Marki premium? Wyjątkowo chętnie sięgamy po nie online. Popularność handlu e-commerce w Polsce nie słabnie, a nowe e-sklepy pojawiają się jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Popyt napędza szeroka oferta marek, zróżnicowana oferta i wyjątkowo atrakcyjne ceny.
Handel internetowy w Polsce ma się wyjątkowo dobrze. Choć pandemiczny okres już dawno za nami, popularność e-commerce wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Osoby, które rozpoczęły zakupy w sieci w trakcie lockdownu, rozgościły się w świecie e-commerce na dobre. Chcemy coraz więcej, taniej i wygodniej. Widzą to pionierzy e-handlu, którzy intensywnie eksplorują rynek, zjednując sobie coraz to kolejnych poszukiwaczy dobrych okazji.
E-handel w Polsce 2023
Szacuje się, iż z końcem czerwca 2023 w Polsce działało ponad 60 tys. sklepów online. Zgodnie z danymi firmy Dun & Bradstreet, zaledwie w pierwszym półroczu bieżącego roku liczba sklepów wzrosła o niemal 4 tysiące. W tej kategorii najsilniej wyróżniają się e-sklepy z modą i obuwiem. Stron internetowych z modą premium szacuje się na kilkadziesiąt, a biorąc pod uwagę aktualne prognozy, ich liczba może jeszcze wzrosnąć.
Eksperci zwracają uwagę, iż do końca 2023 roku polski e-commerce może zanotować nowy rekord. Według wstępnych szacunków, liczba nowych sklepów e-commerce powstałych w 2023 roku może wynieść 7,1 tysięcy. W miejsce każdego bankrutującego i na głucho zamkniętego sklepu tradycyjnego powstają dwa sklepy internetowe – wskazuje Tomasz Starzyk, rzecznik firmy badawczej Dun & Bradstreet Poland. Tym sposobem już pod koniec bieżącego roku liczba e-sklepów w Polsce może wynieść 65 tysięcy.
Powiększa się również grono osób kupujących online. w tej chwili korzysta z nich 79 proc. Internautów – wskazuje najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2023” stworzony przez Gemius Polska. Na polskich stronach zakupy robi 75 proc. badanych. Na zagranicznych – 30 proc. Wiele wskazuje na to, iż inflacja nie dosięga tego sektora handlu, bowiem wciąż obserwuje się kolejne wzrosty – w maju 2023 roku odnotowano wzrost sprzedaży internetowej o 4 proc.
Na popularność zakupów w sieci znaczący wpływ miało również wprowadzenie rozwiniętego systemu płatności elektronicznych oraz korzystna polityka marek pozwalająca na zwroty choćby w przeciągu 365 dni. Nie bez znaczenia pozostaje również logistyczna strona zakupów online, która szczególnie urosła się od czasów pandemii, analogicznie z rozwojem sieci InPost. Zarówno w kwestii płatności online jak i logistycznych rozwiązań Polska jest niekwestionowanym pionierem na tle innych państw europejskich.
Długofalowo e-commerce dalej będzie zyskiwać na znaczeniu, m.in. dzięki innowacjom i szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby konsumentów – potwierdził Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży Unity Group w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Sklepy internetowe z modą premium w Polsce
Polacy pokochali zakupy w sieci i są w swoich uczuciach stali. E-zakupy cenią przede wszystkim za to, iż są wygodne i nieskomplikowane. Raport Gemius „E-commerce w Polsce w 2022” wskazuje, iż 75 proc. Kupujących wybiera je ze względu na całodobową dostępność. 74 proc. Z kolei ceni sobie brak konieczności wychodzenia z domu. Nie bez znaczenia pozostają również ceny produktów, które zwykle są atrakcyjniejsze niż w tradycyjnych sklepach. Na tę zaletę wskazało 64 proc. badanych.
Szeroka dostępność i atrakcyjne ceny to szczególnie istotne czynniki przy zakupach z półki premium, po które Polacy zaczynają sięgać coraz odważniej. Rosnący popyt na produkty tej kategorii dostrzegło m.in. Zalando, które w 2020 roku zdecydowało się poszerzyć swój asortyment o produkty z wyższej półki. Rynek premium w Polsce chciał również podbić multibrand About You, choć po głośnym debiucie w 2018 roku słuch po nim zaginął. Kolejnym niemieckim graczem, który zadebiutował na polskim rynku w 2022 roku jest Breuninger – znany przede wszystkim Z Niemiec wywodzą się również sklepy internetowe będące przedłużeniem popularnych salonów multibrandowych zlokalizowanych w galeriach handlowych – Peek & Cloppenburg i Vangraf prowadzą swoją sprzedaż w Polsce zarówno stacjonarnie, jak i online.
Na rodzimym rynku e-commerce nie sposób pominąć również silnych polskich graczy. Wśród krajowych sklepów internetowych oferujących odzież, obuwie i dodatki marek premium wymienia się: answear.com, Vitkac, MODIVO, Moliera 2, Gomez, czy Showroom. Część platform oferuje przede wszystkim modę premium (lub modę luksusową). Inne – jak asnwear.com czy MODIVO proponują połączenie popularnych, ogólnodostępnych marek z produktami z wyższej półki. Wśród najpopularniejszych marek premium dostępnych w Polsce sklepach internetowych zaliczają się przede wszystkim takie marki jak Tommy Hilfiger, Lacoste, Calvin Klein Jeans, Patrizia Pepe, Michael Kors, Hugo Boss, Guess, Emporio Armani czy Polo Ralph Lauren. Do grona najchętniej kupowanych należą również: Elissabeta Franchi, DKNY, Joop!, Liu Jo, UGG czy Marciano by Guess.
Decydując się na zakupy premium, nie zawsze sięgamy po produkty w pierwszej cenie. E-handel daje możliwość poszukania najlepszej okazji cenowej. Od lat prym w tym segmencie wiodą liczne sklepy sektora off-price, czyli outlety oferujące produkty segmentu premium. Podczas gdy popularny TK Maxx do tej pory nie zdecydował się rozszerzyć kanału sprzedaży o online, jego największy konkurent Half Price (należący do polskiej Grupy CCC) zrobił niedawno kolejny krok ku rozwojowi strategi omnichannel, decydując się na rozszerzenie swojej działalności do sieci.
Najpopularniejsze sklepy internetowe z modą premium
VITKAC
Platforma internetowa jedynego w Polsce luksusowego Vitkac oferuje dostępność szerokiej oferty marek premium i luksusowych brandów jak Bottega Veneta, Gucci, Lanvin czy Saint Laurent.
Moliera2
Serwis internetowy połączony z butikiem z modą luksusową zlokalizowanym przy ulicy Moliera 2. Od ponad 10 lat oferuje odzież, akcesoria i kosmetyki.
Breuninger
Serwis www.breuninger.com jest jednym z czołowych dostawców usług e-commerce w segmencie premium w krajach niemieckojęzycznych, czyli w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Na polskim rynku zadebiutował w 2022 roku. W ofercie platformy znajdziemy artykuły pochodzące od około 1,5 tys. międzynarodowych marek designerskich oraz firm debiutujących na rynku. Zarówno obsługa klienta, jak i sama strona internetowa są dostępne w języku polskim.
Gomez
Gomez to przede wszystkim multibrandowe salony stacjonarne zlokalizowane w Poznaniu i Suchym Lesie. Ofertę uzupełnia sklep internetowy z modą premium – gomez.pl Oferta Gomez jest silnie skoncentrowana wokół marek premium, a wśród tych najpopularniejszych królują Calvin Klein, Guess, Versace, Trussardi, Diesel, Armani czy Red Valentino. Gomez oferuje również produkty popularnych domów mody, jak Celine, Alexander McQueen, Chloe czy Moschino.
Answear.com
Platforma sprzedażowa asswear.com to największy polskich konkurent Zalando. Asortyment sklepu online to ponad 200 tys. produktów z ponad 500 światowych marek. Wśród marek premium dostępnych na portalu wymienia się Versace, Guess czy Tommy Hilfiger. Platforma oferuje również produkty ze średniej półki cenowej (Levi’s, Puma, Adidas) czy niskiej półki cenowej (Mango, Jack&Jones, Vero Moda). W 2021 roku sprzedaż produktów z kategorii premium odpowiadała za ponad połowę przychodów generowanych przez platformę.
Zalando
Jeden z pionierów na polskim rynku e-commerce. Niemiecki sprzedawca zadebiutował na polskim rynku dekadę temu. Dziś może cieszyć się mianem jednej z najchętniej wybieranej platformy zakupowej. Jego wejście na rynek zrewolucjonizowało system zwrotów online – niemiecki przedsiębiorca wydłużył go do 100 dni.