Czy galerie handlowe mają problem? Obroty najemców nie rosną

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała raport dotyczący poziomu obrotów najemców galerii handlowych generowanych we wrześniu bieżącego wyniki. Jego wyniki są szczególnie niekorzystne dla podmiotów sprzedających w największych centrach (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Powodów do optymizmu nie znajdą również marki opierające swój biznes na działalności w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA).

Przeczytaj również: Jedna z ulubionych marek odzieżowych Polek zmniejsza ilość salonów stacjonarnych

Obroty najemców GLA w centrach handlowych – wrzesień 2023

W podziale na kategorie obiektów handlowych obroty najemców wzrosły w najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA) o 3,3 proc. oraz w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 2,9 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 2,1 proc. mniejsze niż we wrześniu 2022 r., podobnie jak w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), gdzie zmniejszyły się o 2,8 proc.

– We wrześniu obroty w centrach handlowych były nieco niższe od analogicznego miesiąca rok wcześniej. Jak wynika z danych PRCH, od 2018 r. w ujęciach nominalnych, wrzesień jest zawsze słabszym miesiącem w porównaniu do sierpnia i października. Dodatkowo, rekordowo ciepły w historii pomiarów temperatury w Polsce wrzesień 2023 r., co potwierdzają dane z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, znacząco wpłynął na mniejszą skalę zakupów w istotnej dla centrów handlowych kategorii jaką jest moda. Zwłaszcza, iż wrzesień 2022 r., do którego porównujemy tegoroczny wynik, był zimniejszy od średniej wieloletniej i o ok. 6oC chłodniejszy niż wrzesień 2023 r. Z kolei odwiedzalność galerii, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu o 4,7 proc. wyższa niż we wrześniu 2022 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Przeczytaj również: Poczta Polska handluje podrobionymi torebkami luksusowych marek. Spółka może mieć poważne problemy

Obroty w poszczególnych segmentach – wrzesień 2023

W podziale na kategorie, najlepsze wyniki we wrześniu odnotowały: rozrywka – wzrost o 41,4 proc., usługi – wzrost o 16,3 proc. i gastronomia – wzrost obrotów o 10,1 proc. W omawianym okresie najgorzej poradziła sobie moda. Natomiast na wyniki branży odzieżowej silny wpływ miała rekordowo ciepła średnia temperatura we wrześniu, który był najcieplejszym wrześniem w historii pomiarów IMGW, czyli od 1951 r. To ograniczyło sprzedaż jesiennych kolekcji i wydatki Polaków na wymianę garderoby. W efekcie, obroty w kategorii moda zmniejszyły się o 8,3 proc. w stosunku do września 2022 r., gdy średnia miesięczna temperatura była niższa od średniej wieloletniej i o ok. 6 oC niższa niż we wrześniu 2023 r.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2023 r. o 4,7% wyższa niż rok wcześniej.

Przeczytaj również: Luksusowo wyglądające fryzury, które noszą kobiety z klasą

Zdjęcie główne:

Idź do oryginalnego materiału