Ile zarabia się na Spotify? Zarobki muzyków na Spotify

1 rok temu

Dawno już minęły czasy sklepów muzycznych, w których klienci mogli wybierać najnowsze płyty muzyczne i dzięki temu móc w całości posłuchać nowych albumów ukochanych artystów. W dzisiejszych czasach muzyka trafia do Internetu w dniu premiery, zapewniając nam nieograniczony dostęp do twórczości z całego świata. Jednym z serwisów, które ostatnio biją rekordy popularności w tym zakresie, jest Spotify.

Jak działa Spotify i ile mogą na nim zarobić artyści? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje na ten temat.

Spotify – co to jest i jak działa?

Spotify to szwedzki serwis strumieniowy, który został założony w 2006 roku. w tej chwili cyfrowa platforma do odtwarzania muzyki, podcastów oraz filmów zapewnia milionom użytkowników natychmiastowy dostęp do najróżniejszych treści tworzonych przez twórców z całego świata.

Pomysł na platformę zrodził się w Sztokholmie, a jej nazwa wiąże się z pomyłką. gwałtownie jednak nadano jej nowe znaczenie, a mianowicie połączenie słów „spot” i „identify”, a więc „znajdź” i „rozpoznaj” w języku angielskim. Na przestrzeni lat Spotify stał się jedną z najsłynniejszych platform tego rodzaju, a w tej chwili jest dostępny w stu osiemdziesięciu siedmiu państwach.

Serwis Spotify oferuje nagrania muzyczne oraz podcasty objęte prawami autorskimi i działa na zasadzie freemium.

Oznacza to, iż wszelkie podstawowe funkcje są dostępne zupełnie za darmo, ale z reklamami oraz ograniczonymi opcjami dotyczącymi personalizacji.

Z kolei płatne subskrypcje pozwalają na unikanie reklam, a także na słuchanie wybranych treści w trybie offline. Każdy użytkownik Spotify jest w stanie z poziomu aplikacji wyszukiwać muzykę na podstawie nazwy artysty, albumu lub utworu, a także tworzyć swoje własne listy odtwarzania, edytować je i udostępniać innym użytkownikom.

Z kolei Spotify Premium gwarantuje rekomendacje na podstawie gustu danego użytkownika, a także możliwość tworzenia kolekcji. Z serwisu można korzystać zarówno za pośrednictwem telefonu i komputera, jak i tabletu, telewizora czy też samochodu.

Dla artystów jest to z kolei możliwość zaprezentowania swojej twórczości na popularnej platformie oraz zarobienia pieniędzy.

Jak można dostać się na Spotify?

Spotify to nie tylko atrakcyjna platforma dla słuchaczy, ale również wyjątkowa okazja dla artystów, aby trafiać do większej liczby odbiorców, poznawać swoich fanów i móc zaprezentować im nie tylko swoją muzykę, ale również krótki biogram. Osoba zainteresowana dana twórczością może więc w jednym miejscu znaleźć wszystkie zamieszczone utwory danego muzyka lub mówcy, a także przeczytać o nim to, co trzeba wiedzieć. To wszystko plus niebywała popularność platformy stanowi dla wielu twórców wystarczające powody, aby umieścić swoją muzykę na platformie streamingowej Spotify. Jak to zrobić i od czego zacząć?

Pierwszym krokiem jest utworzenie konta dla artysty w TuneCorehttps://www.tunecore.com/pl/get-your-music-on-spotify/spotify-for-artists.

Konieczne jest podanie swojego adresu e-mail, kraju pochodzenia oraz ustanowienie hasła do logowania. Następnie trzeba przesłać swoją muzykę oraz grafikę lub zdjęcie stanowiące okładkę. Będzie się ona wyświetlała słuchaczom i stanowi dodatkową wizytówkę danego artysty.

