Działy HR stoją przed trudnym zadaniem utrzymania obecnych pracowników oraz pozyskania nowych talentów, których pula jest ograniczona. Dlatego coraz większe znaczenie ma otwarcie się na kandydatów neuroróżnorodnych, np. w spektrum autyzmu. Osoby te mają najważniejsze kompetencje przyszłości, takie jak: analityczne myślenie, wyobraźnia przestrzenna, rozwiązywanie złożonych problemów, projektowanie, analiza danych oraz kreatywność. EY Polska ze wsparciem organizacji asperIT po raz drugi zorganizował rekrutację przeznaczoną dla kandydatów neuroróżnorodnych, aby mogli w pełni wykorzystać swój potencjał w biznesie.
Różnorodność zespołów stymuluje wzrost innowacji. Realizując ten cel i wspierając potencjał drzemiący w osobach neuroróżnorodnych, firma konsultingowa EY buduje w Polsce Neurodiversity Center of Excellence (NCoE). W ramach centrum EY zatrudnia osoby neuroróżnorodne. Pierwsza rekrutacja miała miejsce w 2021 roku, a w jej ramach eksperci EY wypracowali specjalistyczne metody pracy oraz przeszkolili menedżerów i zespoły z efektywnej komunikacji. Pracę w roli konsultantów znalazło sześć osób. Na przełomie 2023 i 2024 roku zorganizowano kolejną rekrutację, która zakończyła się przyjęciem ośmiu kandydatów do zespołów fincrime, cybersecurity, aktuariatu oraz assurance. Co ważne, większość z nich po raz pierwszy otworzyła się na zatrudnienie osób neuroróżnorodnych.
Chcemy zatrudniać kandydatki i kandydatów, którzy posiadają zróżnicowany zestaw umiejętności, doświadczeń i perspektyw, co w znaczący sposób przyczyni się do rozwoju naszych zespołów. Wierzymy, iż pracownicy neuroróżnorodni mogą realizować się w różnych obszarach. Widzimy ich ogromny potencjał przy projektach IT, związanych z zarządzaniem ryzykiem czy cyberbepieczeństwem, gdzie wymaga się skupienia na danych, uważności i dokładności. Jednocześnie są bardzo kreatywni i nie mają oporów, by podważać istniejący porządek. Z mojej perspektywy obecność osób neuroróżnorodnych to ogromna wartość dodana do pracy każdego zespołu – tłumaczy Radosław Bogucki, Partner EY Polska, Menedżer w Neurodiversity Center of Excellence.
Wykluczeni z rynku pracy
Choć w ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby osób uznanych za neuroróżnorodne, np. z ADHD, dysleksją czy w spektrum autyzmu, rynek pracy nie jest wciąż przygotowany zarówno na ich rekrutowanie, jak i późniejsze wdrożenie do nowej roli. To jedno z głównych wyzwań, przed którymi stoją działy HR. Co ważne, osoby neuroróżnorodne tworzą znaczną i wciąż niewykorzystaną pulę talentów. Z raportu Droga do otwarcia rynku pracy w Polsce dla osób autystycznych przygotowanego przez Fundację JiM we współpracy z Polskim Instytutem Ekonomicznym i Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika, iż współczynnik zatrudnienia w tej grupie wynosi zaledwie 2%, przy około 10% w Unii Europejskiej.
Osoby neuroróżnorodne napotykają często wyzwania w komunikacji interpersonalnej, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie przyjaznego procesu rekrutacyjnego, który pokaże ich mocne strony i nie będzie zanadto stresujący. Nie można też zapomnieć o szkoleniach dla kadry menedżerskiej, które obejmą skuteczną komunikację oraz sposoby reagowania w trudnych sytuacjach. Proces onboardingowy nowych pracowników powinien być stopniowy, a jego ważnym elementem są szkolenia z budowania relacji, komunikowania swoich potrzeb i odczytywania komunikacji niewerbalnej. Wiele osób neuroróżnorodnych jest wrażliwych na bodźce sensoryczne, dlatego należy zadbać o adekwatne przygotowanie miejsca pracy bez hałasów w tle – wyjaśnia Marta Ambroziak, Liderka obszaru rekrutacji i zarządzania marką pracodawcy EY Polska.
Neuroróżnorodność w biznesie
Firma EY od kilku lat działa na rzecz ułatwienia rozwoju zawodowego i wykorzystywania talentów osób neuroróżnorodnych. W tym celu stworzyła EY Neurodiversity Center of Excellence, czyli akcelerator innowacji skoncentrowany na świadczeniu usług z zakresu nowych technologii w takich obszarach, jak m.in. sztuczna inteligencja i automatyzacja, blockchain, data science czy cyberbezpieczeństwo. Pierwszy akcelerator powstał w 2016 roku w USA, a pięć lat później jego odpowiednik utworzono w Polsce.
Wspieranie pracowników neuroróżnorodnych to również kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu. Pracownicy neuroróżnorodni wnoszą do organizacji unikalne umiejętności, przewyższając w wielu aspektach pozostałych członków zespołów. Dostrzegamy, jak dzięki pracy we wzajemnie stymulującym się zespole takie osoby stają się w jeszcze większym stopniu wszechstronne, zyskując szereg kompetencji począwszy od umiejętności komunikacyjnych. Równolegle, ich obecność zmienia naszą organizację, zwiększając empatię i uważność wśród pracowników i menedżerów. Cieszy nas zwłaszcza to, iż obecność w firmie osób neuroróżnorodnych pomaga lepiej zrozumieć naszym pozostałym pracownikom aspekt różnorodności i wartości z niej płynących – podsumowuje Dorota Kubiak, Dyrektor HR w EY Polska.