Zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy stacjonarni przyzwyczajeni są do generowania papierowych paragonów. Udział tych elektronicznych wciąż jest niewielki. A przecież ta technologiczna zmiana to automatyczne cięcie wydatków. Gdzie jeszcze możemy poszukać oszczędności?
Oszczędność wynikająca z e-paragonów
Papierowe paragony to w obecnych czasach przeżytek. To co sprawdzało się przed laty, nie musi być najlepszym dostępnym rozwiązaniem dzisiaj. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, iż tradycyjne paragony są niewygodne. Konsumenci je gubią. Tusz na nich jest nietrwały. Są stratą papieru i niepotrzebnymi kosztami. Jak podają rządowe strony, bieżące „przepisy pozwalają na wystawienie klientowi paragonu w postaci elektronicznej”.
Jakie korzyści wynikają z rezygnacji z paragonu papierowego? Do elektronicznego dostęp mamy w każdym momencie. Jest on gwarancją autentyczności. W mniejszym stopniu narażony jest na zgubienie. Dużo prościej go przechowywać. Ogranicza szarą strefę. Warto wspomnieć również o wpływie na ochronę środowiska oraz oszczędności dla firm… Jak duże one mogą być?
– Oszczędności kosztowe na samym procesie fiskalizacji dzięki e-paragonom (papier, energia, serwisowanie i amortyzacja urządzeń) w zależności od skali i rodzaju biznesu mogą sięgać od 50 do 80 proc. – powiedział w rozmowie z PAP prezes Platformy Detalistów, Cezary Pierzan. Dodał on również, iż występują równie ważne oszczędności czasowe „związane z przyspieszeniem transakcji, z zastrzeżeniem, iż mogą pojawić się tylko w przypadku takich sposobów wydania e-paragony, które nie wydłużają procesu sprzedażowego”.
Przeczytaj również: Zbliża się posiedzenie Fed. Czy inwestorzy mają powody do obaw?
Gdzie szukać oszczędności w firmie ?
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. W dużej mierze zależy ona od rodzaju prowadzonego biznesu, strategii, planów działalności, a także dostępnych funduszy. Postanowiliśmy wyszukać kilka uniwersalnych rozwiązań, które mogą trafić do większości przedsiębiorców.
Zacznijmy od energii. Ta na początku 2023 roku znacznie podrożała. Poziom wzrostu zaskoczył wiele firm doprowadzając je do bankructw oraz niewypłacalności. Jak je obniżyć rachunki za prąd? Najprościej jest wymienić wszystkie żarówki na energooszczędne, zamontować oświetlenie z czujnikami ruchu, stosować listwy wyłącznie z wyłącznikiem oraz używać światła dziennego tak długo, jak to tylko możliwe.
Kolejnym kosztem stałym jest ogrzewanie. Ono również może zostać odpowiednio zoptymalizowane. Nowoczesne technologie pozwalają na sterowanie grzejnikami tak, aby dostosowywały one intensywność przekazywanego ciepła do liczby osób pracujących w pomieszczeniu. I choć trudno jest oszacować dokładny poziom oszczędności wynikający z tego rozwiązania, to zdaniem ekspertów z Exorigo Upos może on wynieść choćby 40 proc. Wiele zależy od sposobu ocieplania całego budynku oraz od metrażu biura.
Nie istnieje oczywistsza forma poszukiwania oszczędności niż negocjacja. Nie ma warunków, których nie możesz próbować renegocjować. Współpracując regularnie z zewnętrznymi usługodawcami możesz doszukiwać się rabatów. Przeglądaj również cenniki podwykonawców i porównuj je z ofertami konkurencji. Nie miej obaw przed zmianami. Poszukuj ofert i okazji najkorzystniejszych dla Ciebie w danym momencie. Spoglądaj długoterminowo.
To na co także masz bardzo duży wpływ to terminowość. Odsetki potrafią wykończyć każdego przedsiębiorcę. gwałtownie rosną. Zanim się obejrzysz do Twoich rachunków zostaną doliczone dodatkowe sumy. Optymalizując koszty musisz dbać o terminowość. o ile posiadasz opłaty stałe, np. co miesiąc wysyłasz przelewy za najem powierzchni – ustaw stałe polecenie przelewu.
Przeczytaj również: Moda na start-up. Jak sztuczna inteligencja może wspomóc recykling odzieży?
Zdjęcie główne: Pexels