Chcesz rozwijać karierę w inżynierii? Dowiedz się, czym jest lean management!

10 miesięcy temu

Jeśli planujecie karierę inżyniera lub pracujecie już w tej branży, lean management to pojęcie, które powinno was żywo zainteresować. Zresztą owa metodologia jest szeroko stosowana nie tylko w sektorach technicznych. Chętnie wykorzystują ją również specjaliści z obszaru zarządzania czy sprzedaży. jeżeli chcecie wiedzieć, na czym polega, koniecznie przeczytajcie ten artykuł!

Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga nieustannego dbania o efektywność procesów. w tej chwili zarówno małe, średnie, jak i duże firmy skupiają się na osiąganiu możliwie najlepszych efektów pracy przy minimalnym marnotrawstwie zasobów. Właśnie tego dotyczy niezwykle popularna w ostatnim czasie koncepcja lean management. Przybyła ona do kraju nad Wisłą prosto z Japonii. Poznajcie ją lepiej – prędzej, czy później na pewno napotkacie ją na swojej drodze.

Lean management – co to adekwatnie jest i na czym polega?

Jeśli dopiero zaczynacie karierę w inżynierii, możliwe, iż nie znacie jeszcze terminu lean management. Co to adekwatnie jest i co warto o tym wiedzieć? Pojęcie oznacza innowacyjną technikę nadzorowania przedsiębiorstwa. Zakłada wprowadzanie korekt w funkcjonowaniu firmy tak, aby zapewnić maksymalizację efektywności produkcji. Zwykle bazuje na redukcji niepotrzebnych procesów lub ich etapów, jeżeli przeszkadzają w osiąganiu optymalnej wydajności pracy.

Mniej więcej w ten sposób eksperci opisują lean management. Definicja brzmi jasno, ale pomyślmy nad przykładem obrazującym temat. Załóżmy, iż właśnie zatrudniacie się jako inżynier jakości w zakładzie wytwarzającym gwoździe. Po ukończeniu każdej serii oceniacie ich stan i podpisujecie dokumenty. Jednak na tym nie koniec, gdyż za każdym razem musicie jeszcze iść do przełożonego po jego pieczątkę. Dopóki jej nie macie, gwoździe nie trafiają do ludzi odpowiedzialnych za ich transport. Coś tu nie gra, prawda? Czy nie wystarczyłby wasz podpis, by przyspieszyć procedurę? No właśnie – na tym w uproszczeniu polega lean management.

Oczywiście cała idea jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, a jej wdrażanie wymaga kontroli nad wieloma różnorodnymi procesami. Istotną rolę odgrywają nie tylko aspekty techniczne w zakresie produkcji. Oprócz nich liczą się również kwestie związane z zarządzaniem zespołem pracowników. Ponadto pod uwagę trzeba wziąć wymagania klientów względem jakości, żeby wiedzieć, w jakim stopniu można sobie pozwolić na redukcję niepotrzebnych operacji.

Jak to się zaczęło, czyli historia lean management

Korzeni koncepcji należy szukać w Japonii. Historia lean management zaczyna się pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Właśnie wtedy firma Toyota postanowiła wdrożyć w jednej ze swoich fabryk zupełnie nowy system funkcjonowania zakładu. Oparto go o eliminację wszelkich czynności, które w żaden sposób nie przyczyniały się do wytworzenia poszczególnych elementów samochodu. Japończycy dość gwałtownie doprowadzili do znacznej poprawy wydajności oraz skrócenia cyklu pracy przy równoczesnym ograniczeniu zużycia zasobów.

Wówczas nie istniał jeszcze ustandaryzowany zwrot „lean management”. Toyota zapoczątkowała jednak trend, który przez lata się rozwijał, a dziś stanowi powszechnie wykorzystywaną metodologię.

Jakie są podstawowe zasady lean management?

Chociaż wdrażanie tej koncepcji zarządzania przebiega różnie w zależności od warunków w danym przedsiębiorstwie, zasady lean management zawsze pozostają takie same. Zapamiętajcie je, bo przydadzą się na kierowniczych stanowiskach, o których być może marzycie!

  • Wartość – identyfikacja tego, co klient uważa za wartość w towarze lub usłudze, by pozbyć się procesów bez wpływu na czynniki ważne dla konsumenta.
  • Mapowanie strumienia wartości – analiza działań prowadzonych przetwarzania materiałów i informacji w celu eliminacji zbędnych zadań.
  • Ciągły przepływ – projektowanie procesu produkcyjnego w sposób gwarantujący brak przerw na bezczynność.
  • System ssący – dążenie do dostarczania gotowych wyrobów zgodnie z zapotrzebowaniem, przy równoczesnym odchodzeniu od gromadzenia zapasów.
  • Ciągłe doskonalenie – utrzymywanie regularnych postępów w każdym aspekcie wpływającym na funkcjonowanie całej organizacji.

