Doświadczenie, stabilność i umiejętności pokolenia Silver to nieocenione wartości dla firm

7 miesięcy temu
Zdjęcie: Katarzyna Budzik, Dyrektor HR w Seris Konsalnet


W czasach, gdy technologia i innowacja zdają się dominować, nie można lekceważyć wartości, jaką wnosi do firm zatrudnienie pokolenia Silver – pracowników w wieku 40+. To pokolenie, ze swoim bogatym doświadczeniem zawodowym i życiowym, może znacząco przyczynić się do wzrostu i stabilności przedsiębiorstw. Przykładem firmy, która z powodzeniem implementuje strategię zatrudniania i integracji pracowników 40+, jest Seris Konsalnet, lider w branży security. Tu odpowiednie podejście do zarządzania wiekową dywersyfikacją pracowników przynosi obopólne korzyści.

Jak ujawnia raport portalu Pracuj.pli wśród pracodawców istnieją mity związane z zarządzaniem pracownikami pokolenia Silver. Najczęściej pojawia się obawa o to, iż osoby starsze są mniej elastyczne, mniej otwarte na nowe technologie, czy mniej produktywne. Według autorów raportu aż 59 proc. przedstawicieli pokolenia Silver twierdzi, iż pracodawcy są mniej skłonni do zatrudniania osób w wieku przedemerytalnym. Niemal co piąta osoba z pokolenia Silver deklaruje, iż osobiście doświadczyła dyskryminacji ze względu na wiek w miejscu pracy.

Tymczasem demografia jest nieubłagana: w Polsce seniorzy stanowią znaczący odsetek populacji, który będzie rósł, wpływając na rynek pracy. W 2030 roku liczba osób w wieku 60+ wzrośnie do niemal 11 mln, a w 2050 roku do 13,7 mln, co będzie stanowiło 40 proc. społeczeństwa. Na szczęście dla naszej gospodarki prawie połowa z nich deklaruje, iż zamierza pracować także na emeryturze.

Kluczowe aspekty zatrudniania pokolenia Silver

– Sądzę, iż nie należy się obawiać zatrudniania osób po 40. i 50. roku życia – mówi Katarzyna Budzik, Dyrektor HR w Seris Konsalnet. – Zatrudnianie osób z pokolenia Silver ma wiele zalet. Osoby te mają duże doświadczenie, są lojalne, stabilne odnośnie swojej kariery, a ich umiejętności efektywnej komunikacji pozwalają rozwiązywać pojawiające się konflikty i budować pozytywne relacje w zespole.

Pracownicy 40+ bardzo często posiadają szerokie doświadczenie zawodowe oraz życiowe, które pozwala im na efektywne radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Ich wiedza i umiejętności są nieocenione, szczególnie w sytuacjach wymagających szybkiego rozwiązania problemu czy w zarządzaniu kryzysowym. Ponadto pokolenie Silver jest znane z większej stabilności zawodowej. Są to pracownicy, którzy cenią sobie bezpieczeństwo pracy i są mniej skłonni do częstych zmian miejsca zatrudnienia w porównaniu do młodszych pokoleń. Ta lojalność i stabilność są cenne dla każdej firmy, szczególnie w kontekście długoterminowego planowania i realizacji projektów.

Co bardzo ważne dla pracodawcy – pracownicy 40+ często doskonale radzą sobie w zespołach wielopokoleniowych, dzięki czemu mogą pełnić rolę mediatorów i mentorów. Ich doświadczenie w pracy zespołowej i komunikacji jest najważniejsze w budowaniu silnych, zintegrowanych zespołów.

Wbrew powszechnym stereotypom, pokolenie Silver jest w stanie skutecznie adaptować się do nowych technologii i procesów; pomimo tego, iż nowoczesne technologie są projektowane dla osób dużo młodszych, 2/3 osób z pokolenia Silver nie ma problemu z adaptacją do wykorzystywania nowych technologii w pracy.

Idź do oryginalnego materiału