoich obserwacji i zaaplikować je do dynamicznie zmieniającej się branży mody. Te umiejętności są niezbędne do wyznaczenia skutecznej strategii marki. Brand Manager powinien posiadać również naturę stratega. Na jego barkach spoczywa tworzenie wizji marki oraz realizowanie jej krok po kroku. Niezbędna będzie terminowość, zaangażowanie i sumienność. Zarządzanie projektami to wieloetapowe działanie i zaangażowanie na każdym etapie projektu będzie najważniejsze do osiągnięcia sukcesu.
W pracy dobrego brand managera nie można zapomnieć o umiejętności zarządzania wieloma zadaniami jednocześnie. Umiejętność pracy nad wieloma projektami jednocześnie będzie kluczowe, ponieważ na przykład w ciągu jednego dnia brand manager będzie musiał sprawnie przejść od analizy danych sprzedażowych do badania aktualnych trendów. Na barkach Brand Managera często leżą decyzję związane z zarządzaniem budżetem i inwestycjami. Musi on zatem posiadać umiejętności analityczne i wiedzę, jakie działania przyniosą największe korzyści marce. Pracując na tym stanowisku, warto poznać również strategie reklamowe i techniki perswazji, które stosowane są przy tworzeniu kampanii reklamowych (np. popularny ostanie storytelling).
Brand Manager marki modowej – ścieżka kariery
Rozpoczynając pracę na stanowisku Brand Managera, cenne może okazać się wykształcenie managerskie. W tej roli odnajdą się również osoby, które ukończyły kierunki ekonomiczne i analityczne. Wykształcenie artystyczne może też okazać się solidną bazą do rozwoju zawodowego na tym stanowisku. Warto jednak pamiętać, iż wykształcenie kierunkowe nie jest gwarantem sukcesu w pracy managera marki modowej.
W pracy Brand Managera sprawdzą się również umiejętności pracy w odpowiednich programach. Podstawą będzie doskonała znajomość Excela, który wielu managerom marki służy za podstawowe narzędzie pracy. Ten program zwykle wykorzystuje się do codziennych obliczeń i analiz oraz monitorowania wyników marki. W pracy managera marki przyda się również znajomość programów do tworzenia prezentacji (np. Power Point, Canva), które wykorzysta podczas wewnętrznych czy zewnętrznych spotkań.
Pracę na stanowisku Brad Managera można rozpocząć od pozycji juniorskiej. Po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, można awansować na stanowisko kierownicze. W kolejnych krokach zakres obowiązków (a co za tym idzie – wysokość wynagrodzenia) można zwiększyć np. o zarządzanie marki na poziomie międzynarodowym.
Jeśli poszukujesz pracy w modzie na stanowisku Brand Manager – sprawdź zakładkę Praca. Znajdziesz tam aktualnie oferty pracy w branży od najpopularniejszych polskich i zagranicznych marek modowych. Aby być na bieżąco, zapisz się do newslettera, by co tydzień otrzymywać najnowsze oferty pracy prosto na skrzynkę mailową.