W przypadku zakładów produkcyjnych szczególnie istotną rolę odgrywa idea Just in Time, która bezpośrednio wiąże się z metodologią lean management, a pośrednio z nowoczesnym przemysłem 4.0. Polega ona na dostarczaniu zasobów w ściśle określonych ilościach, o konkretnych porach. Takie rozwiązanie pomaga skutecznie ograniczać koszty oraz marnotrawstwo czasu. Koncepcja Just In Time opiera się między innymi na:

  • redukcji zapasów do niezbędnego minimum;
  • skróceniu serii i kontroli wydatków;
  • zmniejszeniu kolejek na liniach produkcyjnych.

Przydatne narzędzia lean management

Przedsiębiorstwa wdrażające koncepcję szczupłego zarządzania często stosują praktyczne narzędzia lean management. Krótko mówiąc, chodzi o sprawdzone w boju sposoby na wprowadzanie tej idei w praktyce. Wysoką skutecznością wyróżnia się zasada 5S – selekcja, systematyka, sprzątanie, standaryzacja, samodyscyplina. Wymienione działania zapewniają optymalne wykorzystanie i uporządkowanie miejsc pracy, dzięki czemu sprzyjają wytwarzaniu produktów na zamówienie.

Inne interesujące rozwiązania stanowią filozofie TPM oraz SMED. Pierwsza z nich bazuje na kompleksowym utrzymaniu ruchu. Chodzi o łatwy dostęp do narzędzi na każdym etapie produkcji dla wszystkich pracownika. Natomiast druga ma pozwalać na sprawną naprawę urządzeń w przypadku awarii poprzez zmniejszenie czasu potrzebnego na usunięcie usterek. W zakresie eliminacji błędów dominuje Poka-Yoke, czyli motywowanie ludzi do optymalizacji wykonywanych czynności oraz ograniczanie ich liczby.

Jakie korzyści daje firmie? Przykłady sukcesów

Lean management daje firmie wymierne korzyści. Nieustanne doskonalenie według założeń tej metodologii gwarantuje:

  • długoterminowy rozwój przedsiębiorstwa;
  • maksymalizację zysków przedsiębiorstwa;
  • efektywniejsze zarządzanie zasobami.

Wspomniana już wcześniej Toyota należy do najbardziej znanych firm, które osiągnęły te cele dzięki lean management. Przykłady można jednak mnożyć. Warto wspomnieć przede wszystkim o Amazonie Jeffa Bezosa. Zanim globalny gigant e-commerce zawładnął rynkiem, wprowadził system Just-in-Time (JIT), dostosowując go do swojej branży. Odpowiednio zoptymalizował także proces zarządzania zapasami. Efekt? Światowa hegemonia w sprzedaży internetowej.

Jak wdrożyć tę metodologię w swoim przedsiębiorstwie?

Wprowadzenie omawianej koncepcji najlepiej przeprowadzić w kilku krokach.

Na początku uszeregujcie priorytety w trakcie przeprowadzania tego procesu. Wdrożenie lean management zwykle zajmuje wiele czasu, a po drodze pojawiają się przeszkody. jeżeli w przyszłości zachcecie zmienić model funkcjonowania całej firmy, by dostosować go do założeń szczupłego zarządzania, najpierw zastanówcie się nad najważniejszymi elementami. Później po kolei pracujcie nad kolejnymi punktami – nie wszystko naraz.

Wyznaczcie realne cele z perspektywą czasową, a potem oceniajcie ich realizację. Tylko w ten sposób można zmotywować podwładnych do wychodzenia ze strefy komfortu, nadzorować postępy i w razie potrzeby modyfikować strategię.

Budowa lean management opiera się na współpracy między członkami różnych zespołów. Trzeba wyznaczyć osoby odpowiedzialne za kontrolę wprowadzania zmian w tych grupach. Muszą to być ludzie dobrze zaznajomieni z zasadami lean management. Szkolenia stanowią w tym zakresie skuteczne narzędzie edukacyjne.

Koncepcja lean management niesie ze sobą ogromny potencjał, a jej wprowadzenie daje ogromne korzyści zarówno właścicielom przedsiębiorstw, jak i zatrudnionym, usprawniając ich pracę.

Idź do oryginalnego materiału