Content marketing. 5 wskazówek dla właścicieli małych firm jak zacząć tworzyć dobry kontent?

1 rok temu

Content marketing, czyli marketing treści to trend, który nie dość, iż nie zwalnia, to wciąż zyskuje zwolenników. Przygotowałem listę 5 rzeczy, o których musisz wiedzieć, rozważając content marketing?

Content marketing to nie tylko domena korporacji. Jest to jeden z najlepszych rodzajów reklamy dla właścicieli małych firm, choćby jednoosobowych. Wszystko dlatego, iż buduje zaufanie do marki. Marki, którym klienci ufają, mogą sprzedawać swoje produkty znacznie drożej niż konkurencja. choćby w czasach „kryzysowych”. Mam więc nadzieję, iż 5 wskazówek, które przygotowałem pozwolą ci zacząć tworzenie strategii content marketingowej.

Co to jest content marketing?

Co to jest ten content marketing? To strategia, która polega na regularnym tworzeniu przydatnych treści. Treści te mają zainteresować użytkowników na tyle, by wykonali działania przynoszące konkretny efekt. Może to być zakup produktu, kliknięcie w link, zapis do newslettera.

Content marketing to strategia długoterminowa. Jeden materiał „pracuje” na siebie przez długi czas. Sam przekonuję się o tym. Do tej pory współpracuję z klientami, których zainteresowały moje materiały….przygotowane choćby 3 lata temu. Są dobrze wypozycjonowane i choć nie ma w nich żadnego elementu mówiącego o tym, iż sam zajmuję się content marketingiem, to u klientów wzbudziłem na tyle dużo zaufania do jakości usług, iż zamawiają u mnie np. tworzenie bloga firmowego.

Content marketing – jak zacząć?

Jeśli sam chcesz spróbować swoich sił w marketingu kontentowym mam dla ciebie radę. Tak jak w całym biznesie, także i w tym przypadku liczy się konsekwencja. I właśnie dlatego przygotowałem 5 wskazówek, które mogą pomóc ci konsekwentnie realizować swoją strategię.

  • 5 wskazówek, jak zacząć robić kontent marketing

  1. Opracuj tematy treści, którymi chcesz się dzielić

Skąd brać tematy do wpisów?

Pierwsza wskazówka dotyczy adekwatnych tematów. To od nich w dużej mierze zależy to jakie będą efekty twoich działań. Kiedy myślisz o tematach, spróbuj wejść w skórę swoich klientów. Zapytaj sam siebie jakie sprawy cię interesują. Zastanów się, jakie pytania mogą zadawać klienci, którzy szukają usług, które świadczysz, czy produktów, które sprzedajesz.

Pytania, które zadają są podstawą twoich tematów. Poświęć sporo czasu w wyszukanie takich pytań. Twoim pierwszym zadaniem powinno być przygotowanie listy 52 tematów, czyli jednego na każdy tydzień roku. Gdy stworzysz już taką listę pora przejść do kolejnego etapu. To sprawdzenie, w jaki sposób twoi potencjalni klienci wyszukują informacji, porad w internecie. Chodzi o to by tytuł zapisać w taki sposób by wyszukiwarka pokazywała go na górze wyszukiwani. Jak to zrobić? Otwórz wyszukiwarkę google i zacznij wpisywać temat swojego pierwszego materiału. Wyszukiwarka sama podpowie, co interesuje twoich klientów

Znajdź ten, który najbardziej odpowiada twojemu biznesowi. To samo możesz zrobić w przypadku Youtube.

Możesz też skorzystać z rozszerzenia Google Keywords Everywhere, które wskazuje popularność danej frazy. I tak np. fraza content marketing jest ma tendencję wzrostową, czyli jest coraz popularniejsza.

  1. Zaplanuj tworzenie treści

Gdy stworzyłeś już plan tematów, pora zaplanować ich stworzenie. Potrzebny będzie harmonogram. Na tym etapie zakładamy tworzenie jednego materiału w tygodniu. Może to być spore wyzwanie. Zastanów się, czy chcesz to robić samodzielnie, czy może zlecisz pisanie tekstów na bloga komuś innemu. Niezależnie od tego pamiętaj o ustaleniu terminów pojawiania się materiałów w przestrzeni internetowej. jeżeli chcesz zlecić to komuś w zespole, zobacz, czy ma wystarczająco dużo czasu w stworzenie takich treści.

