Co to jest boreout syndrome i jak sprawić, by nuda nie zrujnowała nam pracy?

1 miesiąc temu

Czujesz, iż w pracy brakuje ci wyzwań? Tracisz zainteresowanie tym, co robisz? Zadania w twojej pracy są monotonne lub jest ich zbyt mało? Prawdopodobnie dopadł cię boreout syndrome, zwany również wynudzeniem zawodowym, czyli po prostu znudzenie pracą. Na czym dokładnie polega boreout syndrome i jak można z nim walczyć?

Być może ty albo ktoś, kogo znasz, nie raz i nie dwa poczuł znużenie obecną pracą. Czasem dzieje się tak, kiedy obowiązki, za które odpowiadamy, nie wypełniają nam wystarczająco czasu pracy bądź nie są dla nas wyzwaniem. Czym jest boreout syndrome i jak przeciwdziałać nudzie w pracy?

Co to jest boreout syndrome i z czym się wiąże?

Zobacz też
Na zdrowie Jest zabawny, daje radę z ASAP-ami w pracy, ale skrycie cierpi. Czym jest depresja wysokofunkcjonująca?

Boreout syndrome polega na tym, iż czujemy się sfrustrowani, nie mamy motywacji do pracy, a choćby odczuwamy w odniesieniu do niej niechęć. Pozornie brzmi to podobnie to tego, co odczuwamy, gdy dotyka nas wypalenie zawodowe. Nie należy jednak mylić tych pojęć, ponieważ w pewnym sensie są swoimi przeciwnościami. W wypaleniu zawodowym mamy nadmiar obowiązków, które nas przytłaczają prowadząc do wyczerpania psychicznego i fizycznego. Tak więc objawy mogą być podobne, natomiast źródło jest zupełnie inne.

Głównym czynnikiem boreout syndrome jest zbyt mało obowiązków w stosunku do czasu pracy bądź poczucie, iż nasze zadania nie są dla nas wyzwaniem. Prowadzi to do:

  • braku celowości wykonywanych zadań,
  • utraty zainteresowania pracą,
  • apatii,
  • utraty pewności siebie,
  • problemów z koncentracją,
  • a choćby depresji.

Syndrom ten dotyka pracowników, którzy w swojej pracy nie mogą liczyć na docenienie przez przełożonych, nie mają możliwości awansu, ich firma nie zapewnia im szkoleń podnoszących kwalifikacje, a ich zadania są monotonne oraz niedopasowane do ambicji i predyspozycji.

Boreout syndrome dopada najczęściej pracowników na mało wymagających stanowiskach lub na takich, w których każdy dzień ma podobny rozkład np. księgowi, pracownicy biurowi, urzędnicy, osoby pracujące przy taśmach produkcyjnych itp.

Zobacz też
Na zdrowie Boisz się wyjść ze strefy komfortu? Odpowiedz sobie na te 5 pytań, aby stawić czoła zmianie

Nuda w pracy. Co możesz zrobić, aby walczyć z wynudzeniem zawodowym?

Co zrobić kiedy przez dłuższy okres czasu dostrzegamy u siebie objawy wynudzenia zawodowego? Oto kilka propozycji ja się nie dać nudzie w pracy.

Biurko jako odbicie mojej duszy

Często jest to miejsce przy, którym spędzamy w biurze większość naszego czasu. Postaraj się, aby czuć się przy nim dobrze. Niech to będą chociażby małe elementy, obrazujące ciebie. Długopisy, kolorowe spinacze, miniaturowa roślinka, a może ramka ze zdjęciem obrazującym marzenie do którego dążysz?

Zmień perspektywę, popracuj gdzie indziej

Wiele firm pozwala pracować poza firmą. Sprawdź czy również u ciebie jest taka możliwość. Dobrą alternatywą jest ulubiona kawiarnia, biblioteka lub praca na zewnątrz, gdy tylko pogoda na to pozwoli. Otoczenie ma na nas ogromny wpływ. Elementy, które się w nim znajdują mogą stać się inspiracją, sprawiając, iż wykonywana praca wydaje się ciekawsza i mniej monotonna.

Droga do pracy może być różna

Często sama droga do pracy wprowadza nas w pewnego rodzaju rutynę dnia codziennego. Alternatywą może być chociażby modyfikacja, tego w jaki sposób do pracy docieramy: samochód, rower, tramwaj, autobus, hulajnoga, a może rolki. Niekiedy lekkie zmodyfikowanie trasy może przełamać schemat. Wystarczy skręcenie w inną uliczkę niż zawsze lub przejście kilku przystanków na nogach może pomóc nam docenić otaczający nas świat i odkryć nowe warte uwagi miejsca. Przełamanie rutyny może również polegać na zmianie miejsca zjedzenia śniadania z domowego zacisza na ulubioną restaurację. To może wprawić nas w lepszy humor i sprawić, iż znajdziemy chwilę dla siebie w porannym biegu.

