Autorka: Magda Pietkiewicz
Dlaczego emocje są tak istotne w budowaniu zaangażowania pracowników.
Uczucia towarzyszą nam przez cały czas, są nieodłączną częścią życia. Wiele osób uważa, iż sfera zawodowa powinna być oddzielona od aspektów emocjonalnych. Oczywiście nadmierne emocje nie są dobrym doradcą w pracy, ale czy możliwe i zasadne jest wykluczenie takich elementów ze sfery zawodowej?
Nietrudno wyobrazić sobie takie miejsce pracy – zarówno pracownicy, przełożeni, jak i pracodawca skupiają się wyłącznie na racjonalności efektywności, a pracownik jest tylko swoistym trybikiem w maszynie. Emocje pozostawione są na progu miejsca pracy, urzędu. Przypomina to trochę sytuację, w której robot zastępuje człowieka w miejscu pracy. Wizja ta wydaje się dość przerażająca i dehumanizuje całą ideę pracy.
Dlaczego? Ponieważ to właśnie uczucia i emocje nadają sens codziennemu funkcjonowaniu. Oczywiście wydajność i osiąganie wyników mają znaczenie, ale czy bez tego poczucia celu istniałby rozwój? Czy ktokolwiek chciałby robić coś więcej tylko po to, by zwiększyć efektywność bez oczekiwanej satysfakcji? Dlatego nie możemy zapominać, iż emocje w miejscu pracy mają najważniejsze znaczenie. Co zatem idzie, mają najważniejsze znaczenie dla budowy zaangażowania.
Inteligencja emocjonalna w pracy, czyli emocje jako fundament zaangażowania
Coraz częściej mówi się o tym, iż o emocje należy dbać i iż musimy nauczyć się je wyrażać, odczuwać i kontrolować. Ta umiejętność, określana mianem Inteligencji Emocjonalnej (link), jest coraz częściej pożądaną cechą zarówno u pracowników jak i menedżerów.
Każdej sytuacji, każdemu zadaniu w pracy towarzyszą emocje, choć nie zawsze jesteśmy ich świadomi. Często jednak pracownik nie czuje satysfakcji z tego, co robi, jego zaangażowanie i chęć do pracy spadają, choć nie wie, dlaczego. Pracuje, działa, wykonuje swoje obowiązki, ale nie skupia się w żaden sposób na głębszej warstwie swojej pracy, a więc nie przygląda się pewnym emocjom, które ona wywołuje. Ciągłe zmęczenie, które mu towarzyszy, tłumaczy porą roku, zbyt krótkim urlopem lub sytuacją w domu.
Z drugiej strony menedżerowie mogą tłumaczyć taką sytuację lenistwem pracownika lub choćby problemami rodzinnymi. Jednak powód może być zupełnie inny. Poświęć chwilę na zbadanie emocji swoich współpracowników. Może się okazać, iż głównym czynnikiem powodującym zmęczenie pracą jest poczucie, iż Twoi współpracownicy nie mają poczucia sensu, mają wrażenie, ze ich praca nie ma znaczenia, nie przyczynia się do sukcesu firmy lub nie daje żadnych możliwości czy stymulacji do rozwoju.
Zidentyfikowanie problemu pozwala go rozwiązać, a inteligencja emocjonalna pracowników i inteligencja emocjonalna menedżerów okazują się w tym zakresie korzystnymi umiejętnościami. Między innymi dzięki nim można w pewnym stopniu zarządzać emocjami w pracy. Elementy emocjonalne mają więc istotny wpływ na zaangażowanie pracowników (link) – na ile dobrze czują się w pracy, jak bardzo są przywiązani do firmy, współpracowników, czy chcą w niej zostać i pracować dla niej nie tylko w zakresie wymaganym od nich przez przełożonego.
To wszystko przekłada się na ich efektywność i jakość pracy. Takich elementów emocjonalnych jest wiele. Jednak osiem z nich uważa się za najważniejsze dla budowania zaangażowania pracowników:
1. Duma – z tego, co robisz, swojej roli w pracy i firmy, w której pracujesz.
1. Uznanie – za dobrze wykonane obowiązki, docenienie działań, sukcesów, nadanie wartości i sensu pracy.
2. Stymulacja pracy – poczucie, iż praca jest wyzwaniem, czymś ciekawym, nie powoduje ciągłej nudy i zniechęcenia.
3. Rozwój osobisty – poczucie, iż praca jest okazją do rozwoju na wielu płaszczyznach.
4. Świadomość – wizji i misji organizacji, tego, iż to co robisz jest z nią spójne i pomaga w realizacji celów firmy.
5. Pozytywne środowisko pracy – otaczanie się w miejscu pracy wspierającymi, pozytywnymi ludźmi, budowanie relacji osobistych, więzi, a więc przynależność do zespołu.
6. Relacje z przełożonym – zbudowane na szczerości, otwartości, zaufaniu i wsparciu dla pracownika.
7. Poczucie wpływu – świadomość, iż ma się wpływ na to, co dzieje się w organizacji, jej cele, strategię i decyzje, sposoby rozwiązywania problemów.
Na pierwszy rzut oka nie wszystkie te elementy mogą wydawać się bezpośrednio związane z emocjonalnymi aspektami pracy. Każdy z nich jest silnie związany z tym, jak pracownik się czuje, jakie emocje wiążą się z jego pracą i co robi. Świadomość zwracania uwagi na takie aspekty, zadawania sobie i innym adekwatnych pytań, eksplorowania emocji jest integralną częścią budowania zaangażowania emocjonalnego pracowników.
Dlatego w badaniu Enpulse (link) pod lupę bierzemy nie tylko wynik ogólny, ale ważne są dla nas 3 wymiary zaangażowania – emocjonalny, motywacyjny i racjonalny. Te wymiary nic innego niż 3 różne perspektywy spojrzenia na potrzeby i odczucia pracowników. Wymiar emocjonalny jest jednym z trzech i dzięki takiemu podejściu managerowie mają możliwość podejmowania działań tu i teraz w oparciu o dane a nie tylko przeczucia. choćby managerowie o wysokiej inteligencji emocjonalnej muszą mieć narzędzia i wsparcie.
Magda Pietkiewicz
Prezesa Zarządu firmy Zmotywowani.pl
Od 2011 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu firmy Zmotywowani.pl, która jest właścicielem ENPULSE – innowacyjnej platformy do badania zaangażowania pracowników. To nowoczesne narzędzie zarówno na poziomie technologicznym, jak i zarządczym, pozwala klientom nie tylko porównywać wyniki, ale także precyzyjnie, w czasie rzeczywistym, wskazywać obszary i czynniki, które wymagają naprawy lub optymalizacji w zakresie zaangażowania pracowników.
Autorska metodologia, której Magda jest współtwórcą sprawia, iż platforma spełnia kryteria narzędzia badawczego a nie tylko ankietowego.
Współautorka publikacji i raportów na temat zaangażowania w Polsce.
Swoje doświadczenie buduje od ponad 25 lat. Początkowo w marketingu a by później zająć się badaniami m.in. w obszarze zaangażowania, satysfakcji czy dobrostanu.
Magda jest ekspertem w European Commission Research Executive Agency (REA), Executive Agency for Small & Medium-sized Enterprises (EASME) and Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (CHAFEA) oraz ostatnio Ministerstwa Edukacji, Młodzieży i Sportu Republiki Czeskiej.
Ukończyła MBA na Oxford Brookes University, jest certyfikowanym Gallup Engagement Champion.