Dzień Przedsiębiorcy: tysiące osób rozwijają się dzięki franczyzie

5 godzin temu

21 czerwca, a więc już jutro, obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy – święto ludzi z wizją, odwagą i gotowością do działania.

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Wg opinii ekonomistów ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przy odpowiednim wsparciu i sprawdzonych mechanizmach każdy może rozwinąć swój potencjał i skutecznie prowadzić firmę

Z najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), który przygotowany został przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, iż 83% osób uważa założenie firmy w naszym kraju za proste, jednak tylko ok 3% decyduje się na ten krok. Koszt inwestycji, lęk przed porażką oraz brak wiedzy i doświadczenia skutecznie powstrzymują wielu potencjalnych przedsiębiorców przed rozpoczęciem działalności.

– Wiele osób marzy o własnym biznesie, choć nie zawsze postrzegają siebie jako przedsiębiorczych. Tymczasem doświadczenie 10 tys. naszych franczyzobiorców pokazuje, iż przy odpowiednim wsparciu i sprawdzonych mechanizmach każdy może rozwinąć swój potencjał i skutecznie prowadzić firmę – mówi Przemysław Kijewski COO jednostki biznesowej Żabka Polska. – Dziś przedsiębiorczość nie musi oznaczać działania w pojedynkę. Franczyza z Żabką, to gotowy model biznesowy i kompleksowe wsparcie już od pierwszych dni współpracy. Dzięki temu minimalizujemy ewentualne niepowodzenia i zwiększamy szanse na sukces – dodaje Przemysław Kijewski.

80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy

Franczyza jest nie tylko atrakcyjną, ale jest także bardziej bezpieczną opcją niż tradycyjny model prowadzenia biznesu. Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) 80% franczyzobiorców po 5 latach wciąż prowadzi swoje firmy, podczas gdy dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia sieci, ten sam wskaźnik wynosi już tylko 20%.

– Sieci franczyzowe oferują sprawdzony model operacyjny, który ogranicza ryzyko niepowodzenia. Przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w zakresie szkoleń, marketingu oraz zarządzania biznesem, co zdecydowanie ułatwia start – mówi Jacek Biskup, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców. – w tej chwili za główną przewagę franczyzy uważam jej zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Pojedynczy przedsiębiorca często nie dysponuje odpowiednimi środkami, by dostosować swój biznes do takich zmian – dodaje Jacek Biskup.

Żabka, jako lider rynku, wspiera rozwój przedsiębiorczości

Obecnie w Polsce działa ponad 1350 systemów franczyzowych, a wg danych Polskiego Towarzystwa Gospodarczego z 2023 r. niemal 80% franczyzobiorców w Polsce działa w sektorze handlu. W tym gronie Żabka jest największą siecią, zrzeszającą już 10 tys. franczyzobiorców i liczącą ponad 11 500 placówek. Jej franczyzobiorcy tworzą ekosystem dający pracę ok 68 tys. osób i aktywizują lokalne społeczności – od młodych dorosłych po osoby 50+ i cudzoziemców.

Żabka tworzy również narzędzia wspierające rozwój przedsiębiorczości w Polsce. W kwietniu 2024 r. sieć uruchomiła bezpłatny portal edukacyjny: StudiumPrzedsiebiorczosci.pl, z którego aktywnie korzysta już ponad 300 tys. użytkowników. Skierowany jest do osób planujących założenie lub rozwinięcie własnego biznesu, bądź chcących poszerzyć swoją wiedzę. Akademia Przedsiębiorczości to program realizowany z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej i I’GS „In Good Strategy” Moniki Ferreiry, adresowany do franczyzobiorców Żabki – zawiera cykle szkoleń z zarządzania, finansów, przywództwa i nowych technologii. Od 2023 r. wzięło w nim udział blisko 3 tys. osób. Z kolei program „Bezpieczny start” pozwala osobom zainteresowanym własnym biznesem przetestować swoje umiejętności w praktyce i zobaczyć z bliska, czym na co dzień zajmuje się franczyzobiorca.

Kobiety i mężczyźni w biznesie – nierówności, które można wyrównać

Raport GEM pokazuje, iż kobiety częściej niż mężczyźni zauważają szanse biznesowe w swoim otoczeniu (75% vs. 51%), ale mają niższe przekonanie o własnych kompetencjach (45% vs. 51%). Franczyza, może niwelować te bariery, zapewniając szkolenia, mentoring i sprawdzony model działania. Panie stanowią 65% przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy Żabka.

– Model franczyzowy Żabki od początku bardzo mi odpowiadał. Przekonało mnie solidne wsparcie oferowane przez sieć oraz fakt, iż nie muszę budować marki od podstaw, a jednocześnie mam realny wpływ na sposób prowadzenia sklepu. Co szczególnie istotne, już od pierwszego dnia działalności sklep generuje przychody, dzięki czemu inwestycja bardzo gwałtownie się zwraca – mówi Żaneta Kisiel, franczyzobiorczyni Żabki z Lublina i członkini Rady Franczyzobiorców.

Przedsiębiorczość ze wsparciem

Dzień Przedsiębiorcy to dobry moment by przypomnieć, iż przedsiębiorczość to nie tylko działalność biznesowa – to podstawa rozwoju gospodarczego kraju. A z odpowiednim wsparciem może być też szansą dla wielu osób na stabilną przyszłość.

Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.

Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 11 000 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego.

Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką froo. Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Więcej: www.zabka.pl/franczyza
https://www.youtube.com/shorts/Md2Y2ne9ca8
Idź do oryginalnego materiału