We wtorek pasażerowie pozwali linie lotnicze Delta Air Lines i United Airlines, którzy twierdzili, iż zapłacili dodatkowe pieniądze za miejsce przy oknie, a ostatecznie zostali umieszczeni na miejscach obok pustej ściany. W sądzie federalnym w San Francisco złożono propozycje pozwów zbiorowych przeciwko liniom United, a w sądzie federalnym w Brooklynie w Nowym Jorku przeciwko liniom Delta. Linie domagają się milionów dolarów odszkodowania dla ponad miliona pasażerów każdego przewoźnika.
W skargach podano, iż w niektórych samolotach Boeing 737, Boeing 757 i Airbus A321 siedzenia, które normalnie miałyby okna, są pozbawione okien ze względu na umiejscowienie kanałów klimatyzacyjnych, przewodów elektrycznych lub innych elementów.
Pasażerowie twierdzą, iż linie Delta i United nie oznaczają tych miejsc podczas rezerwacji, w przeciwieństwie do takich konkurentów jak Alaska Airlines i American Airlines, choćby jeżeli pobierają za nie dziesiątki, a czasami setki dolarów. W pozwach wskazano, iż ludzie kupują miejsca przy oknie z różnych powodów, m.in. aby uśmierzyć strach przed lataniem lub chorobą lokomocyjną, zająć czymś dziecko, uzyskać więcej światła lub obserwować świat.
„Gdyby powodowie i członkowie grupy wiedzieli, iż kupowane przez nich siedzenia są bez okien, nie wybraliby ich – a tym bardziej nie zapłaciliby więcej” – czytamy w skardze złożonej przez United. Podobny zapis znalazł się w skardze złożonej przez Delta. Delta ma siedzibę w Atlancie, a United w Chicago. Żadna z firm nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.
Dodatkowe przychody z wyboru miejsc, opłat za bagaż, podwyższenia klasy lotu, korzystania z saloników lotniskowych i innych usług pomagają przewoźnikom zarabiać więcej pieniędzy podczas lotów, jednocześnie utrzymując niskie ceny bazowe.
Pozew przeciwko Delcie prowadzi Nicholas Meyer z Brooklynu, a przeciwko United – Marc Brenman z San Francisco i Aviva Copaken z Los Angeles. Copaken twierdzi, iż United zwróciło jej opłaty za miejsca bez okien na dwóch lotach, ale nie zwróciło opłaty za trzeci.
Pasażerowie mogą skorzystać ze stron internetowych, takich jak SeatGuru, aby dowiedzieć się o zaletach i wadach konkretnych miejsc, w tym miejsc bez okien. Carter Greenbaum, prawnik, którego firma wniosła oba pozwy, powiedział, iż możliwość znalezienia informacji na stronach internetowych osób trzecich nie usprawiedliwia postępowania linii Delta i United.
„Firma nie może przeinaczać charakteru sprzedawanych przez siebie produktów, a następnie opierać się na opiniach osób trzecich i twierdzić, iż klient powinien był wiedzieć, iż firma kłamie” – stwierdził w wiadomości e-mail.