Polska zacieśnia relacje handlowe z Dalekim Wschodem.
Wietnam, Korea Południowa i Hongkong – to jedne z bardziej perspektywicznych azjatyckich kierunków rozwoju dla polskiego biznesu. Polska coraz śmielej działa na Dalekim Wschodzie, a firmy z Azji postrzegają nas jako ważnego partnera. najważniejsze jest jednak, by nie przegapić okazji i dobrze zrozumieć specyfikę tych rynków.

Jak zauważono podczas debaty „Rynki azjatyckie” na XVII Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG), sukces wymaga otwartości, wiedzy i adaptacji.
Ambasador Wietnamu Hà Hoàng Hải podczas debaty przypomniał, iż Polska jest największym partnerem jego kraju w Europie Środkowo-Wschodniej, a w 2025 r. obchodzimy 72-lecie współpracy. Ambasador Korei Południowej Hoonmin Lim wskazał na rozwijającą się współpracę w sektorze energetyki, obronności i infrastruktury. Z kolei Billy Leung z Hong Kong Economic and Trade Office podkreślił rosnącą rolę Hongkongu jako innowacyjnego hubu i pomostu do rynku chińskiego.
Odnosząc się do tego kontekstu, Rafał Hryniewiecki, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych zaznaczył, iż Azja to kontynent przyszłości, istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa i dostępu do nowych technologii. Nawiązał także do słów ministra Radosława Sikorskiego, wyrażając nadzieję na konstruktywną rolę Chin w kontekście wojny w Ukrainie.
Bożena Wróblewska, prezes Centrum Promocji KIG, mówiła o działaniach wspierających polski eksport i obecność firm w Azji. Przypomniała, iż polskie inwestycje w regionie – m.in. w Wietnamie – dynamicznie rosną. Przykładem jest Adamed Pharma. Zaznaczyła jednak, iż konkurencja się zaostrza. – 10 lat temu łatwiej było wejść na rynek wietnamski. Dziś wiele państw aktywnie o niego zabiega – podkreśliła.
Rynki azjatyckie są coraz bardziej wymagające. Konsumenci w Wietnamie, Korei czy Japonii oczekują dobrej jakości. Polska, choć coraz lepiej rozpoznawalna, musi dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości.
Po pandemii wiele firm przeniosło produkcję do Azji. Jak to się przekłada na rzeczywistość? – Możliwe, iż twój telefon został wyprodukowany w Wietnamie – zauważyła Wróblewska. – To oznacza, iż Polska obecność w Azji rośnie, ale równie mocno obecność Azji w Polsce.
XVII Europejski Kongres Gospodarczy odbył się 23-25 kwietnia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Motywem przewodnim tegorocznej edycji, przypadającej w trakcie prezydencji Polski w Radzie UE, były kwestie bezpieczeństwa i transformacji, a hasłem głównym „Razem dla bezpiecznej przyszłości”.