
Niemal ¾ polskich firm ma problemy z integracją nowych rozwiązań IT z istniejącymi systemami – twierdza nowy raport Polcomu.
Według raportu „Barometr cyfrowej transformacji polskiego biznesu 2025-2026” w tej chwili głównymi motorami napędowymi cyfrowej zmiany są chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja (AI), automatyzacja oraz rozwiązania zwiększające poziom cyberbezpieczeństwa.
Jednak rzeczywistość nie wygląda różowo. Raport ujawnia, iż 72% firm w Polsce ma problemy z integracją nowych rozwiązań informatycznych z istniejącymi, zaś 68% wskazuje, iż koszty wdrożenia i utrzymania są wysokie, czasem choćby oceniane jako zbyt wysokie.
Co ciekawe, to najwięksi mierzą zwykle siły na zamiary, bowiem problemy kosztami dotykają 72% firm dużych i największych. Mali są nieco rozsądniejsi – takie kłopoty z kosztami dotykają 61% firm małych i średnich. Znowu jednak to one mają większe problemy z integracją – dotyka to 76% z nich, podczas gdy taki sam problem ma 70% dużych podmiotów, które wdrożyły nowe oprogramowanie i chce je zintegrować ze starym.
Jak zauważa Piotr Szypułka, dyrektor działu infrastruktury IT Polcomu sporo firm przez cały czas funkcjonuje opierając się na „przestarzałych systemach i procesach, które trudno połączyć z nowoczesnymi rozwiązaniami opartymi na chmurze czy automatyzacji”, co oznacza, iż wdrożenia nie dość, iż są długotrwałe i kosztowne, to jeszcze zyski z nich pojawiają się dopiero po dłuższym czasie.
Problemem są też regulacje prawne, jeżeli chodzi o IT, zwłaszcza dla sektora finansowego, na co wskazuje 69% ankietowanych firm z tej branży. Z kolei w branżach FMCG czy produkcyjnej wpływ aktów prawnych na wdrożenia nowych technologii jest niewielki, co powoduje, iż łączne wskazania takiego wpływu dla wszystkich branż są niewielkie wynosząc 49%.
Najsłabszym ogniwem jak zwykle okazuje się człowiek. Najlepiej widać to w firmach przemysłowych, gdzie 67% podmiotów przyznaje, iż istnieje opór managerów i pracowników przeciw szerszej implementacji technologii cyfrowych. Zbyt mało jest też wykwalifikowanej kadry do obsługi i to zwłaszcza w dużych firmach, gdzie na to zwraca uwagę 73% ankietowanych. W średnich jest nieco lepiej, takie problemy ma tylko 67% firm.
Cały raport dostępny pod adresem: https://polcom.com.pl/nowy-raport-polcom-2025/

9 godzin temu



