DEI to koncepcja i strategia, która ma na celu promowanie i wspieranie różnorodności, równości szans oraz włączania w różnych organizacjach, instytucjach i społecznościach. Wyniki badania ujawniają znaczące zróżnicowanie w postrzeganiu roli DEI w firmach. Z jednej strony przedsiębiorcy deklarują, iż różnorodność, równość szans i włączanie mają znaczenie w takich obszarach jak procesy rekrutacyjne i polityka awansów (36,3%) czy systemy wynagrodzeń (34%). Z drugiej jednak strony – aż 34,3% firm uważa, iż nie wpływa to na żaden z kluczowych procesów biznesowych. W sektorze małych przedsiębiorstw ten odsetek pozostało wyższy i wynosi aż 41%.
Firmy wykazują wysoki poziom akceptacji dla obowiązujących przepisów dotyczących równego traktowania w miejscu pracy. Aż 83,7% badanych nie postrzega tych regulacji jako obciążających, a jedynie 12,7% wskazuje na związane z nimi koszty – przy czym są one oceniane jako zasadne. Tylko nieliczny odsetek firm (3,7%) traktuje te przepisy jako zbędne.
Choć wyniki te sugerują szeroką akceptację ram prawnych w obszarze równości, ich przełożenie na praktyki DEI, pozostaje ograniczone. Działania te są najczęściej wprowadzane i rozwijane w dużych przedsiębiorstwach – zwłaszcza tych działających w ramach struktur międzynarodowych, które wdrażają polityki grupy kapitałowej lub realizują wytyczne spółek-matek.
Najczęściej dostrzegane korzyści z wdrażania strategii DEI to ograniczenie dyskryminacji (39%), wzrost zaangażowania pracowników (36,7%) i lepsze samopoczucie i zadowolenie z pracy (36%). Najrzadziej dostrzeganą korzyścią jest zwiększenie innowacyjności i produktywności zespołów (20,3%). Brak korzyści deklaruje blisko co piąta firma, w tym aż 26% małych przedsiębiorstw. To pokazuje, iż mimo rosnącej obecności tematów z zakresu różnorodności, równych szans i włączenia w debacie publicznej i regulacjach, część firm przez cały czas nie identyfikuje realnych efektów tych działań.
– Badanie pokazuje, iż tematyka DEI jest obecna w wielu polskich firmach, jednak jej wdrażanie jest wciąż ograniczone. Najczęściej działania koncentrują się na wyzwaniach demograficznych, a ich zakres i forma zależą w dużym stopniu od wielkości organizacji. Różnice w podejściu są wyraźnie widoczne w zależności od skali działalności. Duże firmy częściej traktują działania związane z różnorodnością, równością szans i włączeniem jako element zarządzania reputacją i odpowiedzialnością społeczną, natomiast w mniejszych organizacjach działania te częściej mają charakter relacyjny i są związane z troską o dobrostan pracowników – mówi Alicja Wejdner-Cichy, ekonomistka, ekspertka ds. DEI Konfederacji Lewiatan.
*Badanie zostało zrealizowane w maju br. przez ASM Research Solutions Strategy na reprezentatywnej grupie firm, w ramach projektu „Obserwatorium DEI”.
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
W Konfederacji Lewiatan w ramach #ObserwatoriumDEI prowadzimy Program edukacyjny dla firm członkowskich. Już 9 września wracamy z kolejną ścieżką – Przywództwo, w której pokażemy rolę liderów w budowaniu organizacji świadomie inwestujących w polityki różnorodności i włączenia.
Szczegóły programu tutaj: https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2025/04/DEI_broszura_FINAL.pdf
Rejestracja na webinary: https://rejestracja.lewiatan.org/conference/program_edukacyjny_-_obserwatorium_dei
Konfederacja Lewiatan