
Choć cyfrowe narzędzia, platformy i usługi chmurowe są stale doskonalone, jedno pytanie często pozostaje bez odpowiedzi: jak pracownicy naprawdę odnajdują się w cyfrowym środowisku pracy? Przeciętna organizacja korzysta dziś z ponad 130 aplikacji SaaS, co zamiast zwiększać efektywność, często prowadzi do przeciążenia i frustracji. Platformy do analizy Cyfrowych Doświadczeń Pracowników (DEX) przybliżają managerów do znalezienia odpowiedzi na to pytanie. Dzięki temu możliwe jest sprawienie, aby środowisko pracy przestało być tylko funkcjonalne, a stało się prawdziwie przyjazne ludziom. Tylko wtedy technologia może dostarczyć realną wartość i zwiększyć kompetencje zespołów.
Przeciążenie cyfrowe – cicha blokada produktywności
Ekosystemy IT często buduje się wokół narzędzi, zapominając o ich użytkownikach. W efekcie nie wszystkie procesy są spójne czy intuicyjne. Zamiast ułatwiać pracę zintegrowanymi rozwiązaniami, firmy dostarczają pracownikom zestawy aplikacji, które nie współpracują ze sobą. Jak wskazuje amerykańska firma analityczno-doradcza Gartner, transformacja cyfrowa niesie ze sobą coraz więcej wyzwań. Częste wdrażanie nowych technologii może prowadzić do coraz większego zmęczenia zmianami.
Przykładowo, organizacje wdrażają dziś więcej narzędzi niż kiedykolwiek wcześniej. Według danych Statista przeciętna firma korzysta już z około 130 aplikacji SaaS. W teorii ma to zwiększać efektywność, a w praktyce jednak często skutkuje frustracją i przeciążeniem. Aż 75% organizacji walczy z tzw. przesytem zmian. Z badania „Bliżej Siebie” wynika, iż blisko 30% pracowników obawia się, iż nie poradzi sobie z tempem cyfrowych wdrożeń i ilością nowej wiedzy do przyswojenia.
„To nie są tylko statystyki, to rzeczywistość, w której cyfrowe narzędzia zaczynają utrudniać pracę zamiast ją wspierać. Silosy informacyjne, mnóstwo loginów czy nieintuicyjne systemy powodują, iż łatwo się pogubić. Zbyt wiele narzędzi bez przemyślanej integracji nie wspiera pracy, tylko ją komplikuje. Jeszcze większy problem pojawia się, gdy kolejne rozwiązania zastępują poprzednie, zanim te pierwsze zostaną przyswojone. Takie sytuacje pojawiają się coraz częściej, zwłaszcza ze względu na gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji” – zauważa Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software.
Wszystko to prowadzi do jednego, zasadniczego wniosku. Sama obecność technologii nie gwarantuje sukcesu. najważniejsze staje się nie tylko jakie narzędzia wdrażamy, ale jak są one odbierane i wykorzystywane przez pracowników. Właśnie tutaj pojawia się rola nowych, holistycznych podejść do cyfrowego środowiska pracy, które uwzględniają doświadczenia użytkowników końcowych. Aby organizacje mogły efektywnie wspierać swoje zespoły, potrzebują narzędzi, które umożliwiają zrozumienie tego, jak technologia wpływa na codzienną pracę. Takie możliwości oferują platformy Cyfrowego Doświadczenia Pracownika (DEX).
Nowe spojrzenie na komfort pracy z technologią
Podczas gdy dział IT koncentruje się na bezpieczeństwie, dystrybucji oprogramowania, aktualizacjach Windowsa i innych ściśle technicznych aspektach, użytkowników interesuje wydajność komputera, żywotność baterii w urządzeniach mobilnych czy jakość połączeń audio i wideo podczas spotkań online. Prawidłowo funkcjonujący system nie jest efektem przypadku. Skuteczne rozwiązywanie zarówno oczywistych, jak i trudnych do przewidzenia problemów, zanim zakłócą pracę użytkowników wymaga staranności oraz odpowiedniego planowania.
Informacji i narzędzi niezbędnych do zapewnienia jak największego komfortu pracy w środowisku cyfrowym dostarczają platformy Cyfrowego Doświadczenia Pracownika (Digital Employee Experience, DEX). To narzędzia wspierające nowoczesne podejście do zarządzania cyfrowym środowiskiem pracy, oparte na danych, empatii i realnym zrozumieniu potrzeb użytkowników końcowych. Analizują one rzeczywiste wzorce korzystania z technologii, stabilność systemów oraz poziom satysfakcji pracowników. Monitorują np. długość pracy baterii laptopów, wydajność aplikacji i systemów czy jakość połączenia internetowego. Dzięki temu możliwa jest identyfikacja problemów zanim doprowadzą one do spadku motywacji, wzrostu liczby zgłoszeń do działu IT czy odrzucenia narzędzi przez użytkowników.
W przeciwieństwie do tradycyjnych wskaźników technicznych, platformy Cyfrowych Doświadczeń Pracowników dostarczają pełniejszego, bardziej ludzkiego obrazu funkcjonowania cyfrowego miejsca pracy. Korzyści z ich wdrożenia są różnorodne i dopasowane do potrzeb konkretnych zespołów.
„Dla administratorów IT, DEX to narzędzie, które umożliwia automatyczne wykrywanie awarii, zbieranie informacji zwrotnych od użytkowników i szybką reakcję, często zanim pracownicy zgłoszą błędy do helpdesku. Pozwala to na bardziej proaktywne zarządzanie infrastrukturą informatyczną i zmniejszanie obciążenia działów wsparcia. Z kolei managerowie ds. HR mogą monitorować cyfrowe doświadczenia pracowników, rozpoznawać źródła frustracji i wspólnie z działem IT tworzyć środowisko pracy, które sprzyja zaangażowaniu i efektywności. To także wsparcie dla budowania nowoczesnej marki pracodawcy oraz skuteczniejszych działań rekrutacyjnych i retencyjnych” – mówi Sebastian Wąsik.
Cyfrowe środowisko pracy z ludzką twarzą
W dobie nieustannych transformacji technologicznych firmy nie mogą już dłużej ignorować realnych doświadczeń swoich pracowników. Cyfrowe środowisko pracy nie może być projektowane wyłącznie pod kątem wydajności systemów czy liczby wdrożonych narzędzi — musi odpowiadać na potrzeby ludzi, którzy z tych narzędzi korzystają każdego dnia. Tylko wtedy technologia staje się sprzymierzeńcem, a nie kolejnym źródłem presji.
„Nie da się zbudować efektywnego cyfrowego środowiska pracy bez zadbania o cyfrowe doświadczenia jego użytkowników. To właśnie od ich komfortu i zadowolenia zależy dziś, jak bardzo technologia będzie naprawdę wspierać biznes, a nie tylko go zmieniać”– podsumowuje Sebastian Wąsik.
Organizacje, które postawią na wsłuchiwanie się w cyfrowe doświadczenia użytkowników, zyskają przewagę nie tylko technologiczną, ale przede wszystkim ludzką – budując zaangażowane, efektywne i odporne zespoły. Bo dziś to nie kolejne narzędzie decyduje o sile firmy, ale to, jak bardzo wspiera ono tych, którzy mają dzięki niemu działać lepiej.