Jak efektywnie wydawać środki na reklamę w internecie oraz z jakich rozwiązań mogą korzystać marki? Ekspert radzi jak rozpocząć promowanie własnego biznesu w sieci.
Reklama jest nieodłącznym elementem marketingu. Pozwala na rozpowszechnienie i wypromowanie produktu bądź usługi, którą oferuje dana firma. choćby przyjęło się mówić, iż reklama jest dźwignią handlu, a to oznacza, iż bez odpowiednich działań można nie osiągnąć zakładanego wyniku. Wiele młodych firm często nie wie jak rozpocząć promowanie swoich produktów bądź usług.
Reklamy telewizyjne czy billboardy wymagają zdecydowanie większych środków na start w porównaniu do internetowych bannerów. Dlatego zapytaliśmy eksperta jak efektywnie można wydawać środki na reklamę w internecie oraz z jakich rozwiązań korzystać na początku. Damian Karbownik, Co-CEO firmy Fonia, dzieli się swoją wiedzą, co należy zrobić na starcie.
„To wszystko zależy od perspektywy, czyli od produktu lub usługi, którą oferuje dana firma. Kluczową kwestią jest oczywiście określenie naszej grupy docelowej. Podstawową zasadą jest podjęcie decyzji, czy naszym klientem są firmy, a więc tzw. klient B2B, czy może osoby prywatne, a więc B2C. Na bardziej bezpośredni i spontaniczny rodzaj komunikacji możemy sobie pozwolić, gdy nasz produkt lub usługa skierowany jest do młodszej grupy docelowej, a jej zakup jest impulsywny. Na inną natomiast, gdy odbiorcą są osoby dojrzalsze, a transakcja wiąże się z koniecznością długoterminowego zobowiązania” – wskazuje dla Mam Biznes Damian Karbownik.
Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o wyborze kanałów oraz sposobów komunikacji. Dla produktów z kategorii lifestyle warto pomyśleć o popularnych kanałach social media, czyli Instagram oraz TikTok. Bardziej specjalistyczne wymagają poważnego podejścia reklamowego za pośrednictwem portali branżowych czy newsletterów.
Warto przeczytać: „Czasy, w których dostawało się łatwo pieniądze na rozwój startupu skończyły się i gwałtownie nie wrócą” – Szymon Janiak, współtwórca Czysta3.vc
Z jakich narzędzi korzystać?
Na starcie należy określić główną grupę odbiorców swojego produktu bądź usługi przed uruchomieniem reklam. Następnym kluczowym krokiem jest wybór kanałów i sposobu komunikacji. Warto wiedzieć z jakich narzędzi można korzystać przy działaniach reklamowych.
„Z pomocą przychodzi nam analityka i big data. W przypadku, gdy mamy własną stronę internetową i profile w mediach społecznościowych, możemy przeanalizować, jacy użytkownicy odwiedzają naszą stronę lub profil i kto z nich generuje tzw. interakcje. Sprawdzamy, jaki użytkownik spędził określony czas na stronie, przeczytał więcej artykułów, pobrał cennik lub zareagował na nasze posty w mediach społecznościowych” – podpowiada ekspert.
Można korzystać z popularnych i darmowych rozwiązań tj. Google Analytics (nowa wersja GA4) czy Matomo (dawniej Piwik). Są one również często wykorzystywane przy prowadzeniu płatnych kampanii reklamowych. Dzięki nim firma może ocenić, jaka reklama jest skuteczna i generuje sprzedaż naszego produktu bądź usługi.
„Tego typu rozwiązania pozwalają mierzyć wiele parametrów tj. czas spędzony na stronie, przewijanie strony, odwiedzane zakładki czy ponowny powrót na stronę. choćby o ile użytkownik nie dokona zakupu podczas pierwszej wizyty, to dzięki analizie informacji wiemy, co go sprowadziło na naszą stronę (np. reklama z Facebooka czy Twittera lub kolor banneru, w który kliknął, np. czy był czerwony lub też zielony). W efekcie zyskujemy wiedzę, jakie przełożenie miało to w późniejszą sprzedaż” – podkreśla Damian Karbownik.
Jaki budżet jest potrzebny?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Początkowy budżet jest zależny nie tylko od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. istotny jest też kanał komunikacji, który zostanie wybrany. Jednak plan wydatków marketingowych może się zamknąć w kilku tysiącach złotych na starcie.
„Tutaj musimy pamiętać, iż reklama to inwestycja i – tak, jak z każdą inwestycją – środki na nie przeznaczone mogą być teoretycznie nieograniczone. Jednak – jak pokazuje praktyka – zainwestowanie zbyt dużych środków początkowo (czy to w reklamę, czy inną formę inwestycji), może nie przynieść zamierzonych efektów. Optymalnym rozwiązaniem jest rozpoczęcie kampanii od określonego budżetu i systematyczne jego zwiększanie, kiedy widzimy, iż reklama działa skutecznie, a ROAS (zwrot z reklamy) jest pozytywny” – mówi nam Co-CEO Fonii.
Samodzielnie czy usługi zewnętrznej firmy?
W tym przypadku również można odpowiedzieć: to zależy. Osoby, które zakładają własny biznes, mogą mieć już podstawową wiedzę na temat kampanii reklamowych. Mogą ją wykorzystać do samodzielnego działania i optymalizacji kosztów. Mimo to większą efektywność możemy osiągnąć przy zatrudnieniu zewnętrznej firmy. Decyzja jest indywidualna.
„Dziś reklamę można przygotować i zoptymalizować samodzielnie. Na pierwszy rzut oka jest to tańsze rozwiązanie niż korzystanie z zewnętrznej firmy. Gwarantuję jednak, iż są to jednak pozorne oszczędności. Po pierwsze, najpierw musimy „nauczyć się” przygotowywać określony typ reklam. Po drugie, jak już ustaliliśmy, reklama to inwestycja, a więc robiąc ją samodzielnie, pierwsze kampanie mogą okazać się nietrafione. Na pozór droższe wydaje się skorzystanie z usług zewnętrznych podmiotów. Firmy te jednak zwykle od razu wiedzą, co może być skuteczne i zadziałać dla naszego produktu i usługi” – podkreśla Damian Karbownik.
Reklamowanie w social mediach
Media społecznościowe również mogą być efektywnym narzędziem do reklamy. Jednak warto wcześniej ocenić, czy social media są odpowiednim kanałem dla naszego produktu.
„Media społecznościowe są dziś bardzo „zatłoczone” tzn. znajduje się w nich bardzo dużo firm, które sprzedają „wszystko”, a więc i produkty konkurencyjne, jak również całkowicie niezwiązane. Osobiście uważam, iż zwłaszcza mniejsze podmioty z ograniczonym budżetem powinny szukać miejsca jak najbliżej tzw. decision making, a więc tam, gdzie użytkownik podejmuje decyzje zakupu ich produktu. Mogą to być różnego rodzaju porównywarki produktów, platformy ze zniżkami i kuponami lub wszelkiego typu poradniki dla kupujących dany produkt” – zwraca uwagę Karbownik.
Próg wejścia na rynek reklamy w internecie jest zdecydowanie niższy w porównaniu do materiałów telewizyjnych. Efektywną i skuteczną kampanię można zrealizować już za kilka tysięcy złotych.