Future Mind: 16% pracowników deklaruje, iż w ich miejscu pracy nie ma regulacji dot. AI

8 godzin temu

Warszawa, 19.03.2025 (ISBnews) – Blisko 70% pracowników przyznaje, iż w ich firmie są wytyczne dotyczące AI, z czego 4 na 10 zawsze ich przestrzega, wynika z raportu Future Mind. Z kolei 16% deklaruje, iż w ich miejscu pracy nie ma żadnych regulacji. To zróżnicowane podejście wynika m.in. z wielkości firm oraz specyfiki branż, w których operują.

Dane z badania “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym” pokazują, iż sztuczna inteligencja najczęściej wykorzystywana jest w średnich firmach (od 51 do 250 pracowników) – niemal połowa zatrudnionych tam pracowników (47%) wskazuje, iż dzięki AI poszerza swoją wiedzę i zmienia sposób myślenia. W dużych organizacjach (powyżej 250 pracowników) GenAI przede wszystkim poprawia jakość pracy – deklaruje tak 47% respondentów, a jeden na trzech uważa ją za narzędzie zwiększające produktywność.

“W mniejszych firmach (10-50 pracowników) potrzeby koncentrują się na rozwijaniu kompetencji i zwiększaniu konkurencyjności na rynku pracy, a także na znajdowaniu nowych możliwości biznesowych, takich jak rozwój produktów. Z kolei w mikrofirmach (1-9 pracowników) kluczową rolą sztucznej inteligencji jest zmniejszenie nakładu pracy, co pozwala lepiej zarządzać czasem i obowiązkami. Różnorodność potrzeb i zastosowań tej technologii pokazuje, iż AI może być elastycznym narzędziem, które zarówno wspiera bieżące procesy, jak i stymuluje rozwój oraz innowacje. Warto jednak zauważyć, iż sposób jej wykorzystywania w pracy różni się nie tylko w zależności od wielkości firmy, ale także od specyfiki branży, w której działa dana organizacja” – czytamy w komunikacie.

W coraz większej liczbie sektorów GenAI jest używana przez rosnącą grupę pracowników. W usługach prawnych i konsultingowych przez 33% badanych, w IT i telekomunikacji – 18%, marketingu i komunikacji – 17%, a w bankowości, finansach i księgowości – 13%. Te branże należą do liderów w stosowaniu AI wśród pracowników. Z kolei w obszarach, takich jak budownictwo i infrastruktura czy handel, sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w mniejszym stopniu – 7%, podkreślono.

“Z naszego badania wynika, iż Polacy najczęściej wykorzystują AI do automatyzacji zadań, wsparcia kreatywności i analizy danych. Dzięki temu ich praca staje się bardziej efektywna. Tylko 6% badanych przyznaje, iż technologia pozwala zmniejszyć potrzebę zatrudniania nowych pracowników. To najrzadziej wskazywana odpowiedź, co pokazuje, iż AI głównie wspiera ludzi, zamiast ich zastępować. Wraz z jej rosnącą obecnością w różnych branżach ważne jest jej odpowiedzialne i świadome wykorzystywanie. Obejmuje to ochronę danych oraz przestrzeganie zasad etyki, praw autorskich i odpowiedzialności biznesowej” – powiedział head of strategy w Future Mind Emil Waszkowski, cytowany w materiale.

Zasady stosowania AI w firmach mają na celu stworzenie wspólnego zrozumienia i zapewnienie, iż pracownicy korzystają z tej technologii zgodnie z oczekiwaniami organizacji. Jednak, pomimo rosnącej popularności sztucznej inteligencji w miejscu pracy, wytyczne dotyczące jej stosowania wciąż nie są powszechnie znane ani konsekwentnie przestrzegane. Jak wynika z badania Future Mind, nieco ponad czterech na dziesięciu pracowników deklaruje, iż zawsze stosuje się do firmowych wytycznych (44%), a co piąty (20%) robi to jedynie od czasu do czasu. Tymczasem niemal co szósty (17%) nie wie, czy jego organizacja w ogóle je posiada, a jeden na siedmiu (16%) przyznaje, iż takich zasad nie ma, wskazano też w informacji.

Badanie “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym” zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Future Mind metodą badania ilościowego CAWI na panelu online w dniach 25.10-05.11.2024, próba N=1020.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału