Dlaczego otwarte dane są potrzebne w walce z bezdomnością

cyberfeed.pl 3 miesięcy temu


Podczas lutego Konferencja State of Open Con 24 w Londyniedelegaci otrzymali z życia wzięty przykład znaczenia otwierania danych w celu rozwiązania problemu bezdomności.

Dyskusja panelowa, której przewodniczył globalny szef polityki Open Data Institute (ODI), Resham Kotecha, dotyczyła wyzwań, przed jakimi stoją władze lokalne Londynu i organizacja charytatywna, próbując uzyskać dostęp do odpowiednich danych. Dane nie tylko pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji politycznych, ale mogą również sprawić, iż usługi świadczone przez organizację charytatywną będą bardziej ukierunkowane i potencjalnie skuteczniejsze.

„Istnieje również wiele zbiorów danych, które są otwarte i być może nie są wykorzystywane najlepiej jak potrafią lub nie są publikowane w sposób umożliwiający ludziom dostęp do nich” – powiedział.

Analizując niektóre wyzwania związane z danymi związanymi ze wspieraniem osób bezdomnych, panelista Alessandro Nicoletti, badacz z krajowej organizacji charytatywnej Centrepoint dla młodzieży, mówił o różnych istniejących definicjach bezdomności. „Mamy natychmiastowy pomysł [of homelessness] czy ktoś źle śpi” – powiedział. „Jednak jest o wiele więcej osób, które można uznać za bezdomnych, jeżeli nie śpią na ulicy”.

Wskazał na dane Urzędu Statystyk Narodowych (ONS), z których wynika, iż ​​wiele osób nie jest zaliczanych do kategorii bezdomnych, ponieważ nie śpią na ulicy.

W marcu 2023 r Przegląd dowodów ONS na temat „ukrytej bezdomności” w Wielkiej Brytanii zgłosiło, iż w tej chwili nie jest możliwe oszacowanie prawdziwej skali „ukrytej” bezdomności w Wielkiej Brytanii ze względu na znane trudności w dotarciu do tej grupy populacji.

„Wielu młodych ludzi w dużym stopniu korzysta z nieformalnych sieci kontaktów” – stwierdziła Nicoletti. „Mogą surfować po kanapach, spać u znajomych, chodzić od jednego domu do drugiego i tak naprawdę nie zwracają się do rady ani nie proszą o wsparcie. Jednak wciąż stoją przed tymi samymi wyzwaniami. Nie mają dachu nad głową i mogą żyć w biedzie”.

Brak pełnej widoczności

Drugi członek panelu, Salman Klar, kierownik ds. spostrzeżeń i analiz w radzie Wandsworth i Richmond Borough, mówił o braku otwartych danych niezbędnych do pełnego zrozumienia bezdomności. „Nie można po prostu otworzyć danych i udostępnić ich” – powiedział, dodając, iż otwieranie danych wiąże się z kosztami. „Ktoś musi to przeanalizować” – stwierdził Klar. „Ktoś musi dopilnować, aby dane były zgodne z przepisami; ktoś musi to gdzieś umieścić i zająć się pytaniami uzupełniającymi.

Poza kwestie techniczne i związane z zarządzaniem, powiedział: „Ujawnianie informacji może mieć koszty polityczne. Czasami organy publiczne mają trudności z udostępnieniem informacji, ponieważ mogą się martwić, co ludzie powiedzą, gdy spojrzą na dane”.

Jednak brak danych oznacza, iż ​​podejmowanie decyzji na poziomie lokalnym jest utrudnione, np. zrozumienie korzyści, jakie otrzymują mieszkańcy. „Nie mamy pełnego obrazu świadczeń, ponieważ mamy dostęp jedynie do danych o świadczeniach mieszkaniowych” – powiedział Klar.

„Największym brakującym rozwiązaniem jest Universal Credit, którym zarządza Departament Pracy i Emerytur. „Właściwie nie wiemy, czy Universal Credit został włączony, czy wyłączony”.

