We wrześniu 2024 r. Dunelm odnotował wzrost rocznej sprzedaży o 4,1% do 1,71 miliarda funtów w roku kończącym się 29 czerwca.
W tym samym miesiącu firma GlobalData oszacowała, iż firma Dunelm zwiększyła swój wiodący udział w rynku w sektorze artykułów gospodarstwa domowego do 11,5%, jeszcze bardziej wyprzedzając Johna Lewisa, swojego najbliższego konkurenta.
Nowa inicjatywa za nową inicjatywą jest w tej chwili charakterystycznym elementem historii rozwoju Dunelm. Otworzyła swój pierwszy mały sklep w Westfield London w grudniu, dwa miesiące po ogłoszeniu modernizację swoich możliwości w zakresie handlu elektronicznego wdrażając Vertex oparty na sztucznej inteligencji (AI) w Google Cloud, aby usprawnić wyszukiwanie w witrynie.
Dopasowany zespół ds. rozwoju produktów i zaopatrzenia oraz skupione na laserze podejście wielokanałowe mają tu wyraźnie znaczenie, ale jest też coś do opowiedzenia na temat kultury firmy.
W lutym sprzedawca detaliczny uruchomił program talentów Reach, którego celem jest umożliwienie kolegom z niedostatecznie reprezentowanych grup etnicznych wykorzystania ich potencjału w biznesie.
Ponad 80 uczestników spędziło rok 2024 na nawiązywaniu kontaktów i nawiązywaniu kontaktów wzorce do naśladowania zdaniem sprzedawcy zarówno z Dunelm, jak i spoza firmy „aby się zainspirować, poszerzyć kontakty i poszerzyć horyzonty”.
Oprócz tego zasiano nasiona ruchu mającego na celu wspieranie innej niedostatecznie reprezentowanej grupy: kobiet w branży technologicznej.
Od nękania po podejmowanie ryzyka
Inżynier systemu Dunelm, Jo Kalnavarna, był katalizatorem, który pomógł grupie Women in Tech należącej do sprzedawcy detalicznego zyskać nowe życie w ciągu ostatniego roku. Nie jest to nowa koncepcja w Dunelm, ale po przybyciu do firmy w kwietniu 2023 r. Kalnavarna stwierdziła, iż ze względu na kryzys związany z Covid-19 została ona odłożona na dalszy plan.
„Zastanawiałam się: «Gdzie są kobiety w branży technologicznej?» – Musiałam to odkopać, ale wokół panowała burza – mówi, wyjaśniając, iż wraz z partnerką Leanne Orton, starszą partnerką, przejęła inicjatywę w ustalaniu nowego planu inicjatywy.
„Skontaktowałem się z Leanne i dowiedziałem się, iż to dzieje się w tle” – mówi Kalnavarna. „Pomyślałem: «Covid już za nami, więc jak możemy go przyspieszyć?». Stworzyłam warsztaty w Londynie i Leicester i wyszłam do kobiet, aby zapytać, czego chcą, aby się wydarzyło”.
Natychmiast rozpoczęła rekrutację do zarządu grupy. „Pomyślałem, budujmy tak, jak robimy to w technologii – tablicę, zadanie, cele, takie jak KPI [key performance indicators]”, mówi Kalnavarna.
„Wdrożyłam w tej grupie roboczej to, czego się nauczyłam w dziedzinie technologii, i wyszło to dobrze” – dodaje. „Mamy zarząd, mamy przydzielone zadania, regularnie się spotykamy, nadrabiamy zaległości i stand-upy. Sugerowałbym każdej społeczności, która chce zrobić coś podobnego, to podejście, które naprawdę działa”.
Kawowa ruletka
Jak to wygląda w praktyce? Obejmuje kwartalne spotkania nadrabiające zaległości i tworzenie sieci kontaktów, podczas których uczestniczący pracownicy grają w „kawową ruletkę” w parach z inną osobą w celu omówienia różnych ról zawodowych w obszarze technologii i innych doświadczeń zawodowych.
