French Fashion Institute (IFM) zebrało dane dotyczące eksportu i importu odzieży oraz tekstyliów.
W 2022 roku import odzieży (zarówno pod względem objętości, jak i wartości) znacząco wzrósł, podobnie jak wartość jednostkowa produktu (o 18,1%). Według podsumowania okresu od stycznia do września, sytuacja handlowa Unii Europejskiej uległa dużej zmianie.
Import tekstyliów w 2023 roku. Spadki w Chinach i Hongkongu
Wzrost wartości jednostkowej produktu (czyli średniej wartości jednego egzemplarza odzieży) wynosił tylko 2,6% w okresie od stycznia do września. Wartość importu odzieży spadła o 14%, co oznacza, iż firmy i konsumenci w Europie importowali mniej odzieży niż w roku poprzednim. Z kolei spadek wolumenu importu odzieży o 16% wskazuje na znaczący spadek ilości importowanej odzieży w porównaniu do poprzedniego roku. Wiąże się to ze zmianami preferencji konsumenckich – kupujący stali się bardziej selektywni. W tym przypadku istotna okazuje się również inflacja.
— Rynek jest słaby w 2023 roku, a dystrybutorzy, którzy znacznie zwiększyli swój import w zeszłym roku, prawdopodobnie mają nadwyżkę zapasów. W rezultacie import spada, co stało się bardziej wyraźne w ciągu roku. Import nie podąża już za tym samym trendem co eksport
— powiedział Gildas Minvielle, dyrektor Obserwatorium Ekonomicznego IFM.Spadki w imporcie wpływają na sytuację handlową państw, dla których Europa jest kluczowym rynkiem zbytu. Wśród nich pojawia się m.in. Turcja (z której import odzieży spadł o 23%), Bangladesz (16%) oraz Chiny i Hongkong (ze spadkiem do 16% i jednoczesnym ograniczeniem udziałów z 30,3% w 2020 r. do 27,2% w 2023 r.). Nie oznacza to, iż kraje basenu Morza Śródziemnego oraz Azji nie utrzymują swojej pozycji rynkowej. W pierwszym przypadku udział w imporcie odzieży do UE wzrósł z 17,4% w 2019 r. do 18,5% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. Z kolei udział innych państw azjatyckich wzrósł do 45,5%, z 40,2% w 2020 r., co zwiększyło udział Azji w imporcie odzieży do UE do 72,7%.
Eksport tekstyliów i odzieży z Unii Europejskiej. Europa wzmacnia swoją pozycję na rynku modowym
W pierwszych dziewięciu miesiącach wzrost eksportu tekstyliów (czyli wszelkich materiałów tekstylnych, tkanin oraz włókien) z Unii Europejskiej wyniósł 5,6% (5,7 miliarda euro). Z kolei eksport samej odzieży szacuje się na wartość 14,2 miliarda euro, który w porównaniu z 2022 rokiem oznacza wzrost o 7,6% (w 2022 roku UE wyeksportowała odzież o wartości 13,2 miliarda euro). Mapa dystrybucji odzieży prezentuje się następująco:
- Wewnątrzeuropejski eksport odzieży wzrósł o 3%.
- Eksport do Azji wzrósł o 15,9%.
- Eksport do Chin i Hongkongu wzrósł o 4,9%.
- Eksport do Japonii wzrósł o 34,4%.
- Eksport do USA wzrósł o 18,9%.
Unia Europejska, zarówno w przypadku eksportu tekstyliów jak i odzieży, odnotowuje pozytywny wzrost – to wynik zwiększonego popytu na produkty europejskie na rynkach zagranicznych.
Zdjęcie główne: Unsplash