Co się dzieje z centrami handlowymi w Polsce? [I półrocze 2023]

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, iż na koniec I półrocza 2023 r. powierzchnia handlowa polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,10 mln mkw. GLA. Na koniec czerwca 2023 r., po uruchomieniu 12 nowych i 6 rozbudowach obiektów, łącznie przybyło 149 tys. mkw. GLA, a w budowie jest kolejne 221 tys. mkw. GLA z terminem otwarcia w 2023 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło na koniec I półrocza 347 mkw. na 1000 mieszkańców.

Przeczytaj również: Agnieszka Niedziałek zbudowała włosingowe imperium. „Doświadczenie, które ludzie zdobywają w 30 lat, ja zdobyłam w 5” [wywiad]

Rynek obiektów handlowych – I półrocze 2023

W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Kolejne 6 zostało rozbudowanych, w tym 2 galerie i 4 parki. W efekcie powierzchnia handlowa przekroczyła 13 mln mkw. GLA. Pomimo wysokiej inflacji i spowolnionej gospodarki ustabilizowała się sytuacja centrów handlowych. Wskazują na to obroty najemców i rosnąca o ponad 7 proc. w stosunku to analogicznego okresu 2022 r. odwiedzalność – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Największymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w I półroczu 2023 r. były, ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie. Także parki handlowe Węglin Park w Lublinie, Park handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin. W budowie, z terminem otwarcia na 2023 r., pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej ponad 221 tys. mkw. GLA. Większość z nich stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Przeczytaj również: Jakie sukienki noszą zimą francuski?

Rynek obiektów handlowych – szczegóły raportu

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 82-proc., udział mają centra handlowe. Kolejne 16 proc. przypada na parki handlowe, a 2 proc. na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. w tej chwili ponad 54 proc. powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach. 23 proc. w miastach od 400 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 23 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym w pierwszym półroczu 2023 r. były zdominowane przez umowy o średniej wysokości 23 mln euro. Największą z nich był zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku, przez francuską spółkę Frey za 105 mln euro. Łącznie inwestorzy na polskie nieruchomości komercyjne wydali w tym okresie ponad 800 mln euro.

Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu „Rynek obiektów handlowych w Polsce”, który zawiera również bardzo interesujące artykuły eksperckie, m.in. na temat profilu demograficznego klientów centrów handlowych, zwyczajów zakupowych pokolenia Z czy wykorzystania sztucznej inteligencji w branży retail.

Przeczytaj również: Inspiracja dnia – Lady Gaga

Autor: raport PRCH Zdjęcie główne: Unsplash

Idź do oryginalnego materiału