Ruletka kawowa to comiesięczne wydarzenie, którego celem jest nawiązywanie kontaktów w celu budowania wiedzy i pewności siebie w różnych obszarach technologii i życia zawodowego.
Priti Verma, starszy analityk biznesowy w Dunelm i ambasadorka STEM, mówi: „To comiesięczna sesja, o której tylko chcesz, podczas której nawiązujesz współpracę z ludźmi, których nie znasz w dziedzinie technologii.
„W czasach, gdy ludzie pracują z domu, jest to sposób na nawiązywanie kontaktów, który daje korzyść w postaci spotkania kogoś i zrozumienia jego historii” – mówi. „A jeżeli potrzebujesz informacji, masz połączenie – i jednocześnie zdobywasz przyjaciół.
„To najważniejsze wydarzenie, które bez przerwy zdarza się co miesiąc” – mówi Verma. „Każdego miesiąca zespół techniczny dowiaduje się, czym zajmują się kobiety w branży technologicznej. Niekoniecznie stałoby się to organicznie.”
Plan jest taki, aby nakłonić więcej osób do zapisania się w przyszłym roku. Ogólnie rzecz biorąc, praca ta ma pomóc w podniesieniu świadomości kobiet w branży technologicznej, stworzyć więcej możliwości rozwoju kariery i dać kobietom pewność, iż mogą ubiegać się o stanowiska, o które w innym przypadku nie ubiegałyby się w ramach funkcji technologicznej organizacji.
Klucz do zachęcanie kobiet do pełnienia większej liczby ról w branży technologicznej to „reprezentacja”twierdzi Verma, która twierdzi, iż syndrom oszusta jest zjawiskiem rzeczywistym – zwłaszcza w przypadku kobiet, które wracają z urlopu rodzicielskiego lub biorą urlop naukowy.
„Musimy zadbać o to, aby ludzie mieli pewność siebie i chętnie aplikowali na dane stanowisko, a choćby jeżeli nie dostaną tej pracy, otrzymywali odpowiednie informacje zwrotne, które pomogą im przy następnym ubieganiu się o stanowisko” – mówi.
Podkreślając swoje kwalifikacje jako wyznaczonej przywódczyni kobiet w ruchu technologicznym w Dunelm, Kalnavarna twierdzi, iż „podejmuje duże ryzyko”.
„Chcemy zbudować poczucie: «Masz pewność siebie, po prostu musisz to wykorzystać». Chcę pokazać takie podejście” – mówi.
„Organizujemy wszystkie te wydarzenia, aby pokazać, co możesz zrobić; po prostu idź, nie bój się i nie wahaj się. Próbujemy zbudować społeczność w Dunelm, aby przynajmniej tutaj pokazać, iż wszystko jest możliwe, a pewnego dnia zobaczysz szerszą zmianę w społeczeństwie”.
Kobiety w Tygodniu Technologii
Jak dotąd przełomowym momentem dla ożywionej grupy był Tydzień Kobiet w Technologii, który trwał od 7 do 11 października 2024 r. Firma Dunelm zorganizowała własne wewnętrzne wydarzenie, aby połączyć je z szerszą kampanią ogólnokrajową, a pięć dni wykorzystała na dostosowanie kadry kierowniczej do szerszy zespół techniczny i inżynieryjny oraz stworzyć środowisko dla postępu i wsparcia.
Aby uczcić osiągnięcia kobiet w branży technologicznej, Dunelm zorganizowało wiele wirtualnych i osobistych spotkań, w tym pytania i odpowiedzi z dyrektorem ds. technologii i informacji (CTIO) sprzedawcy detalicznego, Johnem Gahaganem. „Ten rodzaj przejrzystości jest istotny w każdej firmie, w której pracujesz” – mówi Kalnavarna.
