Dlaczego warto prowadzić badania UX?

1 miesiąc temu

Badania UX to, mówiąc w skrócie, zbiór metod badawczych, jakich możemy użyć, aby przyjrzeć i poznać potrzeby i oczekiwania naszych użytkowników. Badania UX wykonać można na dowolnym etapie projektu, zarówno w fazie jego tworzenia, jak i na już istniejącym produkcie – wówczas koncentrujemy się na poprawieniu jego użyteczności. Zawsze jednak, badania UX mają na celu takie wprowadzenie zmian lub rozwiązań, które sprawią, iż nasz produkt będzie lubiany i chętnie użytkowany przez Klientów.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Czy badania UX są ważne?
  • Kiedy prowadzić badania?
  • Typy i rodzaje badań
  • Jak zorganizować badania?

Czy badania UX są ważne?

Każdy produkt, niezależnie od tego czy jest rzecz całkiem fizyczna, jak na przykład krzesło, czy może aplikacja internetowa albo strona www, tworzone są dla kogoś i po coś. o ile już wiemy, dla kogo i po co, to naszym największym zainteresowaniem powinna być kwestia użyteczności, czyli takie zaprojektowanie produktu, aby docelowy użytkownik wiedział jak go używać, czerpał z niego korzyści i odczuwał pozytywne emocje. Dzięki temu, produkt będzie lubiany i używany, a co za tym idzie – chętniej kupowany.

Pamiętać należy tu o tym, iż projekt i funkcjonalności produktu będą się od siebie różnić w zależności od grupy docelowej. Inaczej bowiem przygotujemy rzecz skierowaną do seniora, a inaczej do rodziców małych dzieci. Dlatego ważne są badania – dzięki nim dowiemy się czego potrzebują nasi Klienci. Jest to zatem wartość obustronna.

Typy badań UX

Badania w obszarze UX najprościej podzielić możemy na badania ilościowe i jakościowe.

Badania ilościowe charakteryzują się dużą liczbą osób badanych dzięki czemu możemy uzyskać bardzo dużą liczbę danych, które posłużą nam do dalszej analizy i wyciągania wniosków. Badania ilościowe odpowiedzą nam zatem na pytania Jak często? oraz Ile? Są również stosunkowo mało czasochłonne (w porównaniu do badań jakościowych.)

Opcji ilościowego badania jest kilka. Najpopularniejsze z nich to:

  • testy A/B
  • sortowanie kart
  • testy porównawcze (benchmarking)
  • analityka internetowa (np. Google Analytics)
  • ankiety
  • badania eye tracking

Są to badania, które bez trudu można wykonać w każdej organizacji, niskim nakładem kosztów i personelu, a możemy dzięki nim ustalić wiele przydatnych danych.

Badania jakościowe odpowiedzą Ci na pytania Dlaczego? W jaki sposób? Kiedy? Gdzie? Są to badania nieco bardziej czasochłonne i wymagające sporej wiedzy z zakresu UX. Polegają one bowiem na bezpośrednim kontakcie z użytkownikiem i odpowiedniego zaplanowania badań.

Do badań jakościowych należą:
– wywiady pogłębione, podczas których badacz rozmawia bezpośrednio z badanym
– badania terenowe, polegające na obserwowaniu i kontakcie z użytkownikiem podczas użytkowania produktu
– grupy fokusowe, kiedy badacz prowadzi rozmowę z kilkoma badanymi
– moderowane / niemoderowane testy użyteczności, gdy badani wykonują zadania wskazane przez badacza
– sortowanie kart

Wybór rodzaju badania zależy zatem przede wszystkim od tego, co chcemy ustalić i jakie mamy możliwości oraz wiedzę.

Kiedy prowadzić badania?

Badania UX możemy wykonywać na każdym etapie projektu. Badać możemy zarówno powstający dopiero produkt, jak i ten już istniejący. Zaleca się obydwa przypadki, ponieważ warto aby projektowany produkt wystartował jak najlepiej przygotowany, a działający od czasu do czasu dobrze jest sprawdzić pod kątem użyteczności. Nie bójmy się zatem i nie unikajmy tego typu działań – analizy i doświadczenie pokazują, iż im lepiej produkt jest zaprojektowany pod kątem UX, tym lepiej się sprzedaje.

Jak zorganizować badania?

Idealnym rozwiązaniem dla każdej organizacji, zwłaszcza większej, jest posiadanie własnego działu lub chociaż specjalisty od UX designu. Będzie on wówczas miał pieczę nad całym projektem od początku do końca i będzie mógł realizować niezbędne działania. jeżeli jednak nie mamy na takie rozwiązanie środków, możemy sami wykonywać proste badania UX – z pewnością nie zaszkodzą, a mogą bardzo pomóc w zdiagnozowaniu problemu lub znalezieniu najlepszego rozwiązania.

W zależności od tego, na jakim etapie jest projekt, konieczne będzie odpowiedzenie sobie na pytanie – co chcemy zbadać. Klient zbyt często porzuca koszyk? Czy taka kolorystyka będzie odpowiednia dla osób starszych? Użytkownik nie chce kupić wersji premium? Jak często oglądany jest dany produkt? Na te wszystkie pytania mogą odpowiedzieć odpowiednio skonstruowane badania UX.

Możemy zatem przygotować krótką ankietę dla użytkowników, poprosić znajomych lub rodzinę o wyrażenie opinii na dany temat, podpytać na internetowych forach, zrobić burzę mózgów wśród pracowników. To wszystko może posłużyć nam za badania UX – nie będą może bardzo profesjonalne, ale mogą pomóc rozwiązać niektóre problemy.

Korzyści płynące z badań UX są tak duże i dostrzegalne, iż coraz więcej mniejszych firm – te duże już od dawna w nie inwestują – decydują się na profesjonalnego badacza w zespole. Warto zacząć od samodzielnych badań, ale z czasem zobaczysz, jak wiele korzyści one przynoszą i jak cenne mogą się stać dla Twojego biznesu.

Idź do oryginalnego materiału