„Would I rather be feared or loved? Easy. Both. I want people to be afraid of how much they love me.”
Tak mówi Michael Scott, nieoceniony (i nieprzewidywalny) szef z The Office. Choć jego styl zarządzania często balansuje między absurdem a nieporozumieniem, to jedno robi bezbłędnie: zostawia po sobie mocne pierwsze wrażenie.
Na szczęście, Ty nie musisz być Michaelem Scottem. Możesz podejść do pierwszych 100 dni w roli lidera z intencją, strategią i klasą. Bo to właśnie ten czas – pierwsze tygodnie – wyznacza ton Twojego przywództwa, kształtuje oczekiwania i wpływa na to, jak długo i skutecznie będziesz pełnić swoją funkcję.
Oto pięć kroków, które pomogą Ci zrobić dobre i trwałe pierwsze wrażenie jako lider:
1. Zacznij wypoczęty i przygotowany
Dlaczego to ważne: Badania pokazują, iż zmęczenie obniża zdolność podejmowania decyzji, kontrolowania emocji i wrażliwości interpersonalnej – a to najważniejsze kompetencje lidera. Wypoczęty umysł pracuje efektywniej, szybciej rozwiązuje problemy i wykazuje więcej empatii (Killgore, 2010).
Co robić: Przed rozpoczęciem nowej roli zadbaj o regenerację. I choć jako liderzy obejmujący nową rolę mamy tendencję, aby pracować więcej niż kiedykolwiek, warto znać granicę, po przekroczeniu której tracimy koncentrację i odporność psychiczną. Przywództwo to nie sprint, ale maraton. Przygotuj się mentalnie i fizycznie, aby móc w pełni korzystać ze swoich zasobów. Zastanów się czego potrzbujesz, aby rozpocząć nowy rozdział z jasnym umysłem i gotowością do działania.
2. Zanim podejmiesz działania, zrozum kontekst
Dlaczego to ważne: Artykuł w Harvard Business Review ostrzega przed pułapką „imperatywu działania” – nowi liderzy często czują potrzebę szybkiego udowodnienia swojej wartości. Bez znajomości tła takie działania mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Co robić: Obserwuj, słuchaj i zadawaj pytania. Większość procedur istnieje z jakiegoś powodu – choćby jeżeli na pierwszy rzut oka wydają się nieefektywne. jeżeli coś wydaje Ci się nielogiczne, zapytaj „dlaczego?”. Niektóre sytuacje mogą mieć drugie dno. Być może coś wymaga poprawy, ale nie zabieraj się do tego bez refleksji i zrozumienia potencjalnych konsekwencji zmiany status quo.
3. Postaw na dzielenie się wiedzą
Dlaczego to ważne: Badania Zengera i Folkmana (2013) pokazują, iż liderzy, którzy dzielą się wiedzą i rozwijają innych, są postrzegani jako bardziej skuteczni.
Co robić: Pokaż, iż posiadasz ekspercką wiedzę – i iż chcesz się nią dzielić. Organizuj nieformalne spotkania, mentoruj członków zespołu, zadawaj pytania i zachęcaj do nauki. Niech twoi podwładni dostrzegą korzyść z faktu, iż jesteś ich szefem. Taki styl buduje zaufanie i wspiera kulturę współpracy oraz rozwoju.
4. Komunikuj się jasno – i słuchaj aktywnie
Dlaczego to ważne: Przyjście nowego lidera generuje niepewność. Badania pokazują, iż liderzy, którzy otwarcie mówią o swoich wartościach i oczekiwaniach, tworzą atmosferę bezpieczeństwa psychologicznego (Edmondson, 2019).
Co robić: Od początku przedstaw swoje zasady. Wyjaśnij, co jest dla Ciebie ważne i czego oczekujesz. I równie ważne – słuchaj. Zapytaj, jak zespół wspomina poprzedniego szefa. Zrozumienie emocjonalnego dziedzictwa poprzednika pozwoli Ci lepiej zdefiniować Twoją rolę.
5. Zajmij się kwestiami talentów już na starcie
Dlaczego to ważne: Zespół to siła napędowa każdej organizacji. jeżeli istnieją braki kompetencyjne, konflikty czy nieefektywne struktury, Twoja skuteczność będzie ograniczona – choćby przy najlepszej strategii.
Co robić: Zastanów się: Czy mam odpowiednich ludzi na odpowiednich miejscach? Kto potrzebuje wsparcia, rozwoju lub informacji zwrotnej? Nie odkładaj tych rozmów na później. Zespół obserwuje, jak radzisz sobie z problemami i jak nagradzasz potencjał. To właśnie te decyzje kształtują kulturę odpowiedzialności i uczciwości.
Na zakończenie: Przywództwo zaczyna się od samoświadomości
Każda droga liderska jest inna, ale jedno pozostaje niezmienne – świadome przywództwo wymaga samoświadomości lidera. Rozumienie siebie, swoich mocnych stron i słabości, umiejętność zdystansowania się do emocji, są szczególnie ważne w nowym otoczeniu. Pewnie dlatego coaching liderów to zawsze praca nad samoświadomością. Pierwsze wrażenie ma znaczenie. jeżeli zaczniesz z ciekawością, przygotowaniem i intencją, dasz jasny sygnał: jesteś tu nie tylko po to, by zarządzać – ale po to, by wspólnie budować coś wartościowego.