Verma nazywa sesję z CTIO „otwartą i szczerą”. Mamy nadzieję, iż otwarcie takich kanałów komunikacji sprawi, iż wszyscy w organizacji zastanowią się nad różnymi doświadczeniami mężczyzn i kobiet w zakresie możliwości zatrudnienia w branży technologicznej oraz tego, jak byli postrzegani i traktowani w miejscu pracy w przeszłości.
Odbyła się także dyskusja panelowa z męskimi sojusznikami, podczas której przedstawiciele technologii Dunelm opowiedzieli o swoich doświadczeniach i spostrzeżeniach związanych ze wspieraniem kobiet w branży technologicznej. Panel był prowadzony przez inżyniera systemu i kierownika zespołu Rowana Powella i obejmował poglądy Toma Keebera, dyrektora ds. jakości, Paula Kerrisona, dyrektora ds. inżynierii i Johna Burgessa, szefa analiz biznesowych.
W tym tygodniu niektóre kobiety z zespołu kierowniczego ds. technologii opowiadały o swoim pochodzeniu, ścieżkach kariery i doświadczeniach – mając na celu przekazanie, jak czuć się wzmocniona jako kobieta w branży technologicznej. Wystąpiła także założycielka i dyrektor generalna Shift Left, Susan O’Connor, trenerka przywództwa, która podzieliła się swoją wiedzą i wskazówkami z grupą kobiet z Dunelm zajmujących się technologią.
„Poprosiliśmy ludzi w zespole technicznym, aby zrozumieli, co oznaczają dla nich kobiety w branży technologicznej i którzy ludzie z branży technologicznej je zainspirowali” – mówi Verma.
„To był naprawdę dobry tydzień i każdy dostał od niego to, czego chciał. Nie było to dyktowanie ani rozpowszechnianie informacji: miało charakter włączający i ludzie mogli brać udział w rozmowach”.
Plan działania kobiet w technologii
W nadchodzącym roku odbędzie się więcej sesji „lunch i nauka”, które pobudzą dzielenie się wiedzą i pomogą zaangażowanym osobom w budowaniu silniejszych powiązań wewnętrznych.
Kalnavarna pomogła już uczniom zdobywającym doświadczenie zawodowe w zrozumieniu, jak wygląda praca w branży technologicznej, ale w przygotowaniu są szersze plany mające na celu sprawdzenie, czy zespół techniczny Dunelm będzie mógł dostać się do szkół w rejonie Leicester – w pobliżu siedziby sprzedawcy – aby pomóc młodym dziewczętom wcześnie uświadomić sobie, iż kariera w inżynierii lub technologii może być dla nich.
Dotarcie z tym przesłaniem do kobiet na etapie studiów może być pozytywne, ale wcześniejsze dziewczęta rozumieją dostępne możliwości dla nich tym lepiej, zdaniem Vermy, która widzi wiele możliwości zaangażowania dzieci w wieku szkolnym, na przykład budowanych wokół pokazów klocków Lego.
„Kiedy rozmawiasz z dziećmi o tym, czym się zajmujesz, widzisz, jak zapala się żarówka – dlatego jestem ambasadorką STEM” – mówi.
Kalnavarna dodaje: „Jeśli zaczniemy rozmawiać o tym z ludźmi od najmłodszych lat, może tak zostanie. Zobaczą kogoś, kto ich zachęca, będzie miał wzór do naśladowania i będzie go realizował [a career in engineering or tech].”
Dla Vermy głównym celem kobiet pracujących w branży technologicznej w Dunelm jest podnoszenie świadomości. „Tworzymy środowisko, w którym jeżeli są kobietami i chcą się rozwijać i robić postępy, mogą to zrobić, a jeżeli są mężczyznami, mogą pomóc i wesprzeć” – mówi.
„Chodzi o to, aby czuć się komfortowo we własnej skórze i mieć poczucie, iż jeżeli chcesz być reżyserem, nie musisz zachowywać się jak mężczyzna”.