Deinfluencerzy i marketing emocjonalny. Co jeszcze wpłynie na zachowania konsumentów w 2024 roku?

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

Jak będą kształtować się zachowania konsumenckie w 2024 roku? Euromonitor Internatonal przyjrzał się bliżej czynnikom, które będą miały na nie największy wpływ. W nadchodzących miesiącach wciąż będzie królować temat zrównoważonego rozwoju. Swoje pięć minut będzie miał temat sztucznej inteligencji, a klienci nieustannie będą poszukiwać przyjemności i oszczędności.

Sztuczna inteligencja nadejdzie z pomocą (Ask AI)

Generatywna sztuczna inteligencja szturmem wkradła się do życia codziennego. ChatGPT osiągnął 100 milionów użytkowników w ciągu dwóch miesięcy od uruchomienia, stając się jedną z najszybciej rozwijających się aplikacji konsumenckich w historii. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję stały się ogólnodostępne i łatwe w odbiorze, dlatego bez skrupułów zaczęliśmy z nich korzystać. Konsumenci testując nowe możliwości tej technologii, będą oczekiwać, iż marki zrobią to samo.

72 proc. badanych korzystało w 2023 r. z technologii, aby poprawić swoje codzienne życie. Ponad 40 proc. konsumentów czułoby się komfortowo, gdyby asystenci głosowi oferowali spersonalizowane rekomendacje, a 17 proc. Oczekiwałoby od chat bota rozwiązania skomplikowanych kwestii związanych z obsługą klienta. Trend Ask AI polega na ciągłych eksperymentach i zmieniających się oczekiwaniach konsumentów w stosunku do generatywnych rozwiązań AI. Analitycy wskazują, iż firmy muszą zacząć ją wykorzystywać, aby poprawić personalizację i wzbogacić doświadczenia klientów.

Przyjemnie oderwany od rzeczywistości (Delightful Distraction)

73 proc. konsumentów zmagających się ze stresem i stanami lękowymi stwierdziło, iż problemy te mają umiarkowany lub poważny wpływ na ich codzienne życie Podczas zakupów konsumenci chcą więc oderwać myśli od codziennych problemów, poszukują ulgi od niepokojów i szansy na oderwanie się od rzeczywistości. . Potrzebują odrobiny ulgi od niepokojów i szansy na oderwanie się od przyziemności. Marki, które zapewnią takie doznania, zbudują silne więzi z klientami.

55 proc. badanych zadeklarowało, iż robi zakupy w sklepach, które tworzą angażujące doświadczenia. 29 proc. konsumentów czułoby się komfortowo, gdyby marki śledziły ich emocje i personalizowały doświadczenia w oparciu o ich nastroje. Zgodnie z poradami ekspertów, firmy zapewniać natychmiastową satysfakcję, by nawiązać głębsze więzi z klientami. Kreatywne komunikaty jeszcze bardziej zaangażują odbiorców, a drobne szczegóły i małe personalne gesty mogą zdziałać wiele. Specjaliści mówią również o marketingu emocjonalnym. „Taka taktyka może wywołać u klientów uśmiech, a wtedy to pozytywne uczucie zostanie skojarzone z Twoją marką” – podpowiadają.

Żegnaj eko-ściemo (Greenwashed Out)

Konsumenci nie są w stanie sami stawić czoła kryzysowi klimatycznemu. Podejmują kroki, aby żyć w sposób zrównoważony, ale mają też wątpliwości, czy firmy i rządy wykorzystują wszystkie możliwe zasoby, aby dokonać prawdziwych zmian.

64 proc. konsumentów w 2023 roku starało się wywierać pozytywny wpływ na środowisko poprzez swoje codzienne działania, a 45 proc. z nich miało poczucie, iż osobiście przyczynia się do zmian klimatu. W kolejnych miesiącach troska o środowisko wciąż pozostanie istotnym aspektem życia. Klienci oczekują jednak konkretnych działań od organizacji. Chcą, aby zintensyfikowały one działania i pokazały dowody swoich zobowiązań w zakresie ekologii. Nie zaakceptują pustych obietnic ani fałszywych narracji.

Postępująca polaryzacja (Progresivelly polarised)

37 proc. konsumentów uważa, iż w ciągu najbliższych pięciu lat w ich kraju będzie więcej niepokojów politycznych. 34 proc. Dzieli się swoimi poglądami politycznymi w mediach społecznościowych, a 32 proc. Aktywnie angażowało się w kwestie polityczno-społeczne w 2023 roku. Autorzy raportu wskazują, iż odpowiedzialność społeczna, przynależność polityczna i inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju będą przekładać się sposób wydawania pieniędzy. A same firmy muszą ostrożnie podchodzić do gorących tematów, aby nie zaszkodzić reputacji marki i zachować jej autentyczność. „Ludzie unikają firm, które organizują kampanie marketingowe wokół kontrowersyjnych tematów. Takie zachowanie może nadszarpnąć reputację marki. Ale firmy, które zrobią to umiejętnie, ostatecznie wzmocnią lojalność klientów” – tłumaczą autorzy raportu.

Sprytni poszukiwacze okazji (Value Hackers)

Inflacja zaszczepiła nowy sposób myślenia o finansach, ale konsumenci nie będą oszczędzać na tym, czego naprawdę chcą. Zamiast tego polują na najlepsze oferty.74 proc. konsumentów jest zaniepokojonych rosnącymi kosztami artykułów codziennego użytku i dostosowują swój sposób myślenia o finansach do działań. Ankietowani wyznali, iż mają w planach zaoszczędzić więcej pieniędzy, stosując coraz sprytniejsze strategie uzyskania atrakcyjnych ofert – wskazuje na to już 44 proc. badanych. W jaki sposób planują to zrobić? Coraz więcej konsumentów sięga po podróbki, płacą kartą kredytową lub punktami lojalnościowymi, przechodzą na marki własne premium i uczestniczą w bezpłatnych zajęciach. Na popularności zyskują także tzw. deinfluencerzy, którzy w mediach społecznościowych demaskują produkty.

Jak firmy mogą odpowiedzieć na te potrzeby? Eksperci radzą im zwiększać zachęty, wprowadzać innowacje w zakresie przystępności cenowej i zaspokajać potrzeby osób świadomych kosztów. Jako rozwiązania wskazują miedzy innymi rozwój programów lojalnościowych, gdzie klienci po zgromadzeniu odpowiedniej ilości punktów, wykorzystają je na przyszłe zakupy. Bezpłatne usługi typu “wszystko w jednym”, takie jak: czyszczenie, naprawy lub gwarancje, również mogą przyciągnąć łowców okazji. Konsumenci chcą szybkich i skutecznych rozwiązań, które wzmocnią ich ciała i umysły. Udowodniona skuteczność będzie miała wpływ na decyzje zakupowe.

Zdęcie główne: Unsplash

Idź do oryginalnego materiału