Eurocash przyjął strategię na 2026-2027

4 godzin temu

Zarząd Eurocash przyjął do realizacji strategię Grupy na lata 2026-2027 z celem EBIT na poziomie 600 mln zł w 2027 roku i szacowanym w latach 2026-2027 skumulowanym wzrostem efektywności kosztowej w wysokości 400 mln zł na poziomie EBIT, podała spółka. Zatrudnienie zostanie zmniejszone o ok. 3 tys. pracowników, zakończona zostanie działalność 150 sklepów Delikatesy Centrum, rozwijany będzie projekt Frisco, a ponadto ambicją jest osiągnięcie 3 tys. sklepów Duży Ben. W związku z realizacją strategii Eurocash dokona odpisów i zawiąże jednorazową rezerwę w kwocie 200-300 mln zł, co obciąży wynik EBITDA (po IFRS16) 2025 roku.

„Droga do 600 mln zł EBIT w 2027 r., czyli do celu programu motywacyjnego wyznaczonego uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy z 15 maja 2025 r. jest ambitna, ale w pełni realna. Założone cele osiągniemy dzięki równoległemu zwiększaniu przychodów i zdecydowanej poprawie efektywności kosztowej. Przed nami głęboka transformacja operacyjna obejmująca optymalizację logistyki, automatyzację procesów, uporządkowanie portfela placówek pod kątem ich rentowności, a także optymalizację zatrudnienia. To działania, które wzmocnią fundamenty Grupy i pozwolą nam rozwijać się w sposób trwały i odpowiedzialny” – powiedział CFO Piotr Nowjalis, cytowany w komunikacie.

Centralnym elementem nowej strategii Grupy Eurocash jest integracja wszystkich należących do Grupy stacjonarnych formatów spożywczych i transformacja z modelu hurtowego na zintegrowanego operatora sieci franczyzowej opartej na lokalności i relacyjności. Celem jest stworzenie jednego, spójnego ekosystemu: sieci sklepów „STĄD”, wspieranego przez nowoczesne narzędzia technologiczne. Ambicją Grupy jest utrzymanie silnej pozycji w pierwszej trójce największych sieci detalicznych w Polsce, z 10-proc. udziałem w rynku FMCG do końca 2027 r., podano.

„Strategia zakłada:

a. Transformację Grupy kapitałowej Eurocash SA (Grupa Eurocash lub Grupa) w zintegrowany, nowoczesny system franczyz, którego celem jest dalsze wzmacnianie pozycji lokalnych sklepów w Polsce;
b. Optymalizację kosztów w całym łańcuchu wartości poprzez uproszczenie i skupienie się na franczyzach;
c. Zapewnienie wzrostu przychodów poprzez dynamiczną rozbudowę sieci franczyzowych, poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych (LfL), transformację sieci Duży Ben oraz skalowanie zasięgu Frisco online;
d. Skupienie się na lokalności, bliskich relacjach z klientem oraz konsumentem oraz wysokiej jakości produktów – szczególnie poprzez oferowanie produktów świeżych i rozwijanie marek własnych;
e. Budowę platformy detalicznej opartej na danych, której celem jest poprawa rentowności sklepów, automatyzacja operacji, zwiększenie lojalności franczyzobiorców i napędzanie ruchu konsumenckiego w sklepach dzięki decyzjom opartym na danych;
f. Utrzymanie i umocnienie się przez Grupę Eurocash na pozycji trzeciego największego gracza na krajowym rynku FMCG” – czytamy w komunikacie.

„W wyniku realizacji strategii, zarząd będzie dążył do tego, żeby Grupa Eurocash osiągnęła w 2027 roku założony w uchwale nr 27 zwyczajnego walnego zgromadzenia spółki z 15 maja 2025 r. cel w postaci wyniku EBIT (znormalizowanego o wpływ zdarzeń jednorazowych) w wysokości 600 mln zł. Zarząd szacuje, iż w latach 2026-2027 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 400 mln zł na poziomie EBIT i będzie wynikać z optymalizacji procesów i struktury Grupy Eurocash, łańcucha dostaw (logistyki) oraz restrukturyzacji sklepów własnych. Zarząd przewiduje, iż w ramach ww. inicjatyw oszczędnościowych w Grupie Eurocash zostanie zmniejszone zatrudnienie o ok 3 000 pracowników, w tym blisko 1 000 pracowników administracyjnych i biurowych” – podano.

Wobec decyzji zarządu spółki o skupieniu się na działalności franczyzowej, działalność niestrategiczna (do której zalicza się segment sklepów własnych Delikatesy Centrum), zostanie istotnie ograniczona, co przełoży się na zaprzestanie działalności ok. 150 sklepów prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum, podano także.

„W związku z realizacją strategii, zarząd spółki szacuje dokonanie jednorazowych odpisów i zawiązanie rezerwy restrukturyzacyjnej w kwocie z przedziału 200-300 mln zł, na co składają się przede wszystkim odpisy związane z: (i) zaprzestaniem działalności ok. 150 sklepów własnych Delikatesy Centrum prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o., (ii) optymalizacją łańcucha dostaw (w tym redukcją centrów logistycznych i hal cash&carry) oraz (iii) redukcją zatrudnienia w Grupie Eurocash” – czytamy dalej w materiale.