Może się bowiem okazać, iż bardziej opłacalne będzie wynajęcie zewnętrznego zespołu. jeżeli decydujesz się na współpracę z kimś z zewnątrz, sprawdź, na ile zna specyfikę twojej branży i czy jest terminowo. W przypadku mojego zespołu copywriterów specjalizujemy się w obsłudze ekspertów, jednoosobowych działalności (nieruchomości, prawo, podatki), a także firm średniej wielkości. Spore doświadczenie zespołu sprawia, iż przygotowujemy materiały efektywnie czasowo. Oszczędzamy więc czas naszych klientów, wyręczając ich w tym działaniu.

W ramach planowania koniecznym będzie przygotowania krótkiego scenariusza lub zarysu. Wystarczy 1000 słów. Potrzebna będzie też grafika, zdjęcia, czasem animacje. Dzięki temu dowiesz się jak treści będą wyglądać.

  1. Opracuj plan gdzie treści opublikujesz

Po tym jak przygotujesz materiały, musisz wiedzieć gdzie je opublikować. Na pewno będzie to twój blog, twoje media społecznościowe, a także inne fanpejdże odpowiednie tematycznie. Nie można zapomnieć o tym, by materiał wysłać do odbiorców swojego newslettera.

Marketing treści to nie tylko jej tworzenie. To przede wszystkim plan na to, w jaki sposób ta treść będzie dystrybuowana.

  1. Promuj swoją treść

Kolejna wskazówka dotyczy promocji treści. Warto przeznaczyć choćby niewielką kwotę na to, by materiały wypromować w płatnych kampaniach. Niezależnie od tego czy będzie to Google Adwords, czy reklamy na Facebooku, to choćby niewielki budżet pomoże zwiększyć zasięgi materiałów.

Choć sam jestem zwolennikiem ruchu organicznego, czyli takiego pochodzącego z wyszukiwarek czy bezpośrednich wejść na stronę, to są takie sytuacje, w których warto, a choćby należy „dorzucić” trochę pieniędzy na promocję konkretnych treści. Świetne wyniki dają kampanie retargetingowe. Najprościej rzecz ujmując polegają one na tym, iż kierują do treści osoby, które np. już kiedyś zetknęły się z twoją marką.

Sam testowałem to u wielu klientów. Dzięki temu udawało nam się zbudować kilkudziesięciotysięczne społeczności choćby w ciągu 3-4 tygodni. A stąd już tylko kilka kroków do sprzedaży. Na dodatek retargeting jest zdecydowanie tańszy niż standardowa reklama. Żeby jednak zadziałał dobrze, musisz mieć bazę, czyli miejsce w internecie, do którego już wcześniej twój potencjalny klient trafił. Może to być choćby niewielki, osobisty fanpejdż

  1. Zaangażuj się

Podejmij koniecznie decyzję, czy chcesz to zrobić samemu, czy zlecisz to pracownikowi, albo komuś z zewnątrz. jeżeli decydujesz się na podkast lub youtube, to materiał musisz zmontować. Czy masz zasoby w firmie, żeby to zrobić? Czy jesteś w stanie wykonać to samodzielnie? Nie sztuką jest opublikować jeden materiał, a potem nie zachowywać regularności. Pamiętaj by materiały pojawiały się w przewidywalnych odstępach czasu.

Materiały powinny mieć odpowiednią długość. W przypadku tekstu pisanego najbardziej optymalnym będzie 3,5 – 5 tys. znaków. W przypadku filmów na Yt nie więcej niż 7 minut, a w przypadku shorts youtube około minuty.

Czy masz moce przerobowe by robić to samodzielnie? Bo to, iż musisz to robić, już chyba ustaliśmy 😊

Napisz do mnie

Idź do oryginalnego materiału