25 tysięcy młodych Polaków, czyli co dziesiąty maturzysta, w zeszłym roku zrealizowało projekt społeczny.
Szkoła, w której uczniowie realizują projekty, dzielą się wiedzą, tworzą rzeczy nowe, przydatne, korzystne dla ludzi, zamiast wkuwania teorii. Już od dekady takie działania robi Marcina Bruszewski, współzałożyciel "Zwolnionych z teorii" - olimpiady, która od 10 lat udowadnia, iż nastolatki potrafią więcej niż nam się wydaje.
Od projektu pomagającego seniorom w nauce sztucznej inteligencji, robieniu zakupów online i użycia komputera przez system wyboru liceum, aż po inicjatywę, która przekonała Ministerstwo Edukacji do wprowadzenia zatyczek do uszu na maturze - młodzi Polacy zamieniają szkolne ławki w inkubator społecznych innowacji.
W tym odcinku dowiecie się, dlaczego tradycyjny model edukacji potrzebuje fundamentalnej zmiany i jak rozwijać w uczniach kompetencje przyszłości. Marcin porówna naukę przedsiębiorczości do nauki języka angielskiego i wyjaśni, dlaczego kompetencje miękkie są jak "angielski XXI wieku". Opowie też o tym, jak doświadczenia "Zwolnionych z teorii" wpływają na kształt nowej podstawy programowej.
To rozmowa o edukacji, która wychodzi poza teorię i pokazuje, iż prawdziwa nauka zaczyna się od działania. Zapraszamy do słuchania!
00:00:00 Intro
00:01:32 O gościu
00:06:41 Łączenie przedsiębiorczości z edukacją zmienia paradygmat
00:09:50 Praca fizyczna zanika, rola maszyn wzrasta
00:13:26 Projekty publiczne wpływają na reputację i emocje
00:19:43 Aktywności obywatelskie w Polsce
00:22:18 Ludzie, licea, różnorodność
00:35:46 kooperacja w edukacji
00:42:43 Nowy przedmiot: teoria demokracji i projekty zespołowe
00:45:16 25 tysięcy uczniów działa w Zwolnionych z teorii
00:48:49 Zwolnieni z teorii w CV
00:55:31 Politycy i edukacja
Muzyka: Kevin MacLeod Werq Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 4.0 License/mix by Jedrzej Paulus https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Oceń nasz podcast na Apple Podcasts: https://bit.ly/EscolaMobileIT