Dyrektor naczelny Poczty Polskiej Nick Read opuszcza organizację w marcu 2025 r. Jego tymczasowym następcą zostanie dyrektor operacyjny Neil Brocklehurst.
Ofiary skandalu pocztowego konsekwentnie domagały się odejścia Reada po latach opóźnień w wypłacie odszkodowań i ujawnieniu w tym roku, iż zagroził, iż złoży rezygnację, jeżeli nie otrzyma znacznej podwyżki.
Read objął stanowisko dyrektora generalnego we wrześniu 2019 r. zastąpienie Pauli Vennells podobnie jak sprawa przed Sądem Najwyższym, wniesiona przez zarządców placówek pocztowych, udowodniła, iż system informatyczny Horizon firmy Fujitsu był przyczyną strat księgowych, za które obwiniano operatorów placówek pocztowych.
Readowi powierzono zadanie modernizacji Poczty i jego pierwszym działaniem było wyrażenie zgody ugoda z 555 powodami w sprawie Sądu NajwyższegoNastępnie nadzorował tworzenie programów zapewniających odszkodowania finansowe ofiarom, w wyniku których wielu poszkodowanych kierowników placówek pocztowych przez cały czas czeka na rozpatrzenie swoich roszczeń o odszkodowanie wiele lat później.
Znalazł się w centrum uwagi na początku tego roku w wyniku ogólnokrajowego oburzenia po emisji dramatu ITV Pan Bates kontra poczta.Stanął w obliczu ostrego krytyka po wystąpieniu przed komisją parlamentarną w związku z oskarżeniami o składanie wprowadzających w błąd zeznań – twierdzenie to Read następnie zaprzeczył.
Read znalazł się w centrum politycznego sporu między ówczesną sekretarz stanu ds. biznesu i handlu Kemi Badenoch i byłym prezesem Poczty Henrym Stauntonem, który został zwolniony przez Badenocha.
Podczas zeznań Stauntona podważających twierdzenie Badenocha, iż był on objęty dochodzeniem w sprawie swojego zachowania, Staunton przedstawił 80-stronicowy dokument, który wykazał, iż Read był objęty dochodzeniem przez dział HR organizacji. Staunton powiedział również, iż Read groził rezygnacją więcej niż raz z powodu swojego wynagrodzenia – pomimo iż Read wcześniej zaprzeczył przed komisją pod przysięgą, iż kiedykolwiek rozważał odejście z pracy.
W oświadczeniu towarzyszącym ogłoszeniu Poczty o jego odejściu Read powiedział: „To był wielki zaszczyt pracować z kolegami i naczelnikami poczty przez ostatnie pięć lat, w tym niezwykle trudnym czasie dla firmy i naczelników poczty.
„Wciąż jest wiele do zrobienia dla tej wspaniałej brytyjskiej instytucji, ale proces odbudowy relacji z naczelnikami poczty jest w toku, a nasza praca na rzecz sprawiedliwości i zadośćuczynienia dla naczelników poczty będzie kontynuowana”.
Nigel Railton, tymczasowy przewodniczący Post Office, powiedział: „W imieniu zarządu chciałbym podziękować Nickowi za jego zaangażowanie i ciężką pracę w kierowaniu firmą przez ostatnie pięć lat. Był to trudny okres dla Post Office i jej poczmistrzów, a Nick odegrał kluczową rolę w przeprowadzeniu firmy przez ten okres, rozpoczynając jednocześnie istotny proces zmiany kulturowej”.
Odczyt pojawi się przed kolejny etap publicznego dochodzenia w sprawie skandalu pocztowego w październiku. Ta ostatnia faza dochodzenia będzie badać obecne praktyki i procedury w Urzędzie Pocztowym, a także kwestie odszkodowań.
Read jest ostatnim z szeregu dyrektorów Post Office, którzy odeszli w ostatnich tygodniach. Organizacja ma w tej chwili tymczasowe nominacje na kilka kluczowych stanowisk na poziomie zarządu, w tym przewodniczącego, dyrektora finansowego, dyrektora operacyjnego (COO) i dyrektora ds. transformacji (CTO) w wyniku ostatnich odejść.
Tymczasowy CEO Brocklehurst dołączył do Post Office dopiero w lipcu jako tymczasowy COO. Wcześniej pracował w Camelot, byłym operatorze National Lottery – podobnie jak tymczasowy przewodniczący Railton i tymczasowy CTO Nice.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy ujawnione przez Computer Weekly w 2009 r.ujawniając historie siedmiu podnaczelników poczty i problemy, z jakimi musieli się zmierzyć z powodu systemu księgowego Horizon, co doprowadziło do najpowszechniejszej pomyłki sądowej w historii Wielkiej Brytanii (zobacz poniżej chronologię artykułów Computer Weekly na temat skandalu od 2009 r.).
• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o skandalu Horizon •
• Zobacz także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia •
• Przeczytaj także: Złośliwa wola i niekompetencja Poczty i Fujitsu oznaczają ogromne rachunki dla podatników •