Integracja ze współpracownikami na wspólnej przerwie i nie tylko

Warto rozmawiać z ludźmi, którzy nas otaczają. Praca to często miejsce do zawierania nowych znajomości, dzięki którym codzienność nabierze innego znaczenia. Dzieląc się ze współpracownikami swoimi pasjami, możemy znaleźć osoby o podobnych lub całkiem innych zainteresowaniach, dając sobie możliwość poznawania nowych dziedzin. Dodatkowo ludzie pracujący w podobnym środowisku, mogą pokazać nam swoją perspektywę postrzegania obowiązków w pracy, dzięki czemu uda nam się na nie popatrzeć z innej perspektywy i dostrzec coś co przez monotonię umknęło naszej uwadze.

Planuj i działaj

Zaplanuj dokładnie, jak ma wyglądać twój czas w pracy. Uwzględnij zadania, jakie masz wykonać w dany dzień i przerwy pomiędzy nimi. To da ci większą kontrolę nad tym, co i kiedy robisz.

Podwyższaj kompetencje

Szkolenia, kursy, konferencje pozwolą ci być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami dotyczącymi twojej dziedziny. Dzięki nieustającemu rozwojowi, możesz poznawać nowe możliwości, zaciekawić się swoją pracą, przypomnieć sobie dlaczego akurat ten obszar wybrałeś. Ponadto podwyższanie kompetencji, otwiera nam ścieżki kariery zawodowej, pozwalając piąć się w górę. Dodatkowo, w takich szkoleniach biorą udział ludzie z podobnymi predyspozycjami – mogą oni stać się dla nas inspiracją do działań lub zmian.

Ciekawe inicjatywy w pracy

Dowiedz się, czy w twoim środowisku nie ma ciekawych wydarzeń, w których mógłbyś wziąć udział np. zbiórki dla zwierzaków, organizacja wyjazdów integracyjnych, udział w wydarzeniach sportowych itp. o ile okaże się, iż nic takiego nie ma, przejmij inicjatywę i zorganizuj wydarzenie, które urozmaici twoje wolniejsze dni w pracy, a tobie pozwoli rozwinąć nowe umiejętności.

Pomyśl o życiu poza pracą

Work-life balance jest bardzo ważnym elementem, ponieważ to on jest wyznacznikiem naszych priorytetów. Zastanów się, co będziesz robił w danym dniu, wykorzystując większy spokój w pracy jako zasób, który pozwoli ci mieć więcej energii poza nią. Niech takie dni będą bardziej aktywne.

Zobacz też
Na zdrowie Po czym poznać, iż to już najwyższy czas na zmianę w pracy?

Boreout syndrome. Próbowałeś wszystkiego i nic nie pomaga?

Może to moment na konsultacje z terapeutą lub na zmianę stanowiska bądź pracy. Czasami boreout syndrome może być dla nas sygnałem, iż stanowisko lub praca, w której jesteśmy, nie jest już dla nas. Powodów, dlaczego tak się dzieje, może być wiele. Jednym z najczęstszych jest brak satysfakcji, wynikający z naszych rosnących umiejętności, które nie są współmierne z naszym stanowiskiem pracy. To powinien być dla nas impuls do rozmowy z przełożonym, jak możemy wykorzystać nasze predyspozycje w firmie.

Jeżeli jednak czujemy się znudzeni pracą oraz mamy poczucie, iż nasze kwalifikacje pozwalają nam na więcej, a praca, jaką wykonujemy, nie jest już żadnym wyzwaniem i mimo to w niej tkwimy, powinniśmy zadać sobie pytanie: dlaczego tak jest? W momencie, kiedy czujemy się bezsilni bo, iż doszliśmy do punktu, w którym nie jesteśmy w stanie nic zrobić, może to być dobry czas na konsultacje z psychologiem bądź psychoterapeutą. To on wspólnie z tobą nazwie trudności, z którymi się mierzysz i pomoże ci znaleźć drogę do rozwiązań najlepszych dla ciebie, przywracając komfort życia, na jaki zasługujesz.

Zobacz też
Na zdrowie Dlaczego boję się zmian? I jak z chęci zmiany zrobić plan działania?
Idź do oryginalnego materiału