Serwis potrzebuje kilku dni na przegląd i sprawdzenie poprawności zamieszczonych treści, a następnie trzeba zweryfikować i zgłosić nazwę artysty również dzięki TuneCore. Na koniec użytkownik musi utworzyć swój profil na Spotify, załadować wybrane zdjęcia, zredagować swój biogram i promować własną twórczość na platformie. Cały proces wcale nie jest tak czasochłonny, jak może na to wskazywać opis, a najwięcej czasu zajmuje czekanie na zaaprobowanie treści przez TuneCore.

Ile zarabia artysta na utworach zamieszczonych w serwisie Spotify?

Zarobki na Spotify są zależne od wielu różnych czynników. Najważniejszym z nich jest liczba odsłuchań. Im więcej ich jest, tym wyższe zarobki. Kolejnym czynnikiem jest kraj pochodzenia i korzystania z platformy oraz wszelkie zapisy zawarte w umowie dystrybucyjnej. Zarabianie na Spotify jest uzależnione od tego, czy użytkownicy słuchający nagrań korzystają z darmowej wersji aplikacji czy też Spotify Premium, a dodatkowo warto podkreślić, iż często pieniądze nie trafiają bezpośrednio do artysty, ale są dzielone między artystę oraz wytwórnię muzyczną, która go reprezentuje. Chyba iż artysta nie jest związany bezpośrednio z żadną wytwórnią, wówczas 100% dochodu może trafiać na jego konto.

Średnia stawka za odtworzenie jednego utworu wynosi około dwóch groszy, a więc zarobienie jednego dolara wymaga dotarcia do dwustu pięćdziesięciu słuchaczy.

Mniej znani artyści mogą więc na serwisie zarabiać niezauważalne kwoty, które z czasem mogą być coraz większe. Jednak najsłynniejsze gwiazdy, które mają po miliard strumieni, mogą na Spotify zarobić choćby kilka milionów dolarów.

Ile trzeba mieć wyświetleń, żeby zarobić na Spotify?

Zapewnianie sobie promocji i jak największej liczby wyświetleń jest w tym wypadku najważniejsze dla osób, które chcą w ten sposób zarobić. Co to jednak oznacza? Wysokość kwot zarabianych na Spotify jest bardzo zróżnicowana i względna, a na rekordowe zarobki mogą liczyć głównie gwiazdy o międzynarodowej sławie, takie jak Adele, Justin Bieber czy Beyonce.

W ubiegłych latach Spotify wyjawiło, iż w ciągu jednego roku kilkadziesiąt tysięcy artystów z całego świata zarobiło po ponad 10 tysięcy dolarów na serwisie, z czego ponad stu zarobiło w tym okresie około 5 milionów dolarów na osobę. Są to kwoty ogromne, ale warto podkreślić, iż taki dochód pasywny dotyczy nielicznych gwiazd. Fakt, iż większość artystów nie zarobi milionów dzięki serwisowi nie oznacza jednak, iż zarobi mało. Tysiąc odtworzeń w serwisie to kwota od 6 do 8,5 dolara, więc łatwo policzyć, ile ich potrzeba, aby artysta zarobił kilka tysięcy dolarów i jeszcze więcej. Dodatkowym walorem aplikacji jest fakt, iż do puli zalicza się utwory odtworzone przynajmniej przed trzydzieści sekund, a niekoniecznie do końca.

Polscy artyści zarabiający na Spotify


Ile płaci Spotify polskim artystom? Wystarczy spojrzeć na liczbę wyświetleń poszczególnych twórców, aby odpowiedzieć na to pytanie.

Pięć najbardziej popularnych utworów zespołu Behemoth (zdecydowanie najbardziej popularny na świecie polski wykonawca) ma ilość wyświetleń dającą grupie przychód na wysokości niemal 200 tysięcy dolarów. Dzięki swoim utworom zamieszczonym w serwisie Agnieszka Chylińska zarobiła około 80 tysięcy dolarów, a Leszek Możdżer ponad 11 tysięcy dolarów. Rekordzistą pod tym względem jest Taco Hemingway, który był pierwszym polskim artystą z liczbą wyświetleń przekraczającą miliard, co zapewniło mu do tej pory zarobek na wysokości kilku milionów dolarów.

Idź do oryginalnego materiału