Polacy coraz chętniej kupują online – dowodzi najnowszy raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”. w tej chwili niemal 80 proc. Polskich internautów dokonuje zakupów w sieci, a 75 proc. z nich korzysta z polskich stron internetowych. Daje to ogromną przestrzeń dla kolejnych przedsiębiorców planujących rozpocząć swoją przygodę z handlem internetowym. By wejść na polski rynek e-commerce mogą oni zdecydować się np. na założenie własnego sklepu internetowego lub sprzedawać towar na platformach marketplace. Sprawdzamy wady i zalety tych rozwiązań.
Co to jest marketplace?
Marketplace to elektroniczniczna platforma sprzedażowa zrzeszająca różnych sprzedawców i ich klientów. W dokładnym znaczeniu oznacza to jedną stronę internetową, na której wystawiają się rozmaici sprzedawcy, a ich oferty podlegają konkretnym kategoriom. Oferta platform marketplace może skupiać się na ofercie produktów z ściśle określonej dziedzinie (np. elektronika), lub obejmować różnorodne opcje.
Wśród największych zalet marketplace’ów wymienia się przede wszystkim szybki dostęp do szerokiej bazy klientów, brak dużych inwestycji w marketing oraz brak początkowych kosztów postawienia strony internetowej. Sprzedający w dużo łatwiejszy sposób ma szansę zyskać wiarygodność wśród kupujących, ze względu na cieszące się dużą rozpoznawalnością i zaufaniem marketplace’y. Popularne platformy typu marketplace najczęściej proponują rozliczenia prowizyjnego, gdzie sklep płaci prowizję od sprzedanych towarów. Sprzedawca unika w ten sposób ryzyka, gdy nie uda się sfinalizować transakcji z klientem.
Jakie są różnice między sklepem internetowym a marketplace?
Kwestie techniczne
Własny sklep internetowy należy samodzielnie zbudować od podstaw na wybranym serwerze. Kolejnymi krokami będzie rozbudowywanie strony i bieżąca opieka nad serwisem. Do obowiązków właściciela strony internetowej należy również zadbanie o różnorodne metody płatności czy dostawy. Kolejnym istotnym aspektem będą działania z zakresu SEO i SEM. Platformy marketplace oferują gotowe miejsce w sieci, gdzie można wystawić swoją ofertę. Tym samym sprzedawca nie musi martwić się o wszelkie techniczne aspekty tworzenia sklepu internetowego. Należy jednak pamiętać o technicznych zależnościach – w przypadku wszelkich problemów z platformą marketplace, sklep internetowy również będzie miał przestój w działalności.
Koszta
W związku z tym, iż sklep internetowy musi być zbudowany od postaw oraz z uwzględnieniem umów z podmiotami oferującymi płatności oraz dostawy, początkowe koszty postawienia sklepu e-commerce mogą okazać się wysokie. Kolejną równie istotną kwestią będzie opłata za zaprojektowanie strony internowej. Na dalszym etapie działalności będą to również koszta za utrzymanie serwera i domeny.
Platformy typu marketplace zapewniają niski próg wejścia – korzystamy z gotowych już rozwiązań, unikając dużych opłat niezbędnych do rozruszania działalności. Działania w serwisach marketplace kryją jednak inne opłaty – w zależności od platformy, prowizja wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu procent wartości towaru.
Konkurencja vs. cena produktu
Sprzedaż na platformach typu marketplace wiąże się z dużo niższym wkładem finansowym niż w przypadku własnego sklepu internetowego, stąd wydawać by się mogło, iż potencjalne zyski będą większe. Warto jednak wziąć pod uwagę, iż obecność na marketplace wiąże się ze sporą konkurencją. Tym samym, największym wyróżnikiem wśród sprzedawców oferujących zbliżony asortyment będzie atrakcyjna cena, która przyciągnie potencjalnych kupców. W przypadku sklepu internetowego polityka cenowa może być ustalona samodzielnie, a jej atrakcyjność z pewnością nie będzie tutaj głównym wyznacznikiem.
Marketing i zarządzanie marką
Sprzedaż online we własnym sklepie internetowym daje możliwość kontroli nad wizerunkiem marki. Sklep internetowy staje się swego rodzaju wizytówką przedsiębiorstwa i ma znaczący wpływ na to, czy i jak marka wyróżni się spośród innych. Stworzenie własnego sklepu e-commerce pozwala znacznie skuteczniej budować silną relację z klientami. Wymaga to dużego zaangażowania ze strony sprzedawcy, by zbudować silną reputację i rozpoznawalność, co może okazać się czasochłonne na początkowych etapach działalności w sieci.