Nicoletti powiedział, iż codziennie rozmawia z departamentami rządowymi na temat dostępu do danych, których Centrepoint potrzebuje do wspierania młodych bezdomnych. „Publikuje się wiele statystyk, ale istnieją ogromne luki, zwłaszcza jeżeli spojrzeć na dezagregację według wieku” – wyjaśnił. „Ponieważ nie możemy znaleźć tych danych publicznie, musimy polegać na wolności informacji [FOI] prośby, abyśmy mogli uzyskać dostęp do informacji przechowywanych na szczeblu rady”.

Wiąże się to z wysyłaniem wniosków o informację FOI do 309 władz lokalnych w Anglii.

We wrześniu 2023 r. ODI opublikowało Koszty utrzymania sprawozdanie, w którym przeanalizowano, w jaki sposób dane mogą pomóc w walce z kryzysem. W raporcie ODI zauważyło, iż młodzi ludzie to zwykle osoby samotne i mogą korzystać wyłącznie z mieszkań typu studio lub mieszkań z jedną sypialnią, brakuje natomiast jednopokojowych mieszkań socjalnych. ODI stwierdziło, iż rząd nie gromadzi informacji na temat mieszkań socjalnych na podstawie wielkości pokoju, co utrudnia uzyskanie pełnego obrazu dostępności.

W artykule ODI podkreślono wyzwania związane z danymi Centrepoint. W raporcie ostrzegł, iż istnieją bariery w wymianie danych między władzami lokalnymi i centralnymi, takie jak te zidentyfikowane przez Departament Mieszkalnictwa, Wyrównywania Poziomów i Społeczności. „Należą do nich brak zasobów i obawy dotyczące ochrony danych. Ponieważ rząd centralny jest zwykle dostawcą oficjalnych statystyk, samorządom lokalnym trudno jest otwarcie publikować gromadzone i przechowywane dane” – stwierdziło ODI.

Biorąc pod uwagę rolę spółdzielni mieszkaniowych w zapewnianiu mieszkań socjalnych, ODI zasugerował, iż powinny one być zobowiązane do spełnienia tych samych wymagań w zakresie sprawozdawczości co władze lokalne, aby zapewnić pełniejszy obraz stanu zasobów mieszkaniowych w sektorze wynajmu mieszkań socjalnych. „W szczególności obejmowałoby to dane na temat jakości zasobów mieszkaniowych będących w posiadaniu prywatnych spółdzielni mieszkaniowych” – stwierdziło ODI.

Omawiając wyzwania związane z gromadzeniem danych na temat bezdomności, Klar powiedział: „Udawanie się do 300 lub więcej samorządów w celu uzyskania informacji nie jest skuteczne”. Powiedział również, iż samorządy nie mają możliwości przeprowadzania masowego czyszczenia danych.

W zeszłym miesiącu Gareth Davies, szef Krajowego Urzędu Kontroli, w swoim corocznym przemówieniu opisał dane jako jeden z trzech czynników zwiększających produktywność w sektorze publicznym. „Spójne definicje, standardy, a przede wszystkim jakość są niezbędne, jeżeli obywatele mają odczuć wzrost poziomu usług i spadek kosztów” – stwierdził.

Klar wierzy, iż posiadanie bardziej otwartych danych pomaga decydentom w samorządach i organizacjom wspierającym, takim jak Centrepoint, uzyskać kompleksowe zrozumienie złożonych problemów, takich jak bezdomność czy ubóstwo. Uznał potrzebę opisywania odpowiedniego rodzaju danych w sposób zapewniający ich spójność i możliwość odnalezienia. „Im bardziej będziemy mogli otworzyć dane, tym więcej będziemy mieli pomysłów na rozwiązanie bardzo, bardzo złożonych problemów” – powiedział.

Tematem dyskusji panelowej były korzyści dla społeczeństwa wynikające z otwarcia danych, zarówno na szczeblu samorządowym, jak i centralnym. ODI uważa również, iż ogół społeczeństwa musi zrozumieć siłę otwartych danych. „Uważamy, iż naprawdę ważna jest kooperacja z organizacjami, abyśmy mogli rzeczywiście dotrzeć z tym przesłaniem, niezależnie od tego, czy są to decydenci, czy grupy społeczne, czy też podnoszenie kwalifikacji społeczności, aby wiedziały, dlaczego należy prosić o otwartość danych i co mogą one zrobić – stwierdził Kotecha.



Source link

Idź do oryginalnego materiału