Od 1 marca 2027 roku emerytury i renty mogą wzrosnąć o 3,96 proc. Taki wskaźnik, oparty na prognozach Ministerstwa Finansów do projektu budżetu na 2027 rok, podało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To więcej niż 3,48 proc., które rząd zakładał jeszcze w czerwcu. Podwyżka obejmie także dodatki wypłacane przez ZUS, choć ich wzrost będzie raczej symboliczny.
Emerytury, renty i dodatki pójdą w górę. Są nowe wyliczenia świadczeń na 2027 rok

Wskaźnik 3,96 proc. to szacowana inflacja dla emerytów i rencistów (ok. 3,3 proc.) powiększona o niewielki dodatek wynikający ze wzrostu płac (ok. 0,66 pkt proc.). Takie wyliczenie przedstawił "Dziennikowi Gazecie Prawnej" dr Łukasz Wacławik z AGH. Jego ostateczna wartość będzie znana w lutym, po publikacji danych GUS za 2026 rok, mowa więc na razie o prognozach.
Emerytury i renty
Najniższa emerytura wynosi w tej chwili 1978,49 zł brutto. Po waloryzacji rzędu 3,96 proc. wzrosłaby do 2056,84 zł brutto, czyli o 78,35 zł miesięcznie. Osoba pobierająca przeciętną emeryturę w wysokości 4000 zł brutto może liczyć na wzrost o blisko 158 zł.
ZOBACZ: Ile trzeba zarabiać, żeby dostać 7 tys. zł emerytury? Wyliczenia ZUS
Według prognoz ZUS, przeciętna miesięczna emerytura i renta w 2027 roku ma wynieść blisko 4530 zł. To o 6,2 proc. więcej niż rok wcześniej.
Waloryzacja jest automatyczna, więc nie ma konieczności składania wniosków.
Dodatki pielęgnacyjne i kombatanckie
Dodatek pielęgnacyjny dla osób po 75. roku życia oraz tych, które orzecznik ZUS uznał za całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji, wynosi w tej chwili 366,68 zł. W przyszłym roku byłoby to około 381,20 zł (niespełna 15 zł więcej). Taka sama kwota bazowa obowiązuje w przypadku dodatku kombatanckiego oraz dodatku za tajne nauczanie. Oba dodatki również wynosiłyby więc około 381,20 zł.
ZOBACZ: Był 19 lat na bezpłatnym urlopie. Teraz wraca do pracy w starostwie
Osobno traktowany jest jednak dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego całkowicie niezdolnego do pracy i samodzielnej egzystencji. Z obecnych 550,02 zł wzrósłby do blisko 572 zł (podwyżka rzędu 22 zł).
Ryczałt energetyczny
Ryczałt energetyczny to miesięczna dopłata do kosztów energii. Nie zależy od dochodów i jest wolny od podatku. w tej chwili wynosi 336,16 zł, ale od marca może wynieść 349,47 zł (13,31 zł więcej). Przez cały rok dałoby to łącznie blisko 4194 zł, o niespełna 160 zł więcej niż dziś.
ZOBACZ: Renta dożywotnia może okazać się pułapką. Brakuje ważnych zabezpieczeń
Świadczenie przysługuje między innymi kombatantom, wdowom po nich oraz żołnierzom przymusowo zatrudnianym w kopalniach.
Trzynastka, czternastka i renta wdowia
Waloryzacja przełoży się też na trzynastkę, wypłacaną w kwietniu i czternastkę, która trafia do seniorów w drugiej połowie roku. Obie są równe najniższej emeryturze, więc przy wskaźniku 3,96 proc. wyniosłyby po 2056,84 zł brutto. Pełną czternastkę dostaną osoby z emeryturą do 2900 zł brutto.
Zmiany czekają również rentę wdowią. Od 1 stycznia 2027 roku drugi składnik tego świadczenia wzrośnie z 15 do 25 proc. Osoby, które już je pobierają, nie muszą składać nowego wniosku. ZUS automatycznie zwiększy udział drugiego świadczenia.
Świadczenie pielęgnacyjne
Osobom opiekującym się dziećmi z niepełnosprawnościami przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, wypłacane przez gminę. W 2026 roku wynosi ono 3386 złotych, ale od 1 stycznia 2027 roku wzrośnie do 3488 zł miesięcznie (o 102 złote). Jego wysokość jest powiązana z płacą minimalną, którą rząd już ustalił na przyszły rok.


4 dni temu