W przypadku marketplace, filmy mają niewielką możliwość wyróżnienia się, chociażby dlatego, iż wszystkie prezentowane są w podobny sposób. Obecność na tego rodzaju platformach pozwala jednak na szybsze zdobycie zaufania wśród klientów, szczególnie gdy marka stawia swoje pierwsze kroki na rynku i nie posiada jeszcze bazy zaufanych klientów.
Najpopularniejsze w Polsce platformy typu marketplace
Allegro
Polska platforma sprzedażowa, która pojawiła się na rynku w 1999 roku. w tej chwili jest największym w Polsce i jednym z topowych marketplace’ów w Europie. Od 2007 roku Allegro umożliwiło sprzedawcom zakładanie własnych sklepów internetowych na platformie, co w znaczącym stopniu wpłynęło na rozwój serwisu. Każdego miesiąca Allegro odwiedza ponad 20 milionów klientów. W 2023 roku Allegro stało się największą platformą e-commerce w Europie pod względem liczby odwiedzin.
Allegro oferuje asortyment z praktycznie każdej kategorii. Platforma posiada przyjazny interfejs i dobrze uporządkowane kategorie. Dla wielu Polaków Allegro od lat stanowi ona sklep pierwszego wyboru podczas zakupów online. Także większość przedsiębiorców to właśnie tam decyduje się sprzedawać swoje towary. w tej chwili polska platforma działa już w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Empik
Ta doskonale znana Polakom marka salonów prasowych oferujących szeroko rozbudowany asortyment wydawnictw muzycznych, książkowych czy prasowych, od ponad 20 lat tworzy również sklep internetowy. Na empik.com oprócz produktów sprzedawanych przez Empik, znajdziemy również asortyment innych sprzedawców. Miesięcznie platforma notuje ponad średnio ponad 32 mln odwiedzin. Empik Marketplace zachęca przedsiębiorców brakiem abonamentu oraz brakiem dodatkowych opłat za promocję.
Wszystko.pl
Nowa platforma internetowa, która pojawiła się na rynku 29 czerwca 2023 z inicjatywy Grupy Comarch. Profil platformy można porównać do Allegro czy Amazona, jednak twórcy deklarują wprowadzenie kolejnych innowacji Klienci wszystko.pl mogą wybierać swoje ulubione produkty z takich obszarów jak dom i ogród, elektronika, motoryzacja, moda czy artykuły dziecięce. Asortyment (w dniu premiery na platformie aktywnych było kilka milionów ofert) zapewniają sklepy internetowe, których na początku działalności wszystko.pl zarejestrowało się ponad 15 tys. Wszystko.pl zaoferowało na start 0 proc. Prowizji od sprzedaży. Przedsiębiorcy nie będą obciążani za prowadzenie konta czy wyróżnienie ofert. Platforma ma również zapewnić wsparcie indywidualnego opiekuna kategorii, umożliwiając sprzedającym również korzystanie z atrakcyjnych pakietów marketingowych czy bezpłatnych metod promocji produktów (przez np. darmową ekspozycję loga na liście ofert).
Przeczytaj więcej: Platforma wszystko.pl wystartowała. Nowy marketplace jest już dostępny dla kupujących online
Marketplace czy strona internetowa – co wybrać?
Zarówno marketplace, jak i sklepy internetowe posiadają szereg zalet i wad, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji. Budowanie własnej platformy e-commerce to idealne rozwiązanie dla sprzedawców, posiadających już bazę klientów. Platformy zakupowe są bez wątpienia świetnym rozwiązaniem dla osób, które dopiero rozpoczynają sprzedaż przez internet i chcą w szybki i prosty sposób zyskać szerokie grono klientów, do których nie dotarliby w tradycyjny sposób. Podejmując decyzję warto wziąć pod uwagę budżet, jakim dysponujemy – próg wejścia na platformę marketplace jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla portfela początkujących przedsiębiorców. Warto jednak zaznaczyć, iż jedna opcja nie wyklucza drugiej – obecność na marketplace’ach można późna potraktować jako dodatkowe źródło dochodów, dlatego warto rozważyć również opcję obecności w sieci na obydwu kanałach sprzedaży.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Rusza TikTok Shop. Czy nowy e-commerce zmieni branżę mody i urody?