Warszawa, 15.05.2025 (ISBnews) – Grupa Eurocash liczy na poprawę rentowności w nadchodzących kwartałach dzięki konsekwentnej realizacji strategii, utrzymywaniu dyscypliny kosztowej, zamykaniu sklepów własnych nierokujących poprawy (w ramach sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben) oraz dzięki poprawiającej się sytuacji rynkowej, podała spółka.
Grupa Eurocash w I kwartale 2025 r. wypracowała 6,9 mld zł przychodów, co oznacza 7,6% spadku w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Zysk EBITDA wyniósł 121 mln zł, przy zachowaniu rentowności EBITDA na poziomie 1,8%, natomiast strata netto była o 0,2% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 87 mln zł. Na negatywną dynamikę sprzedaży wpływ miał efekt kalendarzowy w postaci późniejszego terminu świąt Wielkiej Nocy w 2025 r. w porównaniu z 2024 r., podano.
“Pierwszy kwartał był zgodny z naszymi przewidywaniami. Na przychody i wyniki wpłynęło przesunięcie Świąt Wielkanocnych na drugi kwartał oraz podwyżka akcyzy na alkohol i papierosy, która spowodowała przełożenie zakupu tych towarów odpowiednio na poprzedni i następny kwartał. Podniesienie wysokości płacy minimalnej o 9% miało również przełożenie na stronę kosztową. Mimo to wynik i nasze udziały w rynku zostały utrzymane na zbliżonym poziomie do pierwszego kwartału 2024 r.” – powiedział członek zarządu i CFO Grupy Eurocash Piotr Nowjalis, cytowany w komunikacie.
Spółka podała też, iż w I kw. br. poniosła 8 mln zł niepowtarzalnych kosztów związanych z zamknięciem 59 sklepów w Delikatesach Centrum i Dużym Benie.
“Perspektywa jednego kwartału jest zbyt krótka, żeby ocenić stan rynku. Znacznie lepiej będą to obrazowały wyniki za półrocze. Pierwsze sygnały mamy pozytywne. Cały rok powinien przynieść poprawę rentowności, wynikającą z dobrego przygotowania organizacyjnego oraz utrzymywania dyscypliny kosztowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będziemy również zamykać sklepy własne nierokujące poprawy, prowadzone w ramach sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben. Jednorazowe koszty zamknięć nierentownych placówek wyniosły blisko 8 mln zł w I kw. br.” – wskazał prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka.
Spółka zaznaczyła, iż wzmacnianie efektywności biznesu Grupy to m.in. nowa strategia rozwoju sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową “Moje Sklepy”. W modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne Grupa Eurocash inwestuje 40 mln zł.
“W I kw. włożyliśmy dużo wysiłku we wspieraniu franczyzobiorców i rozwijanie dedykowanych programów wzmacniających komunikację i działania marketingowe skierowane do konsumentów. Pracujemy także nad nową strategią Frisco, która wzmocni efektywność tego segmentu i pozwoli na jeszcze szybsze zwiększenie udziałów w rynku” – powiedział prezes.
O skuteczności reżimu kosztowego świadczy obniżenie kosztów o 1,3% r/r, a dodatkowo Grupa poprawiła o sześć dni cykl konwersji gotówki, podkreślono w materiale.
Grupa Eurocash zaznaczyła też, iż jest liderem hurtu FMCG z niemal 30-proc. udziałami w rynku, numerem jeden w e-grocery i największym organizatorem franczyz i systemów partnerskich.
Spółka podała wcześniej, iż liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła 167. Liczba sklepów ABC zaopatrywanych przez Grupę w ramach kanału Cash&Carry liczyła 6107 placówek. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych działających w ramach Grupy Eurocash pod markami takimi jak Groszek, Euro Sklep, Lewiatan oraz Gama, współpracujących z Eurocash Dystrybucja, wyniosła 7 401 placówek.
Liczba wszystkich sklepów na koniec 2025 r. wyniosła 15 827, w tym 1392 sklepy prowadzone pod marką Delikatesy Centrum. Łączna liczba sklepów Inmedio na na koniec I kwartału 2025 r. wyniosła 393 sklepów. Duży Ben zakończył I kwartał 2025 r. z 394 lokalizacjami wobec 426 rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
(ISBnews)