„W związku z wyżej wskazanym zamiarem utworzenia jednorazowej rezerwy restrukturyzacyjnej wynik EBITDA (po IFRS16) za rok 2025 zostanie obniżony o kwotę z przedziału 200-300 mln zł, w sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy 2025” – podano.

Realizacja tej strategii ma w znaczący sposób zwiększyć konkurencyjność sklepów zrzeszonych w ramach Eurocash wobec największych graczy rynkowych. Obecna siatka sklepów, licząca 15 tys. placówek, ma rosnąć o kolejne 1000 punktów w ciągu najbliższych dwóch lat. Do końca 2027 r. Grupa Eurocash zamierza umocnić pozycję trzeciego operatora sieci detalicznej w Polsce pod względem obrotów, z 10-procentowym udziałem w rynku, jednocześnie utrzymując status lidera pod względem liczebności placówek, wskazano.

„Dane rynkowe są jednoznaczne – sklepy franczyzowe rosną znacznie szybciej niż te niezrzeszone, bo korzystają ze wspólnych zasobów i siły zintegrowanej sieci, dlatego stawiamy właśnie na franczyzę. Jednocześnie widzimy, iż era dynamicznego wzrostu dyskontów się kończy. Tak jak w krajach Europy Zachodniej, wraz ze wzrostem dochodów gospodarstw domowych, rośnie znaczenie supermarketów i sklepów lokalnych. To adekwatny moment, by jednoczyć polski handel tradycyjny i dać mu siłę, jakiej nigdy dotąd nie miał” – powiedział prezes Paweł Surówka, cytowany w materiale.

„Nasza strategia oznacza większe inwestycje i nowoczesne narzędzia dla franczyzobiorców, które pozwolą im skutecznie konkurować na polskim rynku. Dla Grupy Eurocash to z kolei najważniejsze źródło rentownego wzrostu – szacujemy, iż na rynku działa co najmniej 15 tys. niezależnych sklepów, które mogą do nas dołączyć. Innymi słowy, jeżeli skutecznie pokażemy franczyzobiorcom przewagę wspólnego działania, w dłuższej perspektywie nasza sieć ma potencjał, by się podwoić” – dodał.

Strategia została oparta o potrzeby różnych grup konsumentów i trzy najważniejsze obszary wzrostu. Sklepy STĄD mają odpowiadać na oczekiwania klientów korzystających ze sklepów stacjonarnych w formacie supermarketów i małych sklepów spożywczych. Dzięki tej elastyczności oferta jest dostosowana do różnych misji zakupowych, co podnosi atrakcyjność sieci wśród lokalnych społeczności, podano.

„Częścią strategii jest dalszy rozwój Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, który od lat utrzymuje najwyższe wskaźniki satysfakcji wśród klientów. W kolejnych latach platforma ma rosnąć w przedziale 20-30% r/r. Trzecim źródłem wzrostu jest ekspansja sieci specjalistycznych sklepów alkoholowych Duży Ben. Sklepy te będą rozwijane również w modelu franczyzowym, co umożliwi ich szybszy rozwój i zwiększenie dostępności w całej Polsce. Ambicją jest osiągnięcie choćby 3 tys. placówek, co uczyni Dużego Bena największą siecią sklepów alkoholowych w kraju” – podano także.

Spółka zaznaczyła, iż transformacja nie byłaby możliwa bez zaplecza technologicznego rozwijanego w ostatnich latach. Grupa stworzyła największy w Polsce cyfrowy ekosystem usprawniający codzienną pracę detalistów, jak np. system POS EuroPlatform łączący kilkanaście tysięcy sklepów czy platformę eurocash360. istotną rolę w rozwoju odegra wspólna aplikacja lojalnościowa, z której do 2027 roku ma korzystać co najmniej 80% sieci, tworząc jedną z największych platform lojalnościowych w polskim FMCG. Równolegle Grupa rozwija infrastrukturę retail media, która zwiększy efektywność działań marketingowych i zapewni dodatkowe źródła przychodu.

„Cała nasza strategia jest wyrażona w tych trzech słowach: Sieć Sklepów STĄD. 'Sklepy STĄD’ podkreślają lokalność i unikatowość każdego ze sklepów na tle konkurencji, a 'Sieć’ siłę współpracy i skali, której nie da się osiągnąć w pojedynkę. Narzędzie digitalowe odgrywają w strategii kluczową rolę. Chcemy rozwijać partnerstwo nowej generacji, oferując nie tylko sprawdzony model franczyzowy, ale także kompleksowy pakiet rozwiązań. Technologia, dane i ich analiza mają wzmocnić lokalnych przedsiębiorców tak, aby odpowiadali na potrzeby klientów z niespotykaną wcześniej dokładnością, zachowując przy tym charakter bliskiego, sąsiedzkiego handlu” – zakończył